Gå til innhold

Redd for å bli ung bestemor


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det var jeg redd for også, jeg var 19 år og min mor var også ung når hun fikk meg. Veldig mange rundt meg sa at det er vanlig at å bli ung mor går i arv. Men nå er min datter 24 år og ikke fått barn enda, så da puster jeg lettet ut. Nå var hun klar på at ble hun gravid på p-piller i ung alder ville hun ikke beholde da. 

Anonymkode: 86d1c...430

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ble mamma som 20åring, mamma ble mormor som 40åring, mormor ble oldemor som 61åring....

Planlagt. Er også et mønster der. Mormor og mamma fikk også sine første som 20åringer. Jeg sier ikke nødvendigvis at vi er som våre foreldre, men vi kan være det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt generalisering, men dersom barna dine tar høyere utdanning er sjansen for at de blir like unge foreldre mindre. Og omvendt er sjansen større. Så hva er veien deres? Regner med de allerede er i 20årene og over den yngste perioden å bli foreldre i. 

Anonymkode: 4e2da...b59

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og min mann ble foreldre i ung alder. Vi er nå i begynnelsen av 40-årene og barna har flyttet ut (tvillinger). Jeg kjenner på både en sorg over at de har flyttet, men også en glede over at vi nå har mer overskudd, tid og penger. Endelig kan vi fokusere på oss to og gjøre det vi ønsker å gjøre, og samtidig he besøk av barna våre i ferier og besøke de på studiestedet når de ønsker det.

Det som er litt sårt er at jeg kjenner litt på en frykt at mine barn også skal bli foreldre i ung alder. Vi har selvfølgelig snakker mye om temaet, men uhell kan skje (som det gjorde med oss) og mine barn har gitt uttrykk for at de da ønsker å beholde barnet. Jeg vet hvor tøft det er å få barn, så jeg hadde ikke greid å stå på sidelinjen å se på uten å hjelpe til og sette mitt liv på vent. Vi hadde selv mye hjelp av både mine og hans foreldre. 

Vet ikke helt hva jeg vil med dette innlegget, men er det flere som føler det på samme måte eller selv har blitt ung bestemor?

 

Anonymkode: 9db4e...8c2

Nei, jeg skjønner overhodet ikke hva du snakker om.

Fikk mine to eldste barn da jeg var 19 og 21, er nå 43, og ungene mine gjør da hva de selv vil. Ser ikke ut til at det blir barnebarn her med det første, men om det kom noen ville jeg taklet det greit.

Tross alt kan man levere dem tilbake :lol:

Anonymkode: 8a0be...8b5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Litt generalisering, men dersom barna dine tar høyere utdanning er sjansen for at de blir like unge foreldre mindre. Og omvendt er sjansen større. Så hva er veien deres? Regner med de allerede er i 20årene og over den yngste perioden å bli foreldre i. 

Anonymkode: 4e2da...b59

Tja.. jeg har høyere utdanning (master) men fikk to barn før utdanningen startet, og en til underveis. 

Anonymkode: 6d24e...fb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av det mest tåpelige man kan gjøre i dette livet er å bruke energi og føle angst for noe som ikke har skjedd ennå.

Mamma bekymret seg enormt for at jeg skulle få barn tidlig, da jeg ble samboer som ung samtidig som jeg tok en tung utdannelse. Viste seg at vi ikke kunne få barn, så hun ble aldri bestemor. 

Så oppsummert brukte hun mye energi på å være redd for noe som egentlig ville vært en ønsket situasjon om det hadde skjedd mens vi fortsatt var fertile. 

Anonymkode: 6fc02...20e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tja.. jeg har høyere utdanning (master) men fikk to barn før utdanningen startet, og en til underveis. 

Anonymkode: 6d24e...fb0

Og når du har høyere utdanning bør du kunne såpass om statistikk at du ikke trekker det i tvil pga ett tilfelle..,

Anonymkode: 3aecc...d7d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du se hvor forskjellig tanke man har. Jeg fikk ungene mine da jeg var 37 og 40 (ufrivillig sent) og med mindre de blir skikkelig unge foreldre vil jeg ikke oppleve barnebarn på samme måte om jeg hadde fått de som 25-åring. Mine er fremdeles i barne/ungdomsskole og jeg nærmer meg 50 så spørs hva som er bedre.

Anonymkode: bfdcc...ac5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke opp til deg, på en måte. Er de voksene så får de gjøre som de vil. Du bestemmer selv hvor involvert du vil være. 

Anonymkode: 9073b...3a8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min svigerinne fikk sitt første barn da hun var 18, og var trebarnsmor i en alder av 22. Hun ble bestemor første gang da hun var over 50, og et av barna har valgt å ikke få barn.

Du må innse at barna dine faktisk er voksne og tar sine egne valg. Om de velger å få barn er ikke det ditt ansvar.

Anonymkode: 50108...009

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så forskjellig er man altså! Mamma var 23 da hun fikk meg, jeg er 26 og fikk barn i år (hun er altså 49). Hun har spurt om barnebarn i flere år og håpte at hun ble bestemor før hun fylte 50 😅 

Anonymkode: 34c2e...847

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor fikk sitt første barn da hun var 20 og nummer 3 da hun var 25. Og sitt første barnebarn da hun var 53 og de to neste barnebarna da hun var 58. Ingen automatikk i at "unge mødre"-syndrom går i arv.

Anonymkode: d924d...fa5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ei venninne som ble stebestemor (vært gift med mannnen i 15 år) når hun var 37, mannen 43. De elsker det! De har sitt liv og lever akkurat som de ønsker. Men så har de gleden med barnebarna. 
 

Mamma fikk mer når hun var 20 og da var mormor 40. Jeg og mormor var så gode venner. Det er helt supert med unge besteforeldre. Mine ble besteforeldre midt i 50 åra og de elsker det og. 

Anonymkode: e2e0a...332

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...