Gå til innhold

Hva kan HR gjøre i en uutholdelig situasjon?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. 

Kort fortalt : På min arbeidsplass (butikkjede) har vi en relativt ny sjef (2.5år), som oppfører seg slik at flere faste ansatte som har jobbet der lenge (10-20 år) mistrives veldig. Ikke trakassering eller mobbing, bare en manglende forståelse av hvordan folk og ting fungerer. Vedkommende feiler på mange områder. HR var inne for et år siden, og ansatte blant annet en assistent for denne sjefen. Enkelte konkrete ting (som f. Eks planlegging) ble bedre, men hovedproblemene er fortsatt like ille. Flere har det vondt og vanskelig på jobb, og sliter veldig psykisk. Nå skal HR på banen igjen. Det blir sagt derfra at de ser at ting ikke blir bedre, at vi har prøvd og at de nå må ta grep. Men hva kan konkret kan de egentlig gjøre? Vi kan ikke jobbe med denne sjefen lenger. Har noen vært gjennom lignende? 

Anonymkode: 6bb6a...5c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her virker det da som om HR i det minste innser at det er et problem og forsøker å gjøre det bedre. Hvis HR har fått myndigheten av sjefens sjef, så kan de muligens gå til oppsigelse denne gangen, dersom det er dokumentert forsøk på å gi sjefen en sjanse (oppsigelsesprosesser er vanskelige, og arbeidsgiver er uansett pliktig til å gi en sjanse til å forbedre det som ikke fungerer). Men vet jo ikke hvor graverende det er, det kan også hende at HR er nødt til å gi sjefen ennå en sjanse eller at omplassering er en mulighet, så gi det litt tid. 

Uansett, så er det jo fint at HR i det minste bryr seg. Mange steder skjer det null og niks, der HR i praksis bare er sjefens høyre hånd. Snakker av erfaring der...

Anonymkode: 4b55f...ae1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer veldig an på. Og så er det jo alltid to sider av en sak. Der dere ser på sjefen som totalt urimelig, så vil jo gjerne sjefen kanskje ha noe rett i sin side av saken osv. Mange som har jobbet et sted lenge vil gjerne plutselig møtes med nye rutiner som er upopulære, men som i seg selv kanskje ikke er god nok grunn til å kritiseres. Man har ikke automatisk rett fordi om man mistrives.

Min erfaring er likevel at det ofte er begrenset hvor mye de gjør og hvor lenge det varer. Jeg for min del hadde en bøllete sjef som jeg følte at var veldig urettferdig med meg. Forsøk på å ta dette opp 1-1 fungerte ikke, da ble han bare verre enn han allerede var. Til tross for at det hadde vært flere runder med HR både før jeg begynte å jobbe der, og andre saker hvor flere medarbeidere sluttet som et resultat av ham, så tok ikke HR noe tak i det. Jeg endte opp med å slutte og finne ny jobb, og har ikke angret et eneste sekund.

Anonymkode: dac26...346

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HR jobber for sjefen. Ikke forvent dere noe som helst. Dette har gått igjen alle steder jeg har jobbet, og også fra hva jeg hører fra venner og bekjente. 

Anonymkode: 0edb5...b35

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...