Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Tun skrev (35 minutter siden):

Hva med fra forrige valg? 

Tenker du 2016?

Den gangen var det ikke lov å sende ut stemmesedler uten at den som stemte selv i forkant ble spurt om dette. Det var heller ikke lov i 2020, men ble sett bort i fra mange delstater.

Derimot var det den gangen heller ingen kontroll om den som stemmer var amerikansk statsborger. I California holder det med å ha førerkort. Man skal være amerikansk statsborger, men det er ingen kontroll med dette. Et universitet, beregnet at mellom 1 og 3 millioner ulovlige innvandrere stemmet ved valget 2016 i California.

Skrevet
1 hour ago, Dankert said:

Finnes en del av dem her i landet også (sjekk kommentarfeltet på document.no). Velkommen til koko-land.

Den såkalte Trumpsupporteren, ser ut som om kan ha vært Antifa-person, jfr en tv-kanal og bilde lagt ut på fb som ser ut som samsvar med. Ville være logisk. "Dobbelagenter"...

De samme menneskene som i sommer deltok som ANTIFA. 
https://politicrossing.com/...

Hvorfor tror Rustad at det er Trump supportere som stormet Capitol?

Alltid spørre seg hvem som tjener på noe sånt? - Ikke Tump tilhengere!
Det er massevis av intel på at Antifa har samlet troppene og ikledd seg Trump gear med hatter og flagg for å ødelegge hvis det gikk feil vei i kongressen.
De klarer ikke engang å se ut som Trump tilhengere - men MSM kjører på.

Dette er en fundamental feil ved demokratiet. Folk som dette sin stemme teller like mye som stemmen til personer som faktisk vet hva de snakker om. 

• Liker 8
Skrevet
kat-e skrev (4 minutter siden):

Mediene i Europa har over lang tid vært veldig anti-trump, flere sier selv at de ikke ønsker å være nøytrale, greit nok, men jeg synes det er litt rart at så mange ikke er litt mer kritisk til hvordan valge ble gjennomført i USA.

Man valgte å åpne for massiv avstemming ved hjelp av posten, til tross for at helten deres Dr.Anthony Fauci sa at valget lett kunne gjennomføres på vanlig vis uten smittefare. Anthony Fauci har ofte kritisert Trump, og i flere tilfeller med god grunn, men i denne saken ble han helt ignorert.

Her er noen fakta :

Valget ble gjennomført de fleste steder ved at man kunne avgi stemmer gjennom posten

Man hentet adresser fra flere kilder, bla IRS (Skatteetaten), telefon-selskaper og andre register.

Man kunne sende stemmeseddelen uten å avgi legitimasjon (rekommandert) , og med helt vanlig brevpost !

Når man hentet ut adresser, ofte fra gamle register, ble det ikke sjekket om vedkommende var i live eller hadde flyttet.

Ingen kontroll om den som stemmer er amerikansk statsborger.

Jeg føler meg trygg på at noe slik aldri vil skje i Norge og jeg er glad for at vi har manuell telling, men jeg synes noen av de etablerte mediene går langt i å ikke skjønne hvor ille dette er.

Etter det jeg har forstått hadde flere stater som en liten sikkerhet i et system hvor stemmegiver må ta kontakt for å få stemmeseddel, det valgte de likevel å se bort i fra. Noen hadde også en ordning hvor man måtte matche underskirften uten på konvolutten med underskrift på stemmeseddel, det ble også ignorert.

Dette er ikke noe forsvar av Trump, men det må være mulig å se dette problemet uansett hva man mener om mannen.

1. Den store kritikken var at Trump begynte å diskreditere valget 6 måneder FØR det skulle gjennomføres, med helt grunnløse og faktuelle feile påstander som var motbevist,  og bruke det som begrunnelse for å utsette valget.

Det er forberedelse på statskupp. 

2. Fauci kom ut med at valget kunne avvikles trygt lenge etter dette, og ga ingen trygghet for mange amerikanere siden sykdommen var ute av kontroll og Trump ikke så ut til å klare få sykdommen under kontroll til valget.  Men valget ble avholdt basert på Fauci og han fikk ros for at han avbrøt Trumps forsøk på å utsette valget.

3.  Angående faktaene:

a. Dette er ikke nytt. Det har vært vanlig i alle valg, og man har statistikk på valgfusk. Det er ikke slik at amerikanere er tanketomme idioter. De har like stor forståelse over hvor viktig valgets integritet er som alle andre land. Det som VAR nytt, var volumet, og at valg systemet for opptelling ikke var designet for at høy prosent av post stemmer

b. En detalj. Det er ikke føderalt valg i USA Hver eneste Stat har eget valg system, med egne løsninger for å takle sikkerheten i valget.  Det har noen konsekvenser. En av dem er at valg systemet er designet for å sikre integriteten på tross av at valget skal gjøres via ordinær post og at store grupper velgere har forskjellig valglegimitet. (Noen kan kun stemme på lokalvalg, mens valgene  ofte innholder flere uavhengige valgjuridiksjoner på samme seddel)

c. En forskjell mellom USA og Norge, er at USA krever at velgere registrerer seg på forhånd. Dine valgrettigheter er definert av denne registreringen, følgelig trengs det ingen separat kontroll over f.eks om personen er amerikansk statsborger. (I Norge sendes Valgkort ut til alle som er kvalifisert automatisk. ) Det var dette registreringsskjemaet som ble sendt ut på alle kanaler, og det var fordi dette i seg selv var ren masseutsendelse.  Det var kun de som hadde registrert seg som velgere og hadde fått godkjent for å levere postseddel  i valget, som fikk stemmeseddel tilsendt på sine registrerte adresse. 

Det forklarer også kritikken mot matching mellom signatur utenpå konvolutt og stemmeseddel; den eneste egentlige nødvendige kontrollen er mellom stemmeregistrering og stemmeseddel, siden disse pr def er gjordt 100% uavhengig av hverandre. 

Poenget mitt er at Trumps påstand om muligheten for juks med poststemmer var motbevist SAMME DAG han kom med påstanden første gang , og han har gjentatt denne klarte og motbeviste løgnen i over 8 måneder, OG FOLK TROR MER PÅ HAN, ENN et samlet korps av fagfolk som har som jobb å sikre valgets integritet. 

Og derfor står USA  nå på randen av borgerkrig.  

• Liker 12
Skrevet (endret)
Keelin137 skrev (2 timer siden):

Min manns bror er gift med en amerikaner og bor der borte. Som et resultat av det har jeg flere familiemedlemmer til hans kone på Facebook. Ihuga trump supportere alle sammen. 
Etter gårdagens hendelser går disse bananas i status oppdateringene sine. De støtter heldigvis ikke opprørene, men mener bestemt at det er antifa som står bak, utkledt som trump supportere - for å stille ufeilbare trump og velgerne hans i et dårlig lys. Regner med at dette er ganske utbredt mening der borte.

Altså hva er det med disse folka🙄

Skremmende, men det er den nye konspirasjonsteori til disse. Det tar ikke lang tid før trump vil si det samme. 

Det er 10 tals millioner i usa som mener dette. 

Det blir mer vold fra disse gruppene. Eneste som kan stoppe det er trump, men han vil heller at landet raseres.

Endret av frysja
  • Liker 1
Skrevet
Dankert skrev (1 time siden):

Finnes en del av dem her i landet også (sjekk kommentarfeltet på document.no). Velkommen til koko-land.

Den såkalte Trumpsupporteren, ser ut som om kan ha vært Antifa-person, jfr en tv-kanal og bilde lagt ut på fb som ser ut som samsvar med. Ville være logisk. "Dobbelagenter"...

De samme menneskene som i sommer deltok som ANTIFA. 
https://politicrossing.com/...

Hvorfor tror Rustad at det er Trump supportere som stormet Capitol?

Alltid spørre seg hvem som tjener på noe sånt? - Ikke Tump tilhengere!
Det er massevis av intel på at Antifa har samlet troppene og ikledd seg Trump gear med hatter og flagg for å ødelegge hvis det gikk feil vei i kongressen.
De klarer ikke engang å se ut som Trump tilhengere - men MSM kjører på.

De har hodet kjørt så langt opp i sin egen ræv at jeg blir helt matt. Halvparten av de i kommentarfeltet kvalifiserer jo til innleggelse på psykiatrisk: 

"Antifa- og BLM-terroristene, betalt av Deep Staten, hadde planlagt dette for lenge siden for å sette skylden på Trump og tilhengerne hans. De som støtter Trump er ikke voldelige mennesker, og dette kunne vi se fra de titusener som stod utenfor Capitol Hill og protesterte i fred.

Korrupsjonen fra Deep Staten og globalistene er enorm, og siden de eier 90% av alle mediene, blir løgnene spredt rundt i verden. De med lite eller ingen kritisk sans tror på løgnene.

Nå er det kun militæret som kan redde USA fra de korrupte og kriminelle politikerne.

Biden eller en annen korrupt fra demokratene kommer absolutt ikke til å bli neste president".

Gjest Storebror
Skrevet (endret)

Til dere som tror dette var Antifa. Hvorfor koseprater da Trump med disse opprørerne? Det er nettopp fordi det er Trumps egne støttespillere som står bak. Hadde det vært Antifa så hadde nasjonalgarden vært der allerede før opprøret startet. 

Endret av Storebror
Skrevet

Enig i at det er latterlig å påstå valgfusk før det har skjedd. Man har heller ikke bevis for hvilken side som eventuelt har jukset. Noe av problemen til USA er at landet i praksis har kun to partier. Hadde man hatt flere partier hadde det hatt en stabiliserende effekt, de mest ytterliggående hadde havnet i minder små partier. Enda mer problematisk er de helt enorme summene som brukes eller må brukes om man skal kunne vinne et valg.

• Liker 1
Gjest Storebror
Skrevet (endret)

Putin tjente dobbelt på dette kuppforsøket. Ikke bare trives Putin med at det er kaos i USA, men opprøret ga  også russiske(og andre lands) agentene fritt spillerom til å stjele dokumenter fra kongressen og plante overvåkningsutstyr.  Trump er fornøyd med begge deler, Trump har tidligere anmodet Putin om å stjele Clintons eposter. 

Endret av Storebror
Skrevet

Jeg fatter og begriper ikke hvordan det er mulig å være så blåst at man ikke ser at man blir brukt som en billig brikke i et billig spill?? Skjønner ikke tilhengerne at denne mannen er livredd for å bli avsatt som president av den simple grunn at han vet hva som venter når han blir avsatt?? Konkurs BIG TIME. Jeg blir så flau på tilhengernes vegne at jeg mangler ord! 
Et av bildene på VG viser Alex Jones på taket av en bil ved kongressen - HØYREEKSTREME Alex Jones! Og han blir hyllet! Folk er så dumme at det er til å bli matt av. Det er plutselig blitt fullstendig legitimt å være høyreekstrem. Ser faen ikke disse stupide menneskene hvor de er i ferd med å føre verden?? De pisser og driter på demokratiet de påstår de forsvarer! Idioter! 

• Liker 21
Gjest Storebror
Skrevet (endret)
Vera skrev (8 minutter siden):

Det er plutselig blitt fullstendig legitimt å være høyreekstrem. Ser faen ikke disse stupide menneskene hvor de er i ferd med å føre verden?? De pisser og driter på demokratiet de påstår de forsvarer! Idioter! 

De støtter kun demokrati om det er personen de stemte på som vant  valget. Det er helt klart at de ikke støtter demokrati uavhengig av hvem som vinner. Så de støtter ikke demokratiet. 

Endret av Storebror
Skrevet
kat-e skrev (18 minutter siden):

Man har heller ikke bevis for hvilken side som eventuelt har jukset. 

Man har ikke bevis for at det har funnet sted juks i det hele tatt.

• Liker 3
Skrevet
Storebror skrev (4 minutter siden):

De støtter kun demokrati om det er personen de stemte på som vant  valget. Det er helt klart at de ikke støtter demokrati uavhengig av hvem som vinner. Så de støtter ikke demokratiet. 

Det er jo nettopp mitt poeng. 

• Liker 2
Skrevet
Million skrev (2 timer siden):

https://www.cnbc.com/2021/01/06/twitter-pledges-action-on-any-calls-for-violence-in-capitol-riot.html

Pga dette kaoset Trump har skapt, har Facebook OG Twitter nå sperret kontoene hans, så han får ikke postet mer oppgulp og potensielt farlig tøv.

Og det kommer han og hans fans til å bruke som nok et nytt 'bevis'. Og de blir bare enda sintere og galere. 

Sier ikke at det nødvendigvis er feil det twitter og facebook gjør, men det er det som kommer til å skje. Når det blir synlig vet jeg ikke. 

• Liker 1
Skrevet
Vera skrev (18 minutter siden):

Jeg fatter og begriper ikke hvordan det er mulig å være så blåst at man ikke ser at man blir brukt som en billig brikke i et billig spill?? Skjønner ikke tilhengerne at denne mannen er livredd for å bli avsatt som president av den simple grunn at han vet hva som venter når han blir avsatt?? Konkurs BIG TIME. Jeg blir så flau på tilhengernes vegne at jeg mangler ord! 
Et av bildene på VG viser Alex Jones på taket av en bil ved kongressen - HØYREEKSTREME Alex Jones! Og han blir hyllet! Folk er så dumme at det er til å bli matt av. Det er plutselig blitt fullstendig legitimt å være høyreekstrem. Ser faen ikke disse stupide menneskene hvor de er i ferd med å føre verden?? De pisser og driter på demokratiet de påstår de forsvarer! Idioter! 

Det er dessverre en sannhet i at historien gjentar seg. 

• Liker 1
Gjest supernova_87
Skrevet
Vera skrev (11 minutter siden):

Sett fra deres synspunkt så er det å beskytte velferdsstaten de gjør med å storme kongressen. De TROR på ham. Og i et narrativ der de TROR på ham, så virker jo Trump mild, rolig, og nådig. Han går til søksmål gjennom de rette kanalene, de føler seg kallet som i en sekt til å stå opp for rettferdighet og sannhet, for Trump kan jo ikke gjøre det selv. De ser Trump som kneblet, mens de MÅ trå til for å rette "Great America!". De har blitt sakte men sikkert hjernevasket gjennom fire-fem år med Trump som kandidat og president. Mange republikanske senatorer og representanter er høyt utdannede smarte mennesker, og de støtter ham også. Det ville ALDRI skjedd for fire år siden. Det har vært en sakte prosess der mindre overtredelser har økt og økt, og i dag ser vi dette (foot-in-the-door). Det baseres på en rekke enkle sosialpsykologiske fenomen, som selv jeg og du ville deltatt i. 

For øvrig bidrar ikke narrativet om at Trump-supportere er mer idioter enn andre til situasjonen. Polarisering og gruppetenkning er større trusler mot samfunnet enn dumhet. Det er nettopp pga gruppetenkning, som innleggene dine vitner om, at polariseringen er på så ekstrem fremmarsj. Det gjelder både høgre- og venstresiden.  "VI ville aldri gjort det der, DE er idioter", mest sannsynlig ville vi også blitt påvirket om vi levde i den settingen disse menneskene lever i. Å forstå at deres handlinger er rasjonelle utifra det de TROR på, kan bidra til at man i større grad kan bidra til ro, kompromisser og fremgang, fordi man kan evne å nå frem til dem. (Ikke at det er tilfellet basert på diskusjoner på kvinneguiden uansett, men innlegg her er likevel med på å bygge opp under gruppetenkningen og polariseringen som ligger til grunn. Vi kan alle bidra, om det så er å unnlate å demonisere motstandere.)

Skrevet (endret)
Rainstorm skrev (10 minutter siden):

Sett fra deres synspunkt så er det å beskytte velferdsstaten de gjør med å storme kongressen. De TROR på ham. Og i et narrativ der de TROR på ham, så virker jo Trump mild, rolig, og nådig. Han går til søksmål gjennom de rette kanalene, de føler seg kallet som i en sekt til å stå opp for rettferdighet og sannhet, for Trump kan jo ikke gjøre det selv. De ser Trump som kneblet, mens de MÅ trå til for å rette "Great America!". De har blitt sakte men sikkert hjernevasket gjennom fire-fem år med Trump som kandidat og president. Mange republikanske senatorer og representanter er høyt utdannede smarte mennesker, og de støtter ham også. Det ville ALDRI skjedd for fire år siden. Det har vært en sakte prosess der mindre overtredelser har økt og økt, og i dag ser vi dette (foot-in-the-door). Det baseres på en rekke enkle sosialpsykologiske fenomen, som selv jeg og du ville deltatt i. 

For øvrig bidrar ikke narrativet om at Trump-supportere er mer idioter enn andre til situasjonen. Polarisering og gruppetenkning er større trusler mot samfunnet enn dumhet. Det er nettopp pga gruppetenkning, som innleggene dine vitner om, at polariseringen er på så ekstrem fremmarsj. Det gjelder både høgre- og venstresiden.  "VI ville aldri gjort det der, DE er idioter", mest sannsynlig ville vi også blitt påvirket om vi levde i den settingen disse menneskene lever i. Å forstå at deres handlinger er rasjonelle utifra det de TROR på, kan bidra til at man i større grad kan bidra til ro, kompromisser og fremgang, fordi man kan evne å nå frem til dem. (Ikke at det er tilfellet basert på diskusjoner på kvinneguiden uansett, men innlegg her er likevel med på å bygge opp under gruppetenkningen og polariseringen som ligger til grunn. Vi kan alle bidra, om det så er å unnlate å demonisere motstandere.)

Er du seriøs nå? Jeg skjønner at du ønsker å fremstå som interessant og nytenkende..men innlegget ditt gir meg i grunnen bare bismak i munnen. Man skal akseptere og respektere at folk har forskjellige meninger - men å forsvare og dulle med folk som angriper demokratiet..vel, stakkars deg. Man må ikke bli så naiv i sin iver etter å vise forståelse at man kjører over seg selv. 

Endret av Vera
  • Liker 13
Skrevet
SoWhat? skrev (22 minutter siden):

Det er dessverre en sannhet i at historien gjentar seg. 

Første gang som tragedie, andre gang som farse. 

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...