Gå til innhold

Straff / belønning til barnet, trenger tips!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja i utgangspunktet liker jeg ikke ordet straff, så la oss heller kalle det konsekvens..

Jegbtrenger tilbakemelding fra dere om jeg er helt på bærtur, eller på rett kurs. 

Sliter med barnet mitt på 11 år. Spesielt når han spiller fortnite. Han kan bli veldig engasjert, og sint om han taper e.l. Så etter siste utbrudd har jeg fjernet spillet. Som en konsekvens. 

Siden dette er han ennå sur og irritert på meg, og vi har daglige diskusjoner som kan utvikle seg til krangel fra hans side. Som en negativ spiral. Han blir sur/sint, og jeg blir strengere. 

Så nå trenger jeg å snu denne spiralen.

Ideen min er å ikke bruke flere konsekvenser, men heller bruke fortnite som motivasjon, slik at han har noe å jobbe mot. Jeg tenker å si at han kan få "brakort" for hver dag han ikke krangler/forsøker å krangle med meg. 1 kort for hver dag han klare dette. 

Og etter 20-30(?) dager så kan han få spillet tilbake. Har også tenkt om han går tilbake til "gammel vane" (blir sint under spillingen), så fjernes spillet på nytt, og han må starte helt på nytt igjen, evt jobbe/vente ennå lengre for å få det tilbake. 

Så hva tenker dere? Jeg er alene med han, så trenger tips! Jeg MÅ snu denne spiralen som vi nå er inne i :)

Anonymkode: dd4df...60e

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gjør noe hyggelig sammen. Eller gi han oppgaver som du trenger hjelp til, sørg for at han opplever mestring, gi positiv tilbakemelding, la han føle seg viktig. Oppgavene trenger ikke være reelle eller stor, bare finn på noe du tror han kan mestre. Og etter oppgaven lag kakao og drikk sammen eller lignende. Gjør alt dette i fredstid. Jeg synes sånt hjelper her hvis vi har kommet i en negativ spiral. Alene med ei på ni. Er ofte protester i starten, men det går seg til. 

Anonymkode: 2820b...02e

• Liker 5
Skrevet

Etter hva jeg har lært så skal ikke «straffene» vare så lenge. 20-30 dager er ekstremt lenge. Holder nok med en dag el to.

• Liker 19
Skrevet

Hvorfor er det ett problem at han blir sinna? Det er ikke uvanlig å bli furten når man taper, eller ikke får det til.

Hvor mange mødre har ikke bannet til seg selv, om kaka man skulle lage ble brent, misslykket osv😂😂 

Jeg tenker at så lenge han ikke kaster ting i veggen, eller blir sinna fordi han må avslutte spillet ( etter påminnelser i forkant), så la gutten bare få være sint.

Prøv å forklar at det er helt greit å bli sinna, men at du likevel forventer en viss standard på oppførsel. 

Anonymkode: 12308...ea4

• Liker 11
Skrevet

Du klarer ikke holde han motivert så lenge med 1 million engang. 

Anonymkode: 95988...ed3

• Liker 7
Skrevet

20-30 dager er alt for lenge! En uke maks. Å det er helt vanlig at man blir sint, men om spillet flyr veggimellom så skjønner jeg at det er litt vel mye. 

Anonymkode: 3899c...0ee

• Liker 9
Gjest Blondie65
Skrevet

"Straffen" står ikke i forhold til "forbrytelsen" her. 

Og hvor lenge varer et bra-kort? Ærlig talt, dette er noe av det sykeste jeg har sett. Kan du ikke innrømme det - du liker ikke dataspill og skjønner ikke vitsen?

Hva med heller å begrense antall timer med spill daglig og la bra-kortene være en times utvidelse av denne spilletiden? La oss si at det er lov å spille i en time og bra-kort gir en time til?

Når det gjelder reaksjon på å tape må det være lov å uttrykke seg, men å slenge spillkonsoll i veggen eller si stygge ting (banning, kalle familiemedlemmer stygge ting osv) er ikke ok. 

Kanskje du skal sette deg inn i dataspill slik at du forstår dynamikken?

Skrevet

Ok jeg tar tilbakemeldingene her.. Saken er bare at hn blir rasende når han taper. Alt dere beskriver som ikke ok- gjør han! Kaster stikka, roper, brøler, banner, kaller, osv!! 

Han klarer ikke beherske seg, så dette er blitt en stort problem for oss!! Egentlig er jeg fortvilet, men forsøker nå å komme på en løsning istedenfor å fjerne spillet "for alltid".. 

Ts

• Liker 3
Skrevet

Begynn med å sende guttungen på kampsport. Da lærer han disiplin og han får utløp for aggresjonen på en konstruktiv måte. For det er lov å bli skikkelig sint! Det er bare måten det kommer ut på. To ganger i uka med kampsport vil gjøre at du merker endring på hjemmebane. 

Anonymkode: d2fd3...151

• Liker 5
Skrevet

Vi har også snakket masse om at det er Lov å blir sint, og det er helt vanlig. Det er hva man sier og gjør når man blir sint som er viktig. Og slik han blir er ikke ok for en 11 åring. 

Ts

• Liker 3
Skrevet

Som hun over meg sier, konsekvensen må selvsagt gjenspeiles i hvilke regler som er brutt. Jeg ser overhodet ikke poenget i å frata han spillet i en hel måned bare fordi han reagerte med sinne mens han spilte. Et par dager burde sende samme signaler, uten at han mister motivasjonen helt. Det er dessuten helt vanlig å bli engasjert når man spiller. Jeg har forståelse for at du ikke godtar en stygg ordbruk eller å f. eks ødelegge ting/kaste konsollen, men engasjement og til og med sinne som følge av et tap burde være helt greit. 

• Liker 4
Skrevet

Du har problemer med en på 11 fordi han spiller fortnite som det er 12 eller 13 års aldersgrense på. 

Lurt. 

Høyres ut som det er på tide med kurs

• Liker 2
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Begynn med å sende guttungen på kampsport. Da lærer han disiplin og han får utløp for aggresjonen på en konstruktiv måte. For det er lov å bli skikkelig sint! Det er bare måten det kommer ut på. To ganger i uka med kampsport vil gjøre at du merker endring på hjemmebane. 

Hjelper ikke hvis ungen ikke vil 😅 

men ja, dette er veldig lurt ts om han ønsker. Har selv sett hvordan søskenbarnet mitt endret seg fra å være en tikkende bombe til å bli en omgjengelig og hyggelig person å være rundt, litt mer avslappet. 

Skrevet

Han skal altså være perfekt i en måned for å få lov til å spille, og hvis han gjør en feil, så er det rett på en ny måned med perfekt oppførsel for å få spille igjen. Høres ut som et sunt opplegg. 

Hvordan har dere lært barnet å uttrykke følelser tidligere? Følelsesmestering er jo noe man begynner med helt fra starten av. Hvordan uttrykker dere rundt barnet følelser? Er det mye roping? Banning? Eller er alle andre i familien rolige som skjære på tunet? 

Anonymkode: 92cf0...95c

• Liker 6
Skrevet

Her så sier jeg at det er greit å bli sint, men at det ikke er greit å kaste ting. Og jeg gir klart uttrykk for at hvis han gjør det og det blir ødelagt så kjøper ikke jeg nytt, da må han spare selv. 

Jeg kan be han ta seg en pause hvis han blir irritert, men har aldri fjernet det.

Og du kan ikke straffe han i flere uker, det er det ingen poeng i. Forstår veldig godt at han blir sint på deg. Unger kan fint forstå poenget med å få en konsekvens noen timer eller en dag, kommer an på situasjonen og alderen. 

Anonymkode: 4e9de...ecd

• Liker 2
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hjelper ikke hvis ungen ikke vil 😅 

men ja, dette er veldig lurt ts om han ønsker. Har selv sett hvordan søskenbarnet mitt endret seg fra å være en tikkende bombe til å bli en omgjengelig og hyggelig person å være rundt, litt mer avslappet. 

Hvorfor gir du han et valg? Skal du spille, så må du gå på kampsport to ganger i uken. Ferdig snakket!

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor gir du han et valg? Skal du spille, så må du gå på kampsport to ganger i uken. Ferdig snakket!

Tvinge han på en sport han kanskje ikke liker? Det vil jo løse mye.

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tvinge han på en sport han kanskje ikke liker? Det vil jo løse mye.

Ja, faktisk så vil det løse mye. Foreldre må våge å ta upopulære valg for barna. Har barnet et problem med spill og  kontroll av aggresjon,  så er kampsport løsningen. Om han ikke liker det, så får foreldre dra ungen ut i skog og mark. Flere kilometer hver dag. Spiller ingen rolle om barnet liker det eller ei. Skal han få lov til å sitte inne og spille, skal han ut og bruke kroppen først. Et sted må han få utløp for frustrasjonen. 

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, faktisk så vil det løse mye. Foreldre må våge å ta upopulære valg for barna. Har barnet et problem med spill og  kontroll av aggresjon,  så er kampsport løsningen. Om han ikke liker det, så får foreldre dra ungen ut i skog og mark. Flere kilometer hver dag. Spiller ingen rolle om barnet liker det eller ei. Skal han få lov til å sitte inne og spille, skal han ut og bruke kroppen først. Et sted må han få utløp for frustrasjonen. 

Å bruke tvang bare fordi man kan er ikke løsningen. Barn trenger grenser, og det er vi voksne som bestemmer. Men å tvinge et barn på en aktivitet fordi han blir sint når han taper i spill er ikke løsningen.

Her er mannen min en ekstremt dårlig taper i spill, men han lar være å spille da. Han har ikke problemer med å regulere sinne i andre settinger. Og hvis barnet til ts har et reelt sinne problem så må de faktisk hjelpe han med å regulere følelser, ikke tvinge han på kampsport. Det blir som å lindre symptomer og ikke behandle sykdommen. Man forsøker alltid å behandle en sykdom før man går over til symptomlindring.

Hvis det eneste virkemiddelet ditt i oppdragelse av barn er tvang, så er det din sak. Men ikke dytt en sånn oppdragelsesstil på andre mennesker. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...