AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #1 Skrevet 20. november 2020 Jeg har bare en PC som jeg bruker og kunne trengt meg stasjonær der jeg kan leke drive med arkitektprogrammer hjemme pga studie. Er ikke gamer. Jeg har ikke mye penger. Ser på Finn.no at mange selger dataskjermer, tastaturer og maskiner, men har ikke peiling på hvilken deler som passer sammen og sånne tekniske ting. La oss si jeg finner meg en bra 24' skjerm f.eks Samsung. Hvordan burde jeg gå frem for de andre delene som man skal ha i en stasjonær dataoppsett.. Anonymkode: cbca2...049
Jaybird Skrevet 20. november 2020 #2 Skrevet 20. november 2020 (endret) Skjerm kan du kjøpe relativt uavhengig av maskinens spesifikasjoner, særlig når du ikke gamer. Jeg ville ikke kjøpt brukte deler på finn for å sette sammen en maskin, basert på hva jeg har sett ligger ute. Kort sagt, folk skal ha for mye for delene, det vil som regel lønne seg å kjøpe de nye i stedet, og dermed ha garanti. For en som ikke har peiling på hva som passer sammen, så er det seg nok best å kjøpe en hel maskin. Når du sier "leke drive med arkitektprogrammer" - hvilke programmer har du i tankene. Div. *CAD-programmer vil kreve en del for å kjøre raskt, men de vil fungere stort sett uansett hvilken maskin du bruker. Kort sagt ville jeg gått for en relativt billig i7-maskin med en god del RAM (32gb, til nød 16). Hvis du har råd til det. Kan du komme med et ca. budsjett for maskinen? Da kun selve maskinen, og ikke skjerm og annet periferiutstyr som tastatur, mus ol. Endret 20. november 2020 av Jaybird 1
AnonymBruker 42 Skrevet 20. november 2020 #3 Skrevet 20. november 2020 Det er veldig lett å sette seg inn i (bare ved ett nettsøk), men om du synes det er for mye bry/tiltak/lite interessant osv., så ville jeg bare ha ringt Komplett.no f.eks, og bedt om hjelp til å plukke ut riktig deler i passe prisklasse. De har veldig god kunde-service, og garanti ordninger også. Du får i alle fall veldig mye mer igjen for pengene om du "pusler sammen" maskinen selv, også lærer du jo noe i samme slengen, OG har garanti. Personlig ville jeg ikke kjøpt brukte pc-komponenter på finn.no...
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #4 Skrevet 20. november 2020 Det er black friday i dag så du kan finne datautstyr til ganske reduserte priser. Komplett har en del. Anonymkode: 88f65...5c0
Kimmern Skrevet 20. november 2020 #5 Skrevet 20. november 2020 2 timer siden, Jaybird skrev: Kan du komme med et ca. budsjett for maskinen? Da kun selve maskinen, og ikke skjerm og annet periferiutstyr som tastatur, mus ol. Et par tusen max. Programmer som revit
Jaybird Skrevet 20. november 2020 #6 Skrevet 20. november 2020 (endret) Revit vil ikke kjøre helt sømløst, men det vil fungere greit nok på en PC som dette: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=198702735 For å gi den en merkbar oppgradering, hadde jeg kjøpt en ny SSD og satt inn. Da kommer totalprisen på rundt 2000. Endret 20. november 2020 av Jaybird 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #7 Skrevet 20. november 2020 2 hours ago, Beeblebrox said: Du får i alle fall veldig mye mer igjen for pengene om du "pusler sammen" maskinen selv Det var sant nok for en et par tiår siden, men er generelt ikke tilfellet i dag når man ser etter en billig maskin. Anonymkode: 4129a...c7f
AnonymBruker 42 Skrevet 21. november 2020 #8 Skrevet 21. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det var sant nok for en et par tiår siden, men er generelt ikke tilfellet i dag når man ser etter en billig maskin. Anonymkode: 4129a...c7f Et par tiår"??? Går ut i fra at definisjonen av "billig" blir det helt avgjørende i denne sammenhengen. Ellers er jeg ganske sikker på påstanden forsatt gjelder
AnonymBruker Skrevet 21. november 2020 #9 Skrevet 21. november 2020 3 minutter siden, Beeblebrox said: Et par tiår"??? Går ut i fra at definisjonen av "billig" blir det helt avgjørende i denne sammenhengen. Ellers er jeg ganske sikker på påstanden forsatt gjelder Nei, den gjør nok ikke det. Det er som regel tilbud ute og går som overgår hva du kan sette sammen selv, og selv til fastpris er det som oftest tilsvarende maskiner å få ferdig sammensatt til ca. samme pris. Unntaket er om du er rimelig spesifikk på akkurat hva du vil ha, om du vil ha ddr4-ram med nøyaktig den og den hastigheten, skjermkort med xx80-brikkesett og ikke xx70 osv, da vil det som oftest lønne seg å sette sammen selv. Men alt i alt (generelt), så er det ikke sånn at det er noe særlig penger å spare på at man setter sammen maskinvaren selv. I prosent blir det svært lite, om noe. Anonymkode: 4129a...c7f
AnonymBruker Skrevet 21. november 2020 #10 Skrevet 21. november 2020 Glemte å legge til den belærende emjoi'n! Men den skulle være med Go check it out, om du er i tvil. Anonymkode: 4129a...c7f
AnonymBruker Skrevet 21. november 2020 #11 Skrevet 21. november 2020 18 timer siden, Jaybird skrev: en PC som dette: Takk for det tipset. Skal sjekke det ut Sånn generelt sett om jeg skaffer meg enn sånn maskin. Skjermer osv.. kan være hvilken som helst? Kunne tenkte meg helst to skjermer for å bli mer effektiv i jobbingen Anonymkode: cbca2...049
Jaybird Skrevet 21. november 2020 #12 Skrevet 21. november 2020 (endret) 13 minutter siden, AnonymBruker said: Takk for det tipset. Skal sjekke det ut Sånn generelt sett om jeg skaffer meg enn sånn maskin. Skjermer osv.. kan være hvilken som helst? Kunne tenkte meg helst to skjermer for å bli mer effektiv i jobbingen Anonymkode: cbca2...049 Du må bare passe på at maskinen du kjøper har skjermkort som gir deg muligheten til det. De aller, aller fleste maskiner/skjermkort har det, men det kan være greit å være bevisst på hvilke tilkoblingstyper det er. For eksempel vil mange maskiner ha 1x DVi og 1x HDMI, kanskje en eller flere displayport. Basert på hva maskinen har, så er du nødt til å kjøpe skjermer som støtter hva du trenger. Ikke spesielt utfordrende å ordne, men du må være bevisst på det så du ikke kjøper to billigskjermer som kun har HDMI og VGA for eks, da vil du sannsynlig slite med å koble begge til maskinen (tilhører sjeldenhetene, men her i huset er én av syv skjermer med kun de mulighetene, så det skjer jo). Øvrig utstyr bruker som regel USB-tilkobling, og det skal mye til å finne en maskin som ikke har minst fire porter. Finner du en som kun har to, som du ønsker å kjøpe, så er det løsbart ved å kjøpe en USB-hub med flere porter. Endret 21. november 2020 av Jaybird
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå