Gå til innhold

Søvn tidlig i graviditeten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er kun rett over 5 uker på vei men våkner i 3-4-tiden for å gå på do og så får jeg bare ikke sove igjen. Jeg har prøvd alle triks jeg kan, har aldri slitt med det før (utenom når jeg var gravid sist, men da var det senere i graviditeten) og jeg er så trøtt at det finnes ikke ord. Jeg fatter ikke hvorfor dette er et problem. Er det andre som har opplevd lignende? Det trenger jo ikke være graviditetsrelatert, men det var jo samtidig da det startet. Jeg ligger ikke våken og er uvel, blir kun kvalmen etterhvert fordi jeg er våken lenge uten å spise, og har naturligvis prøvd å spise også. Jobber fullt og har en på 2, så dette begynner å ta på.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er et kjipt, men helt vanlig symptom på graviditet. Sikkert ikke svaret du ønsket deg. Hormonene går opp par uker til, så litt ned. Med litt flaks kan det hjelpe litt. 

Anonymkode: f9db0...de2

Skrevet

Jeg sov dårlig i begynnelsen av graviditeten. Det kom seg etterhvert, men det tok tid. Tror jeg måtte godt inn i 2. trimester. Våknet grytidlig og fikk ikke sove igjen. Måtte opp for å gå på do og spise. 

Det kom tilbake når babyen ble større og presser på blære, men da sovnet jeg som regel igjen. 

Anonymkode: f21c3...32c

Skrevet

Første symptomene på at jeg var gravid var at jeg knapt fikk sove om natten. Uansett hvor trøtt jeg var, fikk jeg ikke sovet mer enn 4-5 timer. 

Anonymkode: a9580...5a9

Skrevet

Det er litt oppløftende å høre at det er et symptom (at det ikke bare er jeg som plutselig har fått søvnproblemer), men samtidig kjedelig at det er vanlig og kan være vedvarende. Krysser fingrene! Takk for svar.

ts

Anonymkode: 5d682...0bb

• Liker 1
Skrevet

Har du prøvd å legge deg tidligere og starte på jobb tidligere. Hvis du har vanlig kontrorjobb så kan du jo starte kl 7 og gå hjem kl 15? Eller enda tidligere hvis sjefen godkjenner det. Kan far levere i barnehagen? 

Jeg slet og sliter litt med søvn slik at jeg blir sliten tidlig på kvelden og våkner tidlig. Jeg løste det ved å legge meg før kl 9 om kvelden. 

Nå begynner det å bedre seg litt

Anonymkode: b4c63...e06

Skrevet

Høres ut akkurat som meg. Kjipt, men sånn det er. Er min nummer to også, og det er tøft med en liten en mens man bare vil sove (men ikke får det til).

Andre trimester har vært bedre for meg. Ikke helt i begynnelsen, men litt uti forsvant ekstremtrøttheten. Sover fortsatt helt tragisk dårlig, men er ikke sånn trøtt lenger. Det hjelper noe enormt.

Skrevet
5 timer siden, lille-sjøstjerne skrev:

Jeg er kun rett over 5 uker på vei men våkner i 3-4-tiden for å gå på do og så får jeg bare ikke sove igjen. Jeg har prøvd alle triks jeg kan, har aldri slitt med det før (utenom når jeg var gravid sist, men da var det senere i graviditeten) og jeg er så trøtt at det finnes ikke ord. Jeg fatter ikke hvorfor dette er et problem. Er det andre som har opplevd lignende? Det trenger jo ikke være graviditetsrelatert, men det var jo samtidig da det startet. Jeg ligger ikke våken og er uvel, blir kun kvalmen etterhvert fordi jeg er våken lenge uten å spise, og har naturligvis prøvd å spise også. Jobber fullt og har en på 2, så dette begynner å ta på.

Helt lik! 
sover fortsatt dårlig , er I uke 10.

har av og til fått sove igjen om jeg spiser litt frokost før jeg legger leg i bekmørkt rom med ørepropper...men tror det bare er helt tilfeldig.

har ingen tips dessverre, prøver å hvile ila dagen.

Anonymkode: c846a...561

Skrevet

Helt som meg det. Våknet på slaget kl. 4 i flere uker og lå våken til ca. 6. 

Anonymkode: 3c847...e82

Skrevet

Jeg var helt motsatt og sov fra 18.00-06.00 alle dager i tre måneder. Men så sov jeg omtrent ikke i det hele tatt siste trimester. 

Anonymkode: 10d2e...1d3

Skrevet
På 22.11.2020 den 8.12, AnonymBruker skrev:

Har du prøvd å legge deg tidligere og starte på jobb tidligere. Hvis du har vanlig kontrorjobb så kan du jo starte kl 7 og gå hjem kl 15? Eller enda tidligere hvis sjefen godkjenner det. Kan far levere i barnehagen? 

Jeg slet og sliter litt med søvn slik at jeg blir sliten tidlig på kvelden og våkner tidlig. Jeg løste det ved å legge meg før kl 9 om kvelden. 

Nå begynner det å bedre seg litt

Anonymkode: b4c63...e06

Jeg legger meg allerede kl 9 om kvelden, men jeg kunne jo prøvd enda tidligere. Eg føler bare at det er enda større sjanse for å våkne på natta da. Har desverre ikke mulighet til at pappaen leverer i barnehage, men har fleksibel jobb så får ihvertfall mulighet å gå hjem tidligere, så jeg går ofte hjem i halv 3-3-tiden. Det skal nok gå fint, og jeg fikk en slags trøst i at jeg ikke er alene. Da vet jeg at det ikke er noe jeg nødvendigvis kan gjøre noe med, og jeg får en slags ro i det. 

Takk for svar alle sammen! 

Skrevet

Har akkurat samme problem. Må legge meg kl. 21 og våkner en eller annen gang mellom kl. 4 og kl. 5, må ikke tisse eller noe. Bare våkner. Utrolig kjipt, sover dårlig og er mye trøtt på dagtid. Er 7-8 uker på vei, håper det bedrer seg! Er sliten av dårlige netter og har også en liten fra før 🙈

Du har min medfølelse 😫

Skrevet

Er så glad jeg fant denne tråden og at det ikke bare er meg (nå tror samboeren på meg). Legger meg tidlig, men er lys våken fra 2-3tiden på natten. 4+1 nå... Håper ikke det varer....

Anonymkode: f0785...f79

Skrevet
lille-sjøstjerne skrev (7 timer siden):

Jeg legger meg allerede kl 9 om kvelden, men jeg kunne jo prøvd enda tidligere. Eg føler bare at det er enda større sjanse for å våkne på natta da. Har desverre ikke mulighet til at pappaen leverer i barnehage, men har fleksibel jobb så får ihvertfall mulighet å gå hjem tidligere, så jeg går ofte hjem i halv 3-3-tiden. Det skal nok gå fint, og jeg fikk en slags trøst i at jeg ikke er alene. Da vet jeg at det ikke er noe jeg nødvendigvis kan gjøre noe med, og jeg får en slags ro i det. 

Takk for svar alle sammen! 

I første trimester la jeg meg før 22, våknet hver natt kl. 4 og lå våken i to timer ca. Var sykmeldt en periode pga søvnmangel og sov da to timers dupper tre ganger i løpet av dagen! Var vel oppi i 16 timer søvn i døgnet i snitt en periode... 

Anonymkode: 3c847...e82

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...