Gå til innhold

Angst, som så mange opplever.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi er i ferd med å bli en vestlig verden hvor alt er krise. Det er ikke det. Det er, til tross for hva du leser, sjeldent en krise. Vi kjenner smerter overalt. Gjerne i brystregionen og vi tenker; dødsalarm. Det gjelder så veldig få av oss. For de fleste av oss er det feil signaler slik vi ser verden i dag.

Vi har kanskje vært moderne mennesker i 200.000 år. Vi har hatt oppegående sivilisasjoner i 8.000 år. Vi har hatt en tung industri i under 250 år. Kropppen henger ikke med her. Bare de siste 30 årene har alle regler blitt endret pga teknologi. Hva vet vi egentlig om de neste 30?

Allikevel lytter vi til kroppen når angsten kommer. Dine brystsmerter er et signal fra kroppen om å vurdere og sove. Eller tenke mindre. Det er ingen dødsalarm! Det er virkelig ingen dødsfare.

Ja, noen dør voldsomt. Ser vi bort fra krig og andre konflikter, dør vi statistisk sett ganske pent. Vi dør ikke voldsomt. Noen av oss gjør det, men det er så få. 

Signalene kroppen sender til din hjerne er over 200.000 år gamle. Lenge før medisiner fantes. Ikke la deg lure av de signalene. Sabeltanntigeren som jaktet mennesker er for lengst borte. Vi blir bedre for hver år som går. Glem tabloidavisene. All forskning sier at vi er bedre stilt enn vi var for 50 år siden.

Og du dør ikke av noen smerter som kroppen har signalisert til hjernen. Det er hva vi i dag vil kalle utdødd data. Du klarer deg fint. Den store tragedien var hvis noen døde og andre slapp det. Det er ikke slik heller. Heldigvis. Vi lever lenger og lenger. Allikevel bekymrr vi oss mer og mer.  

Angst og depresjon er i stor grad at vi har for mye tid til å tenke og jobber mindre. Jeg sier ikke at det gjør alt enklere, men at du skal slippe å tenke på panikkangst. Det er ingen grunn til det. Sjansen for at du er kritisk syk er liten. Veldig liten. Hvis ikke du har en hulebjørn i nabolaget. Du vil trolig dø pent og ryddig etter din standard. Og ikke nå. Sjansen for det er minimal.

Kroppen vil bare si ifra om den ønsker at du puster bedre luft (røyk) eller at du bør roe deg ned litt. Ta deg en uke eller to og tenke på det, sier kroppen. Det er det den sier. Den har vært her i 200.000 år. Unngå rovdyr og hatfulle mennesker fra andre stammer. Klarer du det, så klarer du deg fint:)  

Du vil ikke overleve dette her, men du vil klare deg fint. Du skal få æren av å leve. Spør noen sperm om de misunner deg.

Jeg kan ikke råde de med kreft eller annen sykdom. Jeg prøver å gi noen råd til alle de andre. Som bekymrer seg uten å måtte. Finn lykke i logikk og historikk?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

I kortere trekk. Livet er for kort. Vi skal ikke være her så lenge. Det er på tide å fokusere på det du liker og ikke på det som forventes. 

Vi skal alle gå vekk og jeg håper det blir en pen død for oss alle. Jeg ser motsatsen til en pen og naturlig død. Den rammes verdens befolkning, prosentuelt, sjeldnere og sjeldnere. At jeg vet noe om dette, kan være årsaken til at jeg skrev. 

Tråden handler helt enkelt om å kose seg med livet - slutte med bekymringer så langt der lar seg gjøre. Du har bare denne tiden og så er alt mørkt.

All historikk tilsier at hvordan du behandlet din sjef eller hvor mye juling du tok, vil ikke ha betydning. For det vil det ikke. Det glemmes. Så bruk tid på det nære. Gi faen i det fjerne. Hvis du er underkuet. Er du i en viktig lederrolle så ta ansvar for at alle under deg får anledning til å tenke og gjennomføre nok.

Leder du verden, så vet du like lite som jeg gjør. Men er du en toppleder, vet du at det går fremover. Uansett hvor stygt det er i dag. For all historikk sier det. At alt går i riktig retning og at folk flest trenger å bekymre seg mindre enn før. Igjen, historikken.   

Vi vil vel alle gå inn i lyset opplyste. Og vi blir mer opplyste for hvert år som går. Gi de filosofiske tankene litt mer tid. Bruk noe av den tiden du ellers bruker på å kjede deg til å innse at alt er egentlig ganske ok. Det kunne ha vært så enormt mye verre.

Takk.

Endret av MortenMinstelønn
Skrevet (endret)

Ok, så drakk vi litt i dag da. Men, jeg drakk ikke alene. Og budskapet står. Det er nok slik at det bare er de raskeste av dere som gidder å fordøye nevnte budskap.

Så nå tar jeg teen vi får her for god helse og søvn.

Det er også en fare for at jeg bruker for mange ord. Så hvis du gidder, så les heller to ganger enn ikke å lese. 

Endret av MortenMinstelønn

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...