Gjest supernova_87 Skrevet 7. januar 2021 #421 Skrevet 7. januar 2021 Frøkensina skrev (3 minutter siden): Det finnes mye hvis man googler det, men jeg har ikke lest så mye av det enda 😅 Men jeg har lest noen av artiklene til Elizabeth Mika som er en av medforfatterene til boka The dangerous case of Donald Trump https://www.tanum.no/_the-dangerous-case-of-donald-trump-bandy-x-lee-9781250179456 Den har jeg heller ikke lest enda, men både den og boka til Mary Trump virker veldig interessante. Artiklene til Elizabeth Mika finner man ved å google. Jeg husker ikke om jeg har lest flere om kollektiv narsissisme spesifikt, men jeg har lest denne om narcissistic collusion https://medium.com/@Elamika/the-pivoting-on-narcissistic-collusion-or-how-evil-just-happens-c0332b890f93 Av det jeg har lest ellers er det denne artikkelen om tyranner og de som følger dem (siden Mika hadde lenket til den) https://goodmarriagecentral.wordpress.com Og denne som viser hvordan denne mekanismen finnes i mange ulike grupper og hvordan de har selektive fordommer blant annet https://theconversation.com/welcome-to-the-age-of-collective-narcissism-71196 Tusen takk for flere spennende temaer/kilder å gripe fatt i! Håper jeg ikke skapte merarbeid for deg, tenkte mest på om du hadde noe å anbefale siden det virket som du hadde greie på det! 👍 Den Sagnsomsuste skrev (6 minutter siden): Det er helt rett det du sier om polarisering. Det å de-skalere en rift lik den vi finner i Statene kan ta flere tiår. Jeg tror heldigvis at Biden er klok og erfaren nok til å kunne finne minnelige tverrpolitiske kompromisser. Dette kan i såfall dempe noe av intensiteten i friksjonen som er oppstått. Jeg er mer bekymret for de radikale demokratene han omgir seg med. Her er det mye lumsk tankegods og ideologi på ferde. Vi får krysse fingrene å se hvor det ender. Donald Trump er i seg selv blitt en klein og ømfintlig sak. Skal han slippe unna med alt sammen? Nei, mener jeg. Samtidig vil rettsaker og fengsling kun nøre oppunder konspirasjonsteorier om deep state osv. Stakkars Biden... En lærdom er viktig uansett og det er at dette kan skje også i Norge. Det er en voksende avstand mellom ulike leire. Jeg kjenner stadig oftere på ad hominem angrep på min egen person dersom uenighet oppstår. Jeg vil beskrive meg som gammel- konservativ og mine synspunkt har stått på stedet hvil lenge. Samfunnet synes derimot å bevege seg lengre og lengre bort fra slike synspunkt. Jeg møtes derfor ofte med intoleranse politisk. Jeg skriver ikke dette fordi det er noe synd på meg, på ingen måte. Poenget er at det kan være vanskelig ikke å overta fiendebilder som pådyttes meg. Slik polarisering er vi ikke tjent med. Argumenter kan man mislike og sågar hate, men ikke meningsmotstandere. 👏 Krysser fingrene for et århundre preget av deeskalering, fremgang og av-polarisering. Veldig interessant (og leit) det du beskriver om hvordan du blir møtt for meningene dine. Det jeg synes er så paradoksalt/leit/skremmende er hvor mange av de som ville kritisert og hatet W. Bush for retorikken om "you're either with us or against us", som nå bruker akkurat den samme i en cancelculture vi aldri har sett maken til.
Daraya Skrevet 7. januar 2021 #422 Skrevet 7. januar 2021 Dr.Oetker skrev (57 minutter siden): Kontoen hans på fb og insta er blokkert fram til Biden er innsatt 😂 Hehe, ja sånn kan det gå for verdens mektigste mann. Hvordan kommuniserer Trump med sine fans nå? Det var på høy tid at Zuckerberg tok ansvar. 5
Elaine Marley Skrevet 7. januar 2021 #423 Skrevet 7. januar 2021 Flere tråder med samme tema er slått sammen. Elaine Marley, mod. 2
Anonymburker Skrevet 7. januar 2021 #424 Skrevet 7. januar 2021 Vera skrev (7 timer siden): Er du seriøs nå? Jeg skjønner at du ønsker å fremstå som interessant og nytenkende..men innlegget ditt gir meg i grunnen bare bismak i munnen. Man skal akseptere og respektere at folk har forskjellige meninger - men å forsvare og dulle med folk som angriper demokratiet..vel, stakkars deg. Man må ikke bli så naiv i sin iver etter å vise forståelse at man kjører over seg selv. Man bør prøve å se litt dypere på det enn at det bare er dumme mennesker som lar seg manipulere av Trump. 1 av 5 amerikanere støtter det som skjedde i går, og 45 % av republikanere støtter aksjonen. Det er en skummel utvikling, men det ligger flere årsaker bak enn at menneskene er dumme og lett å manipulere. Det er mye hat og raseri som ligger bak som har sammenheng med økte klasseforskjeller siden 80-tallet. 4
PetterKanin Skrevet 7. januar 2021 #425 Skrevet 7. januar 2021 Har Trump oppfordret til å storme Capitol? Eller til vold? 1
Gjest someone_here Skrevet 7. januar 2021 #426 Skrevet 7. januar 2021 Daraya skrev (59 minutter siden): Hehe, ja sånn kan det gå for verdens mektigste mann. Hvordan kommuniserer Trump med sine fans nå? Det var på høy tid at Zuckerberg tok ansvar. Merkelig nok har zuckerberg ikke blokkert blm-banditter da de drepte folk og knuste byer.
Nalini Skrevet 7. januar 2021 #427 Skrevet 7. januar 2021 Expandable86 skrev (43 minutter siden): Man bør prøve å se litt dypere på det enn at det bare er dumme mennesker som lar seg manipulere av Trump. 1 av 5 amerikanere støtter det som skjedde i går, og 45 % av republikanere støtter aksjonen. Det er en skummel utvikling, men det ligger flere årsaker bak enn at menneskene er dumme og lett å manipulere. Det er mye hat og raseri som ligger bak som har sammenheng med økte klasseforskjeller siden 80-tallet. Enig. De er ikke dumme mennesker. Store forskjeller i økonomi, kultur, religion osv. USA er et splittet samfunn. Eneste felles de har er dollar og militæret. 1
Ryzorman Skrevet 7. januar 2021 #428 Skrevet 7. januar 2021 Dette har bare blitt brukt 6 ganger, og nå skal de bruke den mot trump. Hva tenker dere?
Gjest someone_here Skrevet 7. januar 2021 #429 Skrevet 7. januar 2021 Ryzorman skrev (2 minutter siden): Dette har bare blitt brukt 6 ganger, og nå skal de bruke den mot trump. Hva tenker dere? Ja, det bør brukes mot dobbeltmoralske Biden
SaraLynn Skrevet 7. januar 2021 #431 Skrevet 7. januar 2021 someone_here skrev (5 minutter siden): Ja, det bør brukes mot dobbeltmoralske Biden Hvorfor mener du at Biden er dobbeltmoralsk ? 4
Jeffe Skrevet 7. januar 2021 #432 Skrevet 7. januar 2021 someone_here skrev (22 timer siden): Fordi norske politikere mener at det er hans ansvar å stoppe protestene i Washington. De var ikke så "kategoriske" da blm demolerte byene. Han er en president som oppfordrer til opptøyer, har han ikke ansvar for å stoppe de mener du? Hvem har ansvaret da? 4
Gjest someone_here Skrevet 7. januar 2021 #433 Skrevet 7. januar 2021 Jeffe skrev (6 minutter siden): Han er en president som oppfordrer til opptøyer, har han ikke ansvar for å stoppe de mener du? Hvem har ansvaret da? Han ba dem gå i går. Hvordan mener du han skulle "stoppe dem"?
Honey Dew Skrevet 7. januar 2021 #434 Skrevet 7. januar 2021 fjær skrev (41 minutter siden): Håper de får brukt den,Trump er farlig! Krysser fingre og tær for at han skal bli avsatt. someone_here skrev (43 minutter siden): Ja, det bør brukes mot dobbeltmoralske Biden Alle er dobbelmoralske til et visst nivå. Jeg vil nå si at Trump er mer dobbelmoralsk enn de fleste. 17
Gjest someone_here Skrevet 7. januar 2021 #435 Skrevet 7. januar 2021 SaraLynn skrev (46 minutter siden): Hvorfor mener du at Biden er dobbeltmoralsk ? Bare fakta, men ikke mening. Se hvor ydmyk han er når han fordømmer BLM-banditter, det de har gjort og vil tilsynelatende gjøre i fremtiden. Nå se hvordan han beskriver de som i går klarte å hoppe inni Capitol.
Gjest someone_here Skrevet 7. januar 2021 #436 Skrevet 7. januar 2021 Honey Dew skrev (12 minutter siden): Krysser fingre og tær for at han skal bli avsatt. Alle er dobbelmoralske til et visst nivå. Jeg vil nå si at Trump er mer dobbelmoralsk enn de fleste. Vil du bli kalt "et menneske som menstruerer"?
PetterKanin Skrevet 7. januar 2021 #437 Skrevet 7. januar 2021 Jeffe skrev (21 minutter siden): Han er en president som oppfordrer til opptøyer, har han ikke ansvar for å stoppe de mener du? Hvem har ansvaret da? Har han oppfordret til opptøyer? Trump gjør mye som ikke kler en president som har tapt valget, det kan umulig være nødvendig å legge på ekstra ... 1
Aragorn ll Elessar Skrevet 7. januar 2021 #438 Skrevet 7. januar 2021 Dette var første gang siden 1814 at den Amerikanske kongressen ble stormet da britiske soldater stormet kongressen og brant ned både kongressen og det hvite hus og store deler av Washington DC. 5
Jeffe Skrevet 7. januar 2021 #439 Skrevet 7. januar 2021 someone_here skrev (17 minutter siden): Han ba dem gå i går. Hvordan mener du han skulle "stoppe dem"? Be dem gå. Så jeg er for øvrig enig med norske politikere som du refererer til.
Gjest someone_here Skrevet 7. januar 2021 #440 Skrevet 7. januar 2021 Jeffe skrev (5 minutter siden): Be dem gå. Så jeg er for øvrig enig med norske politikere som du refererer til. Ja. Og se igjen hvor skadelige var Trumps tilhengere sammenlignet med "fredelige blm demonstrasjoner"
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå