Gå til innhold

Prednisolon i svangerskapet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke relis du har referert til. Relis sier for den saks skyld at mer en 15mg ikke er lavdose og at 20mg er høydose.. Poenget er uansett at Ts mener hun bruker lavdose når hun absolutt ikke gjør det, all dokumentasjon sier at 20mg (henvises til legemiddelhåndboken via Relis) er høydose. 

Anonymkode: 79a5a...3ac

Jeg vet det. Men jeg sa det da jeg ikke hadde tid til å søke selv og Relis stort sett er stedet å finne svaret. Og jeg er enig med deg, 20 mg er høydose.. Kan være TS har fått feilaktige opplysninger av fastlegen. 

Anonymkode: 4d881...255

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg håper VIRKELIG du følges opp av fostermedisiner, for dette kan gå virkelig galt og jeg får inntrykk av at du behandles litt «under radaren» av lege uten nødvendig kompetanse og uten adekvat oppfølgning. 20 mg er IKKE lavdose. Håper inderlig jeg tar feil🙏🏻

Anonymkode: 65a38...bf6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke relis du har referert til. Relis sier for den saks skyld at mer en 15mg ikke er lavdose og at 20mg er høydose.. Poenget er uansett at Ts mener hun bruker lavdose når hun absolutt ikke gjør det, all dokumentasjon sier at 20mg (henvises til legemiddelhåndboken via Relis) er høydose. 

Anonymkode: 79a5a...3ac

Nei, poenget med innlegget var å høre litt rundt med andre som bruker prednisolon. Ikke dere andre troll som ikke har noe med prednisolon 

Anonymkode: f4836...6c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mange ivf prøvere som har vært gjennom flere innsett får prøve 20 mg prednisolon.  Dette gjøres hos de fleste privat klinikkene i Norge.  Da står pasientene på prednisolon frem til uke 12 , så trapper man forsiktig ned i 4 uker før stopp. 

 

Dette skal ikke være farlig for verken mor eller foster. Så til dere som sitter her å skremmer TS, klapp igjen hvis dere ikke vet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre hvilke forhold som gjør at dere gravide bruker Prednisolon? 

Jeg er ikke gravid selv (kanskje uke 3 🙈), men bruker Prednisolon på våren i pollensesongen da andre medisiner ikke virker på meg.. Bruker da 5mg 3-4 ganger dagen.. 🤷🏻‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Niny skrev (11 minutter siden):

Kan jeg spørre hvilke forhold som gjør at dere gravide bruker Prednisolon? 

Jeg er ikke gravid selv (kanskje uke 3 🙈), men bruker Prednisolon på våren i pollensesongen da andre medisiner ikke virker på meg.. Bruker da 5mg 3-4 ganger dagen.. 🤷🏻‍♀️

Alvorlig autoimmun sykdom. Står vanligvis annen medisin, men den er ikke forenelig med graviditet og amming. Så da ble det Prednisolon som prøver og under svangerskapet. Valgte og ikke amme, for orket ikke mer av den medisinen. 

Anonymkode: 4f192...cc2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis det er f.eks revmatisk sykdom, så bør fødeavdeling henvise deg til oppfølging på St.Olavs :) de kan revmatisme, autoimmune sykdommer og medisiner i svangerskapet og er helt fantastisk! 

Men det tipper jeg du/dere sikkert allerede viste :)

Anonymkode: 8e27c...7b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prover91 skrev (På 21.11.2020 den 22.55):

Veldig mange ivf prøvere som har vært gjennom flere innsett får prøve 20 mg prednisolon.  Dette gjøres hos de fleste privat klinikkene i Norge.  Da står pasientene på prednisolon frem til uke 12 , så trapper man forsiktig ned i 4 uker før stopp. 

 

Dette skal ikke være farlig for verken mor eller foster. Så til dere som sitter her å skremmer TS, klapp igjen hvis dere ikke vet. 

Å bruke prednisolon i første trimester kan ikke sammenlignes med å bruke det hele svangerskapet. Det kan gi vekstavvik blant annet som ofte vil vise senere i svangerskapet. 

Anonymkode: 79a5a...3ac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Å bruke prednisolon i første trimester kan ikke sammenlignes med å bruke det hele svangerskapet. Det kan gi vekstavvik blant annet som ofte vil vise senere i svangerskapet. 

Anonymkode: 79a5a...3ac

Nå er det ingen som har sagt her at TS bruker prednisolon hele svangerskapet heller da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Niny skrev (På 23.11.2020 den 17.30):

Kan jeg spørre hvilke forhold som gjør at dere gravide bruker Prednisolon? 

Jeg er ikke gravid selv (kanskje uke 3 🙈), men bruker Prednisolon på våren i pollensesongen da andre medisiner ikke virker på meg.. Bruker da 5mg 3-4 ganger dagen.. 🤷🏻‍♀️

Jeg ble satt på prednisolon av ivf klinikken fordi jeg har vært gjennom mange ivf forsøk. Jeg har endometriose og klinikken mente prednisolon kunne hjelpe meg ettersom jeg har endometriose. Men jeg skal trappe ned fra uke 12.

Anonymkode: f4836...6c0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...