AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #1 Skrevet 20. november 2020 Moderator må gjerne stenge tråden. Men jeg venter på svar fra psykriater angående endre medisin. Går på Ritalin, funket bra i starten for mine konsenstrasjonsproblemer. Nå har den dalt og jeg er tilbake der jeg var og sitter nå bare stirrer i skjermen igjen. Pluss økt angst, kroppslig uro og humørsvingninger. Skal ha ny samtale snart og vil bytte merke. Hvilken erfaringer har dere? Jeg sliter veldig med konsentrasjonen, angst, kroppslig uro, tankekjør, blir lett nedfor eller oppjaget. Har lest litt om Elvanse og Strattera. Sistnevnte er jeg kanskje mest interessert i å prøve med at det ikke inneholder narkotika. Kan den være til god hjelp mot konsenstrasjonsproblemene mine (og for angst, depresjon og humørsvingningene). Takker for råd og innspill 🙏 Anonymkode: 6c0f2...89f
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #2 Skrevet 20. november 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Moderator må gjerne stenge tråden. Men jeg venter på svar fra psykriater angående endre medisin. Går på Ritalin, funket bra i starten for mine konsenstrasjonsproblemer. Nå har den dalt og jeg er tilbake der jeg var og sitter nå bare stirrer i skjermen igjen. Pluss økt angst, kroppslig uro og humørsvingninger. Skal ha ny samtale snart og vil bytte merke. Hvilken erfaringer har dere? Jeg sliter veldig med konsentrasjonen, angst, kroppslig uro, tankekjør, blir lett nedfor eller oppjaget. Har lest litt om Elvanse og Strattera. Sistnevnte er jeg kanskje mest interessert i å prøve med at det ikke inneholder narkotika. Kan den være til god hjelp mot konsenstrasjonsproblemene mine (og for angst, depresjon og humørsvingningene). Takker for råd og innspill 🙏 Anonymkode: 6c0f2...89f Er humørsvingninger symptom på ADHD? Anonymkode: 85b69...97f
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #3 Skrevet 20. november 2020 Aduvanz er det samme som elvanse, bare at voksne mennesker får utskrevet aduvanz og barn får elvanse. Aduvanz er utvilsomt mye bedre enn ritalin. Effekten av ritalin begynte og sluttet brått til tross for at jeg brukte kapslene, og effekten varte kun i et par timer. Aduvanz er deksamfetamin bundet til en aminosyre som kroppen gradvis bryter ned til deksamfetamin. Effekten av aduvanz begynner og slutter mer gradvis (det tar en til to timer før man merker effekten etter å ha tatt aduvanz), og effekten varer hele dagen. Jeg får heller ingen bivirkninger av aduvanz. Aduvanz gjør meg mer rolig i kroppen og hodet, mindre kaos i hodet, jeg har ikke 1000 tanker i hodet samtidig. Det er lettere å komme i gang med ting, konsentrasjonen er mye bedre og jeg er mer følelsesmessig stabil. Strattera har jeg liten tro på. Anonymkode: d517a...919 2
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #4 Skrevet 20. november 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er humørsvingninger symptom på ADHD? Anonymkode: 85b69...97f Ja. Anonymkode: d517a...919
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #5 Skrevet 20. november 2020 Muligens , muligens ikke. Jeg har veldig pms i tillegg (endomiotriose og muskelknuter på livmoren som påvirker mine hormoner. Kan ikke skylde alt på hormonene, men jeg har ekstreme smerter før mens og blir ofte oppjaget/irritabel før mensen kommer. Når mensen kommer er jeg rolig igjen de første dagene. Og har i tillegg nettopp fått påvist lavt stoffskifte 🙈). Anonymkode: 6c0f2...89f
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2021 #6 Skrevet 16. mars 2021 Vi må slutte å si ting som "siden den inneholder narkotika", for da sier vi indirekte at vi doper oss, eller enda verre barna våre. Det gjør vi ikke. Det vil ta meg enormt lang tid å skrive en avhandling om hvorfor medisiner som ritalin, aduvanz/elvanse, attentin etc ikke er narkotika i behandlingsøyemed, men jeg orker faktisk ikke. Jeg antar de fleste er oppegående nok til å google dette og henstiller dere til å gjøre dette. Et barn, eller en voksen, med adhd som trenger medisiner for å fungere, er ikke dopet og bruker følgelig ikke narkotika og vil ikke bli dømt for narkotikabruk. Slutt å kall det narkotika. Anonymkode: db7d4...188 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2021 #7 Skrevet 16. mars 2021 AnonymBruker skrev (På 20.11.2020 den 14.19): Aduvanz er utvilsomt mye bedre enn ritalin. Effekten av aduvanz begynner og slutter mer gradvis (det tar en til to timer før man merker effekten etter å ha tatt aduvanz), og effekten varer hele dagen. Jeg får heller ingen bivirkninger av aduvanz. Anonymkode: d517a...919 Har samme erfaring. Har også to venner som har prøvd Strattera men gått over til Aduvanz. Eneste bivirkning jeg merker av Aduvanz er at jeg blir fortere varm og svetter litt mer. Men jeg svetter generelt mye fra før så ingen big deal. Hvorfor satt legen deg på Ritalin? Trodde ikke det ble utskrevet noe særlig lenger. Anonymkode: a4ecd...e66
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2021 #8 Skrevet 16. mars 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Har samme erfaring. Har også to venner som har prøvd Strattera men gått over til Aduvanz. Eneste bivirkning jeg merker av Aduvanz er at jeg blir fortere varm og svetter litt mer. Men jeg svetter generelt mye fra før så ingen big deal. Hvorfor satt legen deg på Ritalin? Trodde ikke det ble utskrevet noe særlig lenger. Anonymkode: a4ecd...e66 Fordi ritalin dessverre fortsatt er førstevalg i valg av medisiner for adhd og anses av helfo som første preparat man skal prøve (eller virkestoffet i det minste) og man skal ha god grunn for å slippe. Jeg fikk gå til aduvanz, men først etter klage, fordi jeg hadde hatt et opphold på concerta på 7 år. Begrunnelsen for å slippe concerta var bivirkningene jeg hadde den gangen, mens helfo mente det fortsatt var førstelinje preparatet å prøve, men snudde da vi kunne dokumentere bivirkningene fra Journal tidligere. Anonymkode: db7d4...188
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå