Gå til innhold

Kan man oppleve angst som depresjon?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Angst kan gjøre deg apatisk, nedstemt, sløv, sint etc. er det egentlig sånn at depresjon og angst er akkurat det samme?

Anonymkode: 376a3...f7c

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Angst og depresjon er forskjellige diagnoser, og så finnes det i tillegg forskjellige angstlidelser og forskjellige depressive lidelser. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Angst kan gjøre deg apatisk, nedstemt, sløv, sint etc. er det egentlig sånn at depresjon og angst er akkurat det samme?

Anonymkode: 376a3...f7c

Nei. Depresjon er noe som varer over tid på en helt annen måte enn angstreaksjoner. Depresjon er vedvarende, angst går opp og ned på en annen måte, selv om depresjon fort fører til angst, og motsatt.

Anonymkode: 6e0ec...371

• Liker 1
Skrevet

De er ikke det samme, men det er ikke uvanlig at de gjerne opptrer samtidig(det gjør de hos meg) og kan forsterke hverandre. Finnes ulike typer angst, og ulike typer depresjon.

Anonymkode: a7e29...a2f

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Depresjon er noe som varer over tid på en helt annen måte enn angstreaksjoner. Depresjon er vedvarende, angst går opp og ned på en annen måte, selv om depresjon fort fører til angst, og motsatt.

Anonymkode: 6e0ec...371

Sosial angst vedvarer vel over lang tid (mange år) ?

Anonymkode: dccfb...886

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Sosial angst vedvarer vel over lang tid (mange år) ?

Anonymkode: dccfb...886

Det er mange angstlidelser som kan være mer eller mindre kroniske hos noen.

Skrevet

Jeg opplever de to tingene veldig ulikt i symptomer og fysisk. 

Anonymkode: 85b91...7e0

Skrevet

Jeg har gitt opp det der diagnosegreiene for lenge siden. Har nesten blitt feildiagnostisert for ADHD, når det egentlig handlet om depresjon. Har også vært hypokonder, noe som har å gjøre med angst, men dette var liksom en del av smørja, ikke noe som kjentes som en egen greie.  I tillegg aner de ikke hva det er ved meg som er depressivt og hva som bare er "personlighet", heller ikke hva som er angst, hva som er hyperaktivitet, hva som er meg. Jeg tenker at det ikke er så viktig å finne ut av, alt det der.

Anonymkode: a0cff...1d6

Skrevet

Jeg har begge. Opplever angst som noe som kommer plutselig, varer vanligvis ikke mer enn en dag (for meg). Depresjon er vedvarende (for meg). Både angst og depresjon oppleves forskjellig fra person til person, og fra dag til dag. 

Skrevet

Isåfall har man man sannsynligvis begge deler.  Ubehandlet angst, som fører til depresjon. 

Anonymkode: 864f1...40e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...