Gå til innhold

Kjæledyr i ny leilighet

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei,

visste ikke helt hvor jeg skulle skrive dette, men kan prøve her. Jeg skal leie leilighet, dette er min første leilighet. I annonsen stod det at det ikke var lov med dyr, men jeg ga beskjed til utleier da jeg var på visning at kjæresten min har en hund og at vi skal akseptere at den ikke kan komme inn. Men utleier sa da at det gikk fint av og til. 

Men det jeg lurer på er hvordan det kan bli med depositumet? Dette er en stor hund med lange klør så er redd det kan skrape opp gulv, sofa osv?

Utleier var veldig klar på at det skal være rent og ryddig i leiligheten, jeg som person er veldig ryddig av meg generelt fordi jeg sliter med ocd, men jeg tenker på dere som har hund i leiligheten, hvor ofte må dere gjøre rent? Er bare flaut hvis utleier plutselig skal inn i leiligheten en dag så er det skittent overalt pluss den røyter veldig mye i tillegg. Hos kjæresten min er det veldig skittent på gulvet uansett hvor mye han støvsuger osv, og dette er min aller første leilighet så jeg vil vise at jeg er en ordensperson. Det bor en litt eldre dame rett ved siden av og utleier sa det måtte være stille på nettene, men vet hunden kan bjeffe hvis den hører lyder osv. 

Jeg har bare mye tankekjør angående dette da jeg har hatt vanskeligheter med å få meg leilighet og jeg er helt ny på dette, og nå når jeg først har fått leilighet så vil jeg vise respekt til utleier og hun som bor ved siden av meg.

Også er jeg redd jeg kan miste noe av depositumet hvis noe skulle blitt ødelagt? Jeg tenker på oppskrapt gulv osv. 

Trenger litt hjelp fra dere som leier osv når det gjelder kjæledyr.

Anonymkode: 2f3f5...f62

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Leiligheten er allerede møblert? 

Jeg ville skaffet en stor hundeseng som hunden kan ligge i. Ikke la den ligge i sofaen, men i hundesengen på gulvet.

Klør gjør skade på gulv om hunder er voldsomme, løper og hopper rundt i lek. Om dere kan holde hunden rolig så den kun går vanlig, så bør det gå bra. Om det blir skader, så, kan utleier ta av depositumet ditt. Du må bestemme deg for om du vil ta eventuelle konsekvenser av å la en stor, hårete hund være i leiligheten. Kanskje det går fint. Kanskje det blir skader. Det kommer an på hunden og også deg. Røyter hunden mye, så må du støvsuge noen ganger i uken. 

Et bjeff nå og da er ikke så ille. Men står hunden og bjeffer og bjeffer og bjeffer, så kan det bli et problem. 

Mitt råd: lær hunden å være rolig inne. Ordne med hundeseng og hold den av møblene. Pass på så den ikke bjeffer mye. Om det er bløtt ute, tørk av potene i gangen med et håndkle før dere går inn.

Anonymkode: f1313...85a

Skrevet

Utleier har ikke lov til å låse seg inn i leiligheten uten at du vet det på forhånd. Det er likestilt med innbrudd.

Kan du ikke bli enig med kjæresten din at hvis du får trekk i depositumet på grunn av noe hunderelatert, så tar han det? Syns ikke du skal ha hunden i sofaen hvis du leier møblert. Jeg har ikke satt pris på dyr i seng eller sofa hvis jeg leide ut møblert.

Anonymkode: 40125...086

• Liker 2
Skrevet

Utleier kan ikke si noe om hvor rent det skal være hos deg, så ignorer det glatt, ikke har han grunnlag for å «bare sjekke» når han føler for det heller. 
depositum skal dekke store skader, en ripe eller to i gulvet er ikke noe som skal dekkes av depositum da dette er normal slitasje. 

Anonymkode: c3b29...00a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...