Gå til innhold

Armour thyroid eller Erfa thyroid. Noen med erfaring?

Fremhevede innlegg

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke prøvd Armour eller Erfa, men jeg fjernet skjoldbruskkjertelen for fire år siden pga kreft. Bare Levaxin fungerte dårlig for meg, selv om blodprøvene var fine. Jeg tok en prat med fastlegen og ba om å få prøve Liothyronin i kombinasjon med Levaxin. Det gjorde utslaget for meg, og fungerer veldig godt. Lio får jeg på vanlig blåresept. Hvis du ikke har fått tilbud om det vil jeg anbefale å gi det et forsøk. 

Anonymkode: 0ee3d...c62

Men hvordan går man da frem for å justere doser? Fastlegen kan vel neppe så mye om dette?

Anonymkode: d73ac...bec

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Etter jeg begynte med erfa fikk jeg livet tilbake. Jeg gikk fra å være et vrak, sov 18 timer i døgnet, hoven i ansikt og kropp, klarte ikke å fullføre en setning, og masse andre symptomer til å jobbe fulltid, trene osv. Etter 2 uker med erfa og kosthold sending var jeg tilbake til meg selv igjen. 

Etter lang tid hos fastlegen min som kun ville gi meg levaxin og sa at "prøvene er jo helt fine" selv om jeg var sengeliggende 90% av tiden, så dro jeg til Balder å fikk hjelp der. Byttet fastlege og han skriver nå ut erfa til meg. Han sier rett ut at han har lite peiling på stoffskifte, men gjør det han kan for å hjelpe. 

Erfa er dyrt (husker ikke eksakt pris) og man får det ikke dekt. Men det er verdt alle pengene, ellers hadde jeg i dag vært ufør og hatt elendig livskvalitet. 

Anonymkode: b026c...e4f

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Etter jeg begynte med erfa fikk jeg livet tilbake. Jeg gikk fra å være et vrak, sov 18 timer i døgnet, hoven i ansikt og kropp, klarte ikke å fullføre en setning, og masse andre symptomer til å jobbe fulltid, trene osv. Etter 2 uker med erfa og kosthold sending var jeg tilbake til meg selv igjen. 

Etter lang tid hos fastlegen min som kun ville gi meg levaxin og sa at "prøvene er jo helt fine" selv om jeg var sengeliggende 90% av tiden, så dro jeg til Balder å fikk hjelp der. Byttet fastlege og han skriver nå ut erfa til meg. Han sier rett ut at han har lite peiling på stoffskifte, men gjør det han kan for å hjelpe. 

Erfa er dyrt (husker ikke eksakt pris) og man får det ikke dekt. Men det er verdt alle pengene, ellers hadde jeg i dag vært ufør og hatt elendig livskvalitet. 

Hva går kostholdsendringene ut på? :-) 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Aldri hørt om Glostrup før. Det høres interessant ut!

Thyroid Glostrup lages i Danmark, og er noe billigere enn Feks Armour og Erfa. Det har vært noen tilfeller av leveranseproblemer, sist dette året pga at de måtte ha nye labtester og dertil dokumentasjon, men dette problemet gjelder dessverre for de fleste thyroidprodusentene.

Siden både datteren og jeg bruker thyroid, ville det blitt alt for dyrt med Armour, så det har vi aldri prøvd. Men vi brukte begge Erfa et år, og merker ikke forskjell fra den og Glostrup.

• Liker 1
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva går kostholdsendringene ut på? 🙂

Unngå gluten, laktose og sukker. Spise mest mulig rene råvarer. Vet mange med LS har hatt god effekt av det. 😊

Skrevet
1 time siden, Ulven skrev:

Thyroid Glostrup lages i Danmark, og er noe billigere enn Feks Armour og Erfa. Det har vært noen tilfeller av leveranseproblemer, sist dette året pga at de måtte ha nye labtester og dertil dokumentasjon, men dette problemet gjelder dessverre for de fleste thyroidprodusentene.

Siden både datteren og jeg bruker thyroid, ville det blitt alt for dyrt med Armour, så det har vi aldri prøvd. Men vi brukte begge Erfa et år, og merker ikke forskjell fra den og Glostrup.

Hva koster Glostrup i mnd sånn ca? Regner med at den heller ikke fås på blå resept?

Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva koster Glostrup i mnd sånn ca? Regner med at den heller ikke fås på blå resept?

Det er ikke mulig å få noen av NDt medikamentene på blå resept. 100 tabletter a 125 mg koster ca 1100. 

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Men dette har jeg jo prøvd i over ti år. Jeg fungerer ikke bra på Levaxin. Det er dessuten ikke slik at det er en dose som er riktig. Dette kan alltid endre seg noe og da må man justere. Jeg har justert opp og ned mange ganger siste ti årene, men jeg har aldri vært i nærheten av å føle meg våken og opplagt. Når man da hører at mange har fått livet tilbake med Erfa/Armour høres det veldig fristende ut å prøve.

Å gå på levaxin i mange år sier ingenting. Du kan ha hatt for høye TSH verdier selv om du har fått medisin. Får du for lav dose vil du føle deg dårlig, fordi du fortsatt er syk. Det er relativt vanlig å få feil dose levaxin da mange fastleger er dårlig på stoffskifte og ikke oppdatert. 

Enkelte har dårlig konvertering til T3, de kan da prøve T3 tilskudd i tillegg til T4 (levaxin)

Det er flere som har hørt drømmehistorier om armour og prøvd det, for så å føle seg enda sykere enn de gjorde på levo. Det er ingen magisk kur som fungerer for alle. Det er litt som når tjukke kjøper masse eplesyreedikk fordi de leste i et blad det setter i gang forebennelse. Man blir ikke automatisk tynn av eplecideredikk,og man blir ikke sikkert frisk med armour. 

Anonymkode: 46dcc...0e7

• Liker 1
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å gå på levaxin i mange år sier ingenting. Du kan ha hatt for høye TSH verdier selv om du har fått medisin. Får du for lav dose vil du føle deg dårlig, fordi du fortsatt er syk. Det er relativt vanlig å få feil dose levaxin da mange fastleger er dårlig på stoffskifte og ikke oppdatert. 

Enkelte har dårlig konvertering til T3, de kan da prøve T3 tilskudd i tillegg til T4 (levaxin)

Det er flere som har hørt drømmehistorier om armour og prøvd det, for så å føle seg enda sykere enn de gjorde på levo. Det er ingen magisk kur som fungerer for alle. Det er litt som når tjukke kjøper masse eplesyreedikk fordi de leste i et blad det setter i gang forebennelse. Man blir ikke automatisk tynn av eplecideredikk,og man blir ikke sikkert frisk med armour. 

Mye rett i det du skriver, men etter kreft i skjoldbruskkjertelen skal TSH supprimeres som del av behandlingen. Jeg har som sagt prøvd ut, ikke bare gått på, Levaxin i over ti år. Jeg har naturlig nok lyst til å prøve ut om NT kan gi meg deler av livet mitt tilbake. Jeg kan ikke så mye om NT, men jeg kan absolutt nok om Levaxin, T4, T3, TSH, PTH m.m. til å vite at til nå fungerer ikke medisineringen optimalt. Om NT heller ikke funker for meg gjenstår å se, men synes det er dumt å ikke prøve det ut.

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Mye rett i det du skriver, men etter kreft i skjoldbruskkjertelen skal TSH supprimeres som del av behandlingen. Jeg har som sagt prøvd ut, ikke bare gått på, Levaxin i over ti år. Jeg har naturlig nok lyst til å prøve ut om NT kan gi meg deler av livet mitt tilbake. Jeg kan ikke så mye om NT, men jeg kan absolutt nok om Levaxin, T4, T3, TSH, PTH m.m. til å vite at til nå fungerer ikke medisineringen optimalt. Om NT heller ikke funker for meg gjenstår å se, men synes det er dumt å ikke prøve det ut.

Så TSH verdien din ligger mellom 0,5-1,5? Du har ingen vitaminmangler? Du tar levaxin på tom mage? 4 timer unna alt av kosttilskudd? Du har gått på T3 som for eks liothyronin i tillegg?

Slik du forklarer deg i HI virker det ikke som om du har forsøkt ordentlig, nei. Det virker som om legene har nesten tilfeldig satt opp og ned dosen for å se hva som skjer. Det er ikke ordentlig medisinering. Forstår ikke hvorfor du ikke har blitt henvist til endokriniolog

Jeg sier ikke at du ikke skal prøve, jeg sier at det enkleste og letteste er å prøve den riktige dosen levaxin først, og ikke hoppe inn i noe nytt bare fordi du har hørt det fungerer for noen. Andre har blitt skikkelig dårlig av armour, verre enn av levaxin. Gjerne et år eller to etter de begynte på det. Armour er også vanskeligere dosere enn levaxin. Du har bestemt deg for at redningen er armour når du ikke en gang har forsøkt levaxin ordentlig, basert på at du har hørt fine ting fra andre. Det er en irrasjonell måte å gå frem på, der du satser alt på luftslott, istedet for å gå frem metodisk og faktisk finne noe som fungerer

Gjest Fnuggolina
Skrevet

En offentlig mulighet er Sara Hammerstad på Pilestredet Park :) 

Sympatisk dame, ikke skeptisk til å la pasienter teste ut alternativer.

@Ulven Kan du forklare litt enkelt hva forskjellen er på Glostrup og Levaxin? Er det mer T3/annet?

Åssen følger du prøver sammenliknet med Levaxin (ligger du på samme referanseområde mtp følt for osv)?

Gjest Fnuggolina
Skrevet (endret)
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så TSH verdien din ligger mellom 0,5-1,5? Du har ingen vitaminmangler? Du tar levaxin på tom mage? 4 timer unna alt av kosttilskudd? Du har gått på T3 som for eks liothyronin i tillegg?

Slik du forklarer deg i HI virker det ikke som om du har forsøkt ordentlig, nei. Det virker som om legene har nesten tilfeldig satt opp og ned dosen for å se hva som skjer. Det er ikke ordentlig medisinering. Forstår ikke hvorfor du ikke har blitt henvist til endokriniolog

Jeg sier ikke at du ikke skal prøve, jeg sier at det enkleste og letteste er å prøve den riktige dosen levaxin først, og ikke hoppe inn i noe nytt bare fordi du har hørt det fungerer for noen. Andre har blitt skikkelig dårlig av armour, verre enn av levaxin. Gjerne et år eller to etter de begynte på det. Armour er også vanskeligere dosere enn levaxin. Du har bestemt deg for at redningen er armour når du ikke en gang har forsøkt levaxin ordentlig, basert på at du har hørt fine ting fra andre. Det er en irrasjonell måte å gå frem på, der du satser alt på luftslott, istedet for å gå frem metodisk og faktisk finne noe som fungerer

Armour er jo ikke luftslott da. Men ja, lettere å få det til med Levaxin mtp kostnader/legemiddelmangel osv. Og så Lio, og etter det evt kombinere med Armour etc i den rekkefølgen. 

En tur til spesialist begynner jo med prøver først for å se om man ER greit dosert fra før. 

Endret av Fnuggolina
Skrevet (endret)

NDT passer for alle styper stoffskiftesykdom. Men det er klart den supprimerte TSH gir en stor ekstragevinst for de som har en thyreoideacancer som trenger en lav TSH. Personlig måtte jeg opp i enorme mengder Levaxin for å få lav nok TSH, og det medførte at jeg dippet over til høyt stoffskifte jevnlig. Nå med Glostrup har jeg hatt den samme dosen fra jeg fant min vedlikeholdsdose, og fram til nå hvor jeg må justere ned pga overgangsalderen.

Datteren min har hypothyreose og etter mitt ønske ble hun satt rett på NDT behandling. Det fungerer veldig flott for henne, og har nok gjort at hun taklet studiene bedre enn det vi fryktet. 

Ryddet for sitat av slettet innhold. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så TSH verdien din ligger mellom 0,5-1,5? Etter kreft skal som sagt TSH supprimeres (==> TSH <0,2). Etter flere år med supprimert TSH ville jeg prøve å ha TSH mellom 0,5 og 1,5 og heller risikere residiv dersom formen ble bedre av denne medisineringen (gode prognoser ved residiv). Dessverre ble ikke formen bedre av dette heller. Du har ingen vitaminmangler? Lavt D-vit ==> tilskudd for å ligge i normalområdet, ellers er jern, vit. og min. ok. Du tar levaxin på tom mage? Ja. 4 timer unna alt av kosttilskudd? Ja. Du har gått på T3 som for eks liothyronin i tillegg? Gjorde dette en periode for noen år tilbake siden uten at det fungerte nevneverdig for meg, dessverre.

Slik du forklarer deg i HI virker det ikke som om du har forsøkt ordentlig, nei. Det virker som om legene har nesten tilfeldig satt opp og ned dosen for å se hva som skjer. Det er ikke ordentlig medisinering. Forstår ikke hvorfor du ikke har blitt henvist til endokriniolog. Har vært hos endokrinolog for en stund siden, men det ga dessverre ikke særlig resultater. Dette er på offentlig sykehus, poliklinisk behandling og de ville ikke endre på dosene pga viktig å supprimere TSH. De ville heller ikke teste ut NT da det var så nytt mente de på den tiden (7 år siden?)

Jeg sier ikke at du ikke skal prøve, jeg sier at det enkleste og letteste er å prøve den riktige dosen levaxin først, og ikke hoppe inn i noe nytt bare fordi du har hørt det fungerer for noen. Andre har blitt skikkelig dårlig av armour, verre enn av levaxin. Gjerne et år eller to etter de begynte på det. Armour er også vanskeligere dosere enn levaxin. Du har bestemt deg for at redningen er armour når du ikke en gang har forsøkt levaxin ordentlig, basert på at du har hørt fine ting fra andre. Det er en irrasjonell måte å gå frem på, der du satser alt på luftslott, istedet for å gå frem metodisk og faktisk finne noe som fungerer De to siste setningene kunne du spart deg. Jeg spør om råd basert på at Levaxin ikke fungerer godt på meg. Jeg er ikke irrasjonell, men spør altså om råd. Jeg har ikke bygget meg noe luftslott, men spør derimot også om noen har dårlig erfaring med Erfa/Armour. Dette er nytt for meg og jeg spør om råd basert på andres erfaring. Du kjenner meg ikke, aner ikke hva jeg har vært gjennom, hvordan livet mitt har vært tidligere og ikke minst hvordan livet mitt er i dag. Jeg er selv helsepersonell og har faktisk arbeidet på endokrinologisk avdeling så noe peiling har jeg da på vanlig skolemedisin innen dette feltet. Fastlege og endokrinolog har samarbeidet godt med meg og vet at jeg er faglig opdatert på min diagnose og behandling, men etter ti år uten gode resultater får jeg altså mer og mer lyst til å prøve ut om NT kan fungere bedre på meg. Er det egentlig så veldig rart? Hva er det som er så vanskelig å forstå med det i så tilfelle?

• Liker 2
Skrevet

Tusen takk til alle som bidrar med gode og konstruktive råd i tråden. Jeg hører gjerne om både positive og negative erfaringer med NT. Dette er som sagt nytt felt for meg og all info mottas med takk :-) 

• Liker 1
Gjest Fnuggolina
Skrevet
Ulven skrev (1 time siden):

NDT passer for alle styper stoffskiftesykdom. Men det er klart den supprimerte TSH gir en stor ekstragevinst for de som har en thyreoideacancer som trenger en lav TSH. Personlig måtte jeg opp i enorme mengder Levaxin for å få lav nok TSH, og det medførte at jeg dippet over til høyt stoffskifte jevnlig. Nå med Glostrup har jeg hatt den samme dosen fra jeg fant min vedlikeholdsdose, og fram til nå hvor jeg må justere ned pga overgangsalderen.

Datteren min har hypothyreose og etter mitt ønske ble hun satt rett på NDT behandling. Det fungerer veldig flott for henne, og har nok gjort at hun taklet studiene bedre enn det vi fryktet. 

Ah, DA skjønner jeg.

Jeg klarte fint studier med tilstrekkelig dosering Levaxin, jobb også. Dårlig dosering derimot 🙈

Eneste er at jeg merket energinivået ble  bedre på Lio, men TSH veldig lav og T3 lett forhøyet. Ble i stuss over hvordan man sjonglerer kombinasjon, og gav opp forsøket. Men er fristet til å forsøke igjen, er bare redd for samme bivirkninger som for mye Levaxin gir 😬

Skrevet

Tråden er ryddet for diskusjon rundt dosering av medisiner, og svar til dette. 

Perelandra, mod. 

Skrevet

Skaff boken Sunn Skjoldkjertel av Anthony William. Det er mange som har fått livet sitt tilbake med den boken. Og du kan lese den mens du bruker medisin, så dette er IKKE et råd om å slutte med noe medisin, bare så det er sagt.
Og det at du mangler skjoldbruskkjertel er ingen hindring for å lese boken og få hjelp av den.

Anonymkode: f4fe7...9b2

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.11.2020 den 18.27):

Men hvordan går man da frem for å justere doser? Fastlegen kan vel neppe så mye om dette?

Mitt opprinnelige svar ble moderert bort. Det jeg kan si om justering av doser, forhåpentligvis, uten å bryte reglene her, er at jeg følges opp av både fastlege og endokrinolog på sykehuset. Fastlegen min viser interesse for dette og lytter når jeg beskriver mitt funksjonsnivå. Mulig jeg har vært heldig med fastlege på den måten. 

Anonymkode: 0ee3d...c62

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...