Gå til innhold

Flytter valpene sine


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg overtok en tispe for en del uker siden som viste seg å være drektig. Fødsel gikk fint og tispa får ro på et eget rom med valpene. Men så fort hun får kjans bærer hun valpene til sengen sin som står i stua og legger seg til med dem der. Hun har alltid likt seg best i nærheten av folk, sengen er dobbelt så stor som henne og hun virker ikke stresset, men jeg blir jo usikker. Jeg leser over alt at tispa og valpene skal ha ro de første ukene, men jeg føler meg slem når jeg bærer dem tilbake i valpekassa på rommet. Jeg kan selvsagt sørge for at døren er lukket til en hver tid, men jeg får jo inntrykk av at hunden ønsker å være der vi er?

Hva gjør jeg? 

Anonymkode: 41d34...5e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hunden legger valpene sine der hun føler seg trygg. Slutt å flytt på dem hvis det ikke er et problem for dere at de er der. Evt flytt hele kassa inn der senga står

Endret av Blackbird
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du stresser henne ved å hele tiden flytte de tilbake. La tispa bestemme hvor det er best å ha valpene. 

Anonymkode: d0a78...803

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, da kan jeg følge magefølelsen. Jeg ble litt rådvill når jeg leste over alt at en hund med nyfødte absolutt ikke skulle være der det er voksne og barn som kan virke forstyrrende. 

Anonymkode: 41d34...5e6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Takk, da kan jeg følge magefølelsen. Jeg ble litt rådvill når jeg leste over alt at en hund med nyfødte absolutt ikke skulle være der det er voksne og barn som kan virke forstyrrende. 

Anonymkode: 41d34...5e6

Hvis valpene spiser som de skal og går opp i vekt er det ingen grunn til å flytte dem til et eget rom. Men dere trenger kanskje ikke å ha på høyeste lyden på tv eller overdrive stemmebruken. Barn skal holdes unna og KUN hilse på når dere er sammen med dem og de er rolige. 

Anonymkode: d0a78...803

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvis valpene spiser som de skal og går opp i vekt er det ingen grunn til å flytte dem til et eget rom. Men dere trenger kanskje ikke å ha på høyeste lyden på tv eller overdrive stemmebruken. Barn skal holdes unna og KUN hilse på når dere er sammen med dem og de er rolige. 

Anonymkode: d0a78...803

Valpene virker sunne og friske. De har god matlyst alle sammen. Mini er såpass stor at han skjønner at han ikke skal oppsøke de på egenhånd. Jeg er hjemme med dyra så han vil ikke være alene med dem etter skoletid heller. Vi har generelt veldig lavt volum i huset så det skal ikke være et problem.

Anonymkode: 41d34...5e6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Valpene virker sunne og friske. De har god matlyst alle sammen. Mini er såpass stor at han skjønner at han ikke skal oppsøke de på egenhånd. Jeg er hjemme med dyra så han vil ikke være alene med dem etter skoletid heller. Vi har generelt veldig lavt volum i huset så det skal ikke være et problem.

Anonymkode: 41d34...5e6

Høres ut til at det vil gå helt fint. Men kjøp inn så dere kan lage en valpebinge, for de går snart, å da har du valper under sofaen å det som er 😅

Anonymkode: d0a78...803

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La henne få ha valpene på stua om hun vil det. Kan være lurt å ordne med en valpebinge før de begynner å kravle rundt overalt 😅

Det er flott at hun har sånn tillit til dere at hun vil ha de nyfødte valpene nært dere. Hun føler seg tydeligvis trygg på stua og på dere. 

Anonymkode: de7e9...f4f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser for meg familiemedlem av en nybakt mor bygge et separat barnerom utenfor et hus og stadig bære noen andres barn dit. La valpene være.

Anonymkode: a18ef...116

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpebinge står på lista over ting å få tak i! Det har gått litt fort dette. Jeg var absolutt ikke forberedt på å få så mange ekstra i hus når jeg overtok henne. Har lest meg godt opp og rådført meg en del med dyrlege så jeg føler jeg var godt forberedt(så godt som man kan bli på så kort tid), men akkurat dette problemet var jeg ikke forberedt på siden jeg har lest så mange plasser at de helst vil ha fred. 

Jeg er jo veldig glad for at hun har såpass med tillitt til oss allerede. Det virker som hun liker godt vår rolige og strukturerte hverdag 

Anonymkode: 41d34...5e6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk, da kan jeg følge magefølelsen. Jeg ble litt rådvill når jeg leste over alt at en hund med nyfødte absolutt ikke skulle være der det er voksne og barn som kan virke forstyrrende. 

Anonymkode: 41d34...5e6

Hun syns jo ikke at dere er forstyrrende da, det er hun som avgjør hvor hun føler seg rolig. Det å stadig flytte valpene hennes gir jo ikke ro.

Anonymkode: af336...d28

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på resten. Mor vil ha valpene sine der det er tryggest, og det er tydeligvis nært dere. Det er et stort komplement 🙂 la henne styre det og vær stolt av at du er en flott matmor som åpenbart gjør alt det beste for dem 🙂

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Valpebinge står på lista over ting å få tak i! Det har gått litt fort dette. Jeg var absolutt ikke forberedt på å få så mange ekstra i hus når jeg overtok henne. Har lest meg godt opp og rådført meg en del med dyrlege så jeg føler jeg var godt forberedt(så godt som man kan bli på så kort tid), men akkurat dette problemet var jeg ikke forberedt på siden jeg har lest så mange plasser at de helst vil ha fred. 

Jeg er jo veldig glad for at hun har såpass med tillitt til oss allerede. Det virker som hun liker godt vår rolige og strukturerte hverdag 

Anonymkode: 41d34...5e6

Det høres ut som du gjør en god jobb med hund og valper❤ Ikke alle som hadde taklet å plutselig ha en fødsel og valper i hus, når de har skaffet seg én hund😉

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...