Gå til innhold

Nyrestein og gravid


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

er det noen som har hatt nyrestein i forbindelse med graviditet ? Hvordan kan du beskrive det? Må man ha blod i urinen?

ligger på overvåkning og skal snart ta ultralyd av nyrene. Ingen blod i urin men smertene jeg beskriver identifiseres med nyrestein. Intense strålende smerter på venstre side mage, rygg til lysk. Aldri opplevd jævligere. Ligamentsmerter utelukket de helt. 
 

Håper noen har erfaring med dette 😊

Anonymkode: cef78...597

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, jeg fikk det i uke 24. Hadde heller ikke blod i urinen og kunne ikke se noe på ultralyd, men fikk beskjed om at ikke alle får det. Dessuten mistenker jeg at urinprøven ble tatt etter steinen hadde passert, da smertene hadde begynt å gi seg. Jeg hadde takvise smerter på høyre side som kjentes tvers gjennom magen og til ryggen og strålte ned i lysken.. det var så vondt at jeg lå i fosterstilling på gulvet og hylte.. til og med riene under fødselen var mindre vonde 😅 Var ingenting i veien med fosteret. Legene konkluderte etter mange undersøkelser med at det nok "bare" var nyrestein. Det gikk bare over av seg selv etter noen dobesøk.

God bedring ❤

Anonymkode: d57f7...303

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Jeg fikk første anfall for 1 mnd siden, våknet opp og hylte av smerte. Som om noe røk i lysken, eller en kniv som gjentatte ganger hogget til i lysken. Er i uke 36 nå. Fikk igjen «anfall» i går hvor jeg måtte prøve å puste meg igjennom - klarte faktisk ikke å skrike engang. 
 

de snakker om nerve i klem eventuelt. Er det noe du fikk anbefalt? Drikke mye, gravidbelte (fikk det anbefalt her) ? Føltes det verre når du lå eller satt? Jeg har ikke sovet på et døgn. Føler det hugger til hele tiden. Beklager rotete svar, ble litt overivrig her over det du forteller. Ensomt på sykehuset i koronatider 😀 takk igjen!

Anonymkode: cef78...597

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blod i urinen får man stort sett av at steinen skraper opp på vei ut, så om den ikke er ute enda har man heller ikke noe blod. Har hatt to anfall (så langt) denne graviditeten. Det er helt jævlig. Du spør om det er verst å sitte eller ligge, svaret mitt er at jeg ikke kan være i ro. Jeg må gå eller sitte og rugge. Ta paracet. Drikke skal man ikke gjøre mens det står på, for det øker trykket. Etter anfallet er over skal man drikke rikelig og ofte, gjerne med sitron/syre i. Hos meg passerte steinen uten blod, var akkurat som om trykket flyttet seg nedover i systemet over to dager før det var helt nede i blære området og brått gikk over. Verken så eller hørte noe til selve passeringen.. 

Anonymkode: 00c56...9ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk det rundt uke 12, hadde flere kraftige anfall tilslutt kom det ut etter lange dager i smerte. nyrestein var helt klart verre enn fødselen. 

Drikk mye og ta imot det du får av medisiner. De på sykehuset fortalte at den beste medisinen mot nyrestein frarådes i graviditeten. 

Anonymkode: 99e20...90e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Er det slik at dere fikk påvist på ultralyd? Jeg har nå tatt urinprøve og ultralyd, de kunne ikke se noe. Men ut i fra smertene jeg beskriver så antar de at det kan være nyrestein. Drakk dere noe annet enn vann? Noen andre tips? Aldri opplevd jævligere smerte. Føler det skal hugge til når som helst. Fikk dere sove? 

Anonymkode: cef78...597

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar! Er det slik at dere fikk påvist på ultralyd? Jeg har nå tatt urinprøve og ultralyd, de kunne ikke se noe. Men ut i fra smertene jeg beskriver så antar de at det kan være nyrestein. Drakk dere noe annet enn vann? Noen andre tips? Aldri opplevd jævligere smerte. Føler det skal hugge til når som helst. Fikk dere sove? 

Anonymkode: cef78...597

Ble aldri undersøkt av noen, annet enn sjekk av urin for uvi... Bare ble diagnostisert på symptomer. Fikk ikke sove mens anfallet sto på, men når paraceten slo inn sovnet jeg. Når det var vondt måtte jeg som sagt bevege meg og kunne verken ligge eller sitte.. 

Jeg drakk vann og te med sitron, litervis, men ikke akkurat mens smertene sto på. Drikke mye og holde seg aktiv /i bevegelse er mer forebyggende. 

Anonymkode: 00c56...9ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ble aldri undersøkt av noen, annet enn sjekk av urin for uvi... Bare ble diagnostisert på symptomer. Fikk ikke sove mens anfallet sto på, men når paraceten slo inn sovnet jeg. Når det var vondt måtte jeg som sagt bevege meg og kunne verken ligge eller sitte.. 

Jeg drakk vann og te med sitron, litervis, men ikke akkurat mens smertene sto på. Drikke mye og holde seg aktiv /i bevegelse er mer forebyggende. 

Anonymkode: 00c56...9ba

Hadde du vondt da du tisset? Og når du ikke hadde vondt, var det som om alt var normalt?

jeg har ikke alltid vondt. Men føler ofte at smerten kommer - men så går den bort igjen. Jeg får følelsen av å ville ta opp benet når smerten kommer, føler ikke for å være i bevegelse. 

takk for tips 😊

Anonymkode: cef78...597

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.11.2020 den 13.58):

Ja, jeg fikk det i uke 24. Hadde heller ikke blod i urinen og kunne ikke se noe på ultralyd, men fikk beskjed om at ikke alle får det. Dessuten mistenker jeg at urinprøven ble tatt etter steinen hadde passert, da smertene hadde begynt å gi seg. Jeg hadde takvise smerter på høyre side som kjentes tvers gjennom magen og til ryggen og strålte ned i lysken.. det var så vondt at jeg lå i fosterstilling på gulvet og hylte.. til og med riene under fødselen var mindre vonde 😅 Var ingenting i veien med fosteret. Legene konkluderte etter mange undersøkelser med at det nok "bare" var nyrestein. Det gikk bare over av seg selv etter noen dobesøk.

God bedring ❤

Anonymkode: d57f7...303

Jeg hadde det helt likt som dette, også uke 24. frisk og fin baby og fødsel :)

Anonymkode: ea42a...50a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg hadde det helt likt som dette, også uke 24. frisk og fin baby og fødsel :)

Anonymkode: ea42a...50a

Jeg har ligget på kirurgisk i dag med enda flere prøver og da konstaterte de blod i urinen og nyrestein ut i fra smertene jeg beskriver. 
fikk beskjed om kun å ta Paracet. Noe som ikke funker. Er på 3. Natten uten søvn. Fikk dere sove? Jeg ligger konstant i angst for nytt anfall. Har murrende og stikkende følelse i siden veldig ofte. 
hvor lang tid tok det fra første anfall til det var borte? Fikk dere noe mer smertestillende ?

Anonymkode: cef78...597

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.11.2020 den 0.11):

Jeg har ligget på kirurgisk i dag med enda flere prøver og da konstaterte de blod i urinen og nyrestein ut i fra smertene jeg beskriver. 
fikk beskjed om kun å ta Paracet. Noe som ikke funker. Er på 3. Natten uten søvn. Fikk dere sove? Jeg ligger konstant i angst for nytt anfall. Har murrende og stikkende følelse i siden veldig ofte. 
hvor lang tid tok det fra første anfall til det var borte? Fikk dere noe mer smertestillende ?

Anonymkode: cef78...597

Jeg husker ikke detaljert, men måtte bruke krykker 1 mnd tid etterpå fordi jeg fortsatt hadde plager i ryggen. Tok kanskje 4-5 dager til det verste var over, kun to dager på sykehus. 

Anonymkode: ea42a...50a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener legene at smerter i lysken kan være nyrestein? Har du blitt testet for nyrebekkenbetennelse og UVI. Selv fikk jeg UVI selv om ingenting tydet på at det var det jeg hadde. Dette var en uke etter fødsel og jeg hadde så store smerter bak i ryggen at det gjorde enormt vondt å puste. Dette var i februar. Vil jo anta at UVI bør finnes o en urinprøve, men hos meg gjorde det ikke det. 
 

Hvordan er pusten? Smerter?

Anonymkode: af2d5...592

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Mener legene at smerter i lysken kan være nyrestein? Har du blitt testet for nyrebekkenbetennelse og UVI. Selv fikk jeg UVI selv om ingenting tydet på at det var det jeg hadde. Dette var en uke etter fødsel og jeg hadde så store smerter bak i ryggen at det gjorde enormt vondt å puste. Dette var i februar. Vil jo anta at UVI bør finnes o en urinprøve, men hos meg gjorde det ikke det. 
 

Hvordan er pusten? Smerter?

Anonymkode: af2d5...592

Ja, legene mener det. Ja, ble testet. Ingen uvi eller nyrebekkenbetennelse. 
jeg har ikke vondt når jeg puster. 
jeg går rundt med en konstant følelse av at det skal hugge til i nedre mage, flanke, nedre rygg og lysk. Men anfallene kommer ikke alltid. Når anfallene kommer er det som om noen klippet av en scene i lysken, det stråler, det er en smerte jeg ikke unner min verste fiende en gang. Jeg har funnet ut at det å gå lindrer smertene. Hadde mitt første anfall for 1 måned siden og har hatt 5 anfall siden det. Noen verre enn andre. 
Er gravid og har 5 uker til termin, så får ikke sjekket CT eller gitt meg smertelindrende annet enn Paracet. 
Når jeg ikke har disse anfallene så har jeg det ikke vondt, det er kun denne angsten og følelsen om at det kan komme når som helst som er fæl. For disse anfallene kommer som lyn fra klar himmel. 
Eneste rådet jeg har fått er å drikke masse vann, noe jeg har gjort. 
Dette ble mye lenger svar enn forventet. Beklager😊 desperat forsøk på å finne noen som har vært borti lignende før. 
 

Tusen takk for at du tok deg tid til å svare meg 😊

Anonymkode: cef78...597

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opplevde nettopp det samme her om dagen. Smerte i ryggen på siden og skarpe knivlignende smerter nede under navlen som føltes ufattelig smertefulle.. Mistenkte nyrestein med en gang og ringte legen for det var uutholdelig..  De tok en urinprøve som så fin ut, så de sa det var en nerve i klem og sendte meg hjem.. 

Anonymkode: 31c8a...5e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Opplevde nettopp det samme her om dagen. Smerte i ryggen på siden og skarpe knivlignende smerter nede under navlen som føltes ufattelig smertefulle.. Mistenkte nyrestein med en gang og ringte legen for det var uutholdelig..  De tok en urinprøve som så fin ut, så de sa det var en nerve i klem og sendte meg hjem.. 

Anonymkode: 31c8a...5e5

Jeg har vært på føden, fastlegen, legevakten og kirurgisk. Ble sendt hjem etter «ingen funn av blod i urin» alle steder utenom kirurgisk avdeling. Jeg skjønte ingenting. Jeg hadde «samme dag» tatt 2 urinprøver hos andre avdelinger med «ingen blod i urin» og på kirurgisk så sier de; her er det blod i urin. Bare til info. 
 

jeg fikk svar fra legevakten etter å ha ventet en time på venterommet «jeg ringte fastlegen din, tenker at det er bekkenet ditt så, så hun kan sende deg videre til fysio»

jeg sa ingenting og bare dro. Kom tilbake på samme sted med henvisning til kirurgisk. Konklusjon: nyresten. Gjett hvem som gikk forbi sengen min da jeg lå der med papirer på nyresten.. hadde så lyst til å svinge opp fingeren. Usexy å gjøre som høygravid.
 

uansett, Vær så snill ikke gi opp. Du kjenner din egen kropp! Går det ikke over så tar du kontakt! 
Jeg fikk spm: på en skala fra 1-10 hvor 10 er at noen sager av deg hånden, hvor ligger du. Svarte 11 jeg. 
Etter mye venting kom overlegen inn til meg og fortalte at i og med at de ikke kan ta CT av gravide så må de diagnostisere ut i fra urinprøve og pasienthistorie. Men akkurat samme forklaring av smertene hadde han hørt flere av sine pasienter fortelle, og smerten er verre enn å føde. Ikke gru deg, sa han.

beklager, får ikke sove her. Så ble mye rot og langt innlegg.


jeg vet ikke om du er gravid, mann eller dame. Om du i så fall ikke er gravid, krev CT om anfallene dine ikke gir seg!

eneste grunnen til at jeg ikke ble sendt hjem av fastlegen, som har sendt meg hjem 4 ganger av samme grunnen er at jeg så på henne og sa rett ut; «du kan ikke sende hjem et menneske med så store smerter, jeg er desperat. Du MÅ hjelpe meg»

Anonymkode: cef78...597

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...