lemoncake Skrevet 19. november 2020 #1 Del Skrevet 19. november 2020 Jeg har klart å bestille feil størrelse på en ildfast form på nettet. Den er bare 14 cm x 11 cm. Vurderer å beholde den, men hva brukes slike små til? Jeg kan jo ha den bare som en serveringsskål selvsagt, men er det noe spennende vi kan gratinere i den? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 19. november 2020 #2 Del Skrevet 19. november 2020 Det er da mye annet enn gratinering man bruker ildfaste former til. Alt som stekes i ovnen som ikke trenger mer enn 11x14. Du bør kjøpe minst en til, så kan du steke forskjellige ting samtidig. Eksempelvis ha poteter i en og rødbeter eller biff i en annen. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lemoncake Skrevet 19. november 2020 Forfatter #3 Del Skrevet 19. november 2020 1 time siden, Brunello skrev: Det er da mye annet enn gratinering man bruker ildfaste former til. Alt som stekes i ovnen som ikke trenger mer enn 11x14. Du bør kjøpe minst en til, så kan du steke forskjellige ting samtidig. Eksempelvis ha poteter i en og rødbeter eller biff i en annen. Jeg vet det. Gratinering var bare et eksempel så klart. Men når vi skal ha feks poteter i ovnen så må vi ha større enn denne her. I hvertfall dobbel så stor. Det er knapt plass til et biff stykke i en så liten form. Vi er ikke vant med å steke så små retter i ovnen. Derfor spør jeg hva dere andre bruker å lage i dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #4 Del Skrevet 19. november 2020 Dessertporsjoner? Både de som kan stekes, men også de som ikke trenger steking. Evnt kan du jo bare bruke de til snacks, oliven etc? Anonymkode: 0706c...f51 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #5 Del Skrevet 19. november 2020 Samle støv i skapet, stort sett😔 Anonymkode: c422e...812 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #6 Del Skrevet 19. november 2020 - Dessertsufflé, feks sjokoladesufflé - Sjokolademousse - Crème brûlée eller crema catalana til to - Kyllingleverpâté, denne oppskriften er veldig bra: https://www.bbcgoodfood.com/recipes/chicken-liver-raisin-pate - Oeufs en cocotte: https://www.bbc.co.uk/food/recipes/eggs_in_pots_93154, https://www.independent.co.uk/life-style/food-and-drink/features/is-that-an-oeuf-skye-gyngells-favourite-protein-rich-winter-meals-2136906.html Anonymkode: 19ac3...b33 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lemoncake Skrevet 20. november 2020 Forfatter #7 Del Skrevet 20. november 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: - Dessertsufflé, feks sjokoladesufflé - Sjokolademousse - Crème brûlée eller crema catalana til to - Kyllingleverpâté, denne oppskriften er veldig bra: https://www.bbcgoodfood.com/recipes/chicken-liver-raisin-pate - Oeufs en cocotte: https://www.bbc.co.uk/food/recipes/eggs_in_pots_93154, https://www.independent.co.uk/life-style/food-and-drink/features/is-that-an-oeuf-skye-gyngells-favourite-protein-rich-winter-meals-2136906.html Anonymkode: 19ac3...b33 Nå fikk jeg lyst på sjokolade 🤤 Jeg forstår hva du mener med å bruke dem til desserter. Akkurat denne formen som jeg har her blir kanskje litt feil til det. Ihvertfall til én porsjon. 😊 Den er liten, men ikke fullt så liten som dem jeg ser for meg til desserter. Derfor falt ikke tanken min på å bruke dem til det. Skal sjekke ut de to andre tipsene dine. Når den først har havnet i mitt hjem, så ble jeg nysgjerrig på hva folk lager i dem liksom. 😂 Her vil den sikkert bare brukt som serveringsskål for tilbehør til middagsbordet. Men funker jo det og. Gidder ikke returnere den. 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #8 Del Skrevet 20. november 2020 Vi bruker de små skålene våre ofte. Steke sopp og annet man bare skal ha litt av i. Til små kaker/desserter. Til å ha vann i, for å skape damp i ovnen. Anonymkode: 882e4...665 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lemoncake Skrevet 20. november 2020 Forfatter #9 Del Skrevet 20. november 2020 (endret) 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Dessertporsjoner? Både de som kan stekes, men også de som ikke trenger steking. Evnt kan du jo bare bruke de til snacks, oliven etc? Anonymkode: 0706c...f51 Akkurat denne størrelsen blir litegranne for stor til dessert porsjoner. Men dem som er litt mindre og ofte runde funker bra til det! 😊👍 Endret 20. november 2020 av lemoncake Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lemoncake Skrevet 20. november 2020 Forfatter #10 Del Skrevet 20. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Vi bruker de små skålene våre ofte. Steke sopp og annet man bare skal ha litt av i. Til små kaker/desserter. Til å ha vann i, for å skape damp i ovnen. Anonymkode: 882e4...665 Sopp og løk var en tanke som jeg slo meg. Har brukt stekepannen til slikt, men funker sikkert bra å steke slikt i ovnen. Finner sikkert noe å bruke den til 😂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest O.G. Skrevet 20. november 2020 #11 Del Skrevet 20. november 2020 14 timer siden, lemoncake skrev: Jeg har klart å bestille feil størrelse på en ildfast form på nettet. Den er bare 14 cm x 11 cm. Vurderer å beholde den, men hva brukes slike små til? Jeg kan jo ha den bare som en serveringsskål selvsagt, men er det noe spennende vi kan gratinere i den? porsjonsformer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #12 Del Skrevet 20. november 2020 Quiche 😄 Anonymkode: 44246...533 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
T-Rex Skrevet 20. november 2020 #13 Del Skrevet 20. november 2020 I min enpersonshusholdning blir sånne brukt til for eksempel fløtegratinerte poteter i micro, for én person. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #14 Del Skrevet 20. november 2020 Varme rester. Varme tacoskjell, ett rundstk, ett ostesmørbrød. Anonymkode: 0c75f...c95 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #15 Del Skrevet 20. november 2020 Vi steker brie når vi skal ha ost og kjeks🤤 Anonymkode: 3264d...fa0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #16 Del Skrevet 20. november 2020 17 timer siden, lemoncake skrev: Jeg har klart å bestille feil størrelse på en ildfast form på nettet. Den er bare 14 cm x 11 cm. Vurderer å beholde den, men hva brukes slike små til? Jeg kan jo ha den bare som en serveringsskål selvsagt, men er det noe spennende vi kan gratinere i den? Jeg bruker ildfaste former til alt som ellers ville krevd enten vask av et helt stekebrett eller et bakepapir. Altså grønnsakene til middagen, små porsjoner bakt egg, bacon eller annet smått kjøtt i ovnen. Skal du feks steke noe over tid (alt fra brød til bakt fisk eller kjøtt) så er det vesentlig mer effektivt og mindre arbeidskrevende å sette tilbehøret inn i ovnen ved siden av. Så ovnsbakte beter, gulrøtter, valnøtter, grønnkål, leverpostei - er det smått og skal i ovnen så putt det i en ildfast form så slipper du vaske ovnsplaten eller kaste bort papir. 14x11 cm utgjør ellers en veldig ok størrelse på dessert/kake til en familie på 4 som ønsker leve sunt. Kvalitet, ikke kvantitet er nøkkelen til å lære barna matvett. Anonymkode: 4dc84...e92 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lemoncake Skrevet 20. november 2020 Forfatter #17 Del Skrevet 20. november 2020 9 timer siden, T-Rex skrev: I min enpersonshusholdning blir sånne brukt til for eksempel fløtegratinerte poteter i micro, for én person. Jeg forstår godt at den kan være bra når en lager mat kun til én person. 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lemoncake Skrevet 20. november 2020 Forfatter #18 Del Skrevet 20. november 2020 Intressant å lese hva dere ville brukt dem til. Får faktisk nye ideer til mat vi aldri har laget før. Som ovnsbakte beter og quiche for å nevne noen. 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå