Gå til innhold

Utekatt-vennlige steder i Oslo?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Okei, dette er IKKE en tråd om hvorvidt man skal ha utekatt eller ikke, så kommentarer om dette vil rapporteres som avsporing. Katten min er utekatt og har et godt liv, ferdig snakka :)

Noen som kan anbefale meg steder å bo i Oslo hvor det er trygt for en katt å gå ut? Jeg har bodd i Holmenkollen og på Holmlia i barnefamilie-nabolags-områder med katten til nå, og det har fungert veldig fint for han å gå ut her. Men nå skal vi flytte, og jeg skulle gjerne kunnet bo nærmere sentrum hvis mulig. Men midt på Bislett og Grønland f.eks er jo helt uaktuelt... Veldig takknemlig for tips, da jeg ikke er helt lommekjent i Oslo enda!  

Anonymkode: 328e5...527

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På Vålerenga/Etterstad er dem mange utekatter. Der er det parker og ikke så mye trafikk.

Anonymkode: 2215f...99f

• Liker 1
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På Vålerenga/Etterstad er dem mange utekatter. Der er det parker og ikke så mye trafikk.

Takk for tips! Bor du der med utekatt selv? 

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for tips! Bor du der med utekatt selv? 

Ja, det gjør jeg.

• Liker 1
Skrevet

Bor på Haugerud, her er det en del utekatter. Nær Østmarka er det lite trafikk og fine forhold. 

Ikke så fryktelig nærme sentrum, men 20 min på t-banen så er du på Oslo S. 

Anonymkode: 40bda...5d0

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bor på Haugerud, her er det en del utekatter. Nær Østmarka er det lite trafikk og fine forhold. 

Ikke så fryktelig nærme sentrum, men 20 min på t-banen så er du på Oslo S. 

Takk for tips! Har du katt der selv?

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for tips! Har du katt der selv?

Har ikke katt, men hunder (er MYE hunder rundt her 😄)

Det bor et par utekatter i blokka, og flere innekatter. 

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke katt, men hunder (er MYE hunder rundt her 😄)

Det bor et par utekatter i blokka, og flere innekatter. 

Litt dumt kanskje med utekatt hvis det er mye hunder der. Mange som ikke har hunden i bånd, og et sted jeg bodde før tok ofte ikke eierne hensyn heller, de bare lo når hunden jagde katten... 

• Liker 1
Skrevet

Dytter

Skrevet

Vil tro Østensjø bydel er fint. Flere områder som er nære T-bane (bruker ca 20 min til sentrum), nære marka og uteområder. Vi bor på Abildsø og mange katter som tusler rundt her :) Abidlsø har ikke tbaneforbindelse nære da (en buss som er grusom i rushen), så hadde tenkt mer på Bøler f eks

Anonymkode: 3f2cc...ed2

Skrevet

Lindebergåsen er også fint, nærhet til marka men samtidig ganske sentralt med gangavstand til T-bane og buss. Vi har både utekatt og hund. Det er båndtvang i borettslaget, så det skal ikke være noe problem for katten/dere selv om det er mye hunder her. Det vi plages mest med er en diger nabokatt som plager vår. 

Anonymkode: 2915e...636

Skrevet

De fleste steder utenfor ring3 vil kunne funke, dersom leiligheten er egnet for det. For meg erdet viktig å bo i førsteetasje med katteluke, og det er i et rolig byggefelt med 30-sone. Det er også mange egnede steder innenfor ringen, men da må man være litt mer lokalkjent. Men steder jeg er kjent vil være feks Grünerløkka, Vålerenga, St. Hans-haugen, Kampen. Innenfor ring1 vil jeg si det ikke egner seg overhode. 

Anonymkode: e970f...2f7

Skrevet

Skal du bo i hus eller leilighet? Jeg har hatt utekatter både på tåsen/korsvoll og Risløkka (hus). Fungert utmerket!

Anonymkode: 5dc5a...5af

Skrevet

Ikke på Tåsen 😞 Katten min ble påkjørt i tåsenveien 😞 det er noen år siden da.. 

Anonymkode: c9507...666

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Vil tro Østensjø bydel er fint. Flere områder som er nære T-bane (bruker ca 20 min til sentrum), nære marka og uteområder. Vi bor på Abildsø og mange katter som tusler rundt her :) Abidlsø har ikke tbaneforbindelse nære da (en buss som er grusom i rushen), så hadde tenkt mer på Bøler f eks

Anonymkode: 3f2cc...ed2

Lindebergåsen er også fint, nærhet til marka men samtidig ganske sentralt med gangavstand til T-bane og buss. Vi har både utekatt og hund. Det er båndtvang i borettslaget, så det skal ikke være noe problem for katten/dere selv om det er mye hunder her. Det vi plages mest med er en diger nabokatt som plager vår. 

Anonymkode: 2915e...636

De fleste steder utenfor ring3 vil kunne funke, dersom leiligheten er egnet for det. For meg erdet viktig å bo i førsteetasje med katteluke, og det er i et rolig byggefelt med 30-sone. Det er også mange egnede steder innenfor ringen, men da må man være litt mer lokalkjent. Men steder jeg er kjent vil være feks Grünerløkka, Vålerenga, St. Hans-haugen, Kampen. Innenfor ring1 vil jeg si det ikke egner seg overhode. 

Anonymkode: e970f...2f7

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Skal du bo i hus eller leilighet? Jeg har hatt utekatter både på tåsen/korsvoll og Risløkka (hus). Fungert utmerket!

Anonymkode: 5dc5a...5af

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Ikke på Tåsen 😞 Katten min ble påkjørt i tåsenveien 😞 det er noen år siden da.. 

Anonymkode: c9507...666

Tusen takk for alle svar! 

Vi skal bo i leilighet, gjerne i blokk, ikke i samme hus som huseier ihvertfall. Så vi kan se for oss en blokkleilighet i et koselig nabolag med mye grøntområder, hvor katten har mulighet til å gå rett ut (og ikke gjennom en gang før den kommer ut, da har den jo ikke mulighet til å si fra når den vil inn). 

Vi sikter oss inn på Ring 2 eller i det minste rundt grensa mellom Ring 2 og Ring 3, vi har veldig lyst til å bo sentralt. Satser på et område med 30-40-sone. Det må da finnes barnevennlige områder innenfor Ring 2. Jeg vil følge nøye med på Finn og sjekke Street view, særlig i de områdene som er nevnt her. Grünerløkka tiltaler meg veldig. 

Skrevet

Siden du snakker om huseier og også nevner katteluke, så bør du helst sjekke at der er katteluke når dere leier, evt snakker med huseier om dere kan få sette inn mot å evt skifte dør når dere flytter. 
Ganske så kjipt om dere ikke kan sette inn katteluke når det er planen.

Anonymkode: 63e29...45a

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Siden du snakker om huseier og også nevner katteluke, så bør du helst sjekke at der er katteluke når dere leier, evt snakker med huseier om dere kan få sette inn mot å evt skifte dør når dere flytter. 
Ganske så kjipt om dere ikke kan sette inn katteluke når det er planen.

Anonymkode: 63e29...45a

Jeg har ikke nevnt katteluke? 

Skrevet

Ekeberg/Brannfjell er fint med katt

Anonymkode: be67d...879

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Tusen takk for alle svar! 

Vi skal bo i leilighet, gjerne i blokk, ikke i samme hus som huseier ihvertfall. Så vi kan se for oss en blokkleilighet i et koselig nabolag med mye grøntområder, hvor katten har mulighet til å gå rett ut (og ikke gjennom en gang før den kommer ut, da har den jo ikke mulighet til å si fra når den vil inn). 

Vi sikter oss inn på Ring 2 eller i det minste rundt grensa mellom Ring 2 og Ring 3, vi har veldig lyst til å bo sentralt. Satser på et område med 30-40-sone. Det må da finnes barnevennlige områder innenfor Ring 2. Jeg vil følge nøye med på Finn og sjekke Street view, særlig i de områdene som er nevnt her. Grünerløkka tiltaler meg veldig. 

Ville ikke anbefalt utekatt på Grunerløkka. Med mindre du bor på Rodeløkka som er i nærheten. 

Endret av Ludovica-
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ekeberg/Brannfjell er fint med katt

Anonymkode: be67d...879

Takk for tips! Ekeberg er et ganske bratt område, er det ikke?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...