sonush Skrevet 19. november 2020 #1 Skrevet 19. november 2020 Jeg hører litt forskjellig om hva folk tolker regelen som. Noen tenker på det som bokstavelig talt 5 personer. Andre mener at det er ift 5 personer fra fem forskjellige husholdninger. Dvs at en familie kan invitere flere personer fra fem forskjellige husholdninger. Dette vil jo gi alt fra 10-20 personer i en privat sammenkomst, ift eks bursdag, bryllup el jul. Noen som vet? Med link. 1
noragrets Skrevet 19. november 2020 #2 Skrevet 19. november 2020 (endret) Quote I private hjem, hager eller hytter bør man ikke ha mer enn 5 gjester i tillegg til husstandsmedlemmer. Dersom alle gjestene er fra samme husstand, kan man være flere. Det innebærer at to familier kan møtes selv om de har mange barn. https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/nye-nasjonale-innstramminger/id2776995/?utm_source=www.regjeringen.no&utm_medium=rss&utm_campaign=RSS-2581966-topic2692388-documentTypeaktuelt/nyheter I utgangspunktet er det maks 5 gjester, bokstavelig talt. Men man kan være flere dersom det er maks to husstander som møtes. Så om din søster har fire unger og skal komme på besøk med sin mann, så betyr ikke det at en av ungene må sitte igjen alene hjemme, ettersom alle gjestene uansett har nærkontakt i sitt eget hjem. Da er det greit med 6 gjester (eventuelt flere om alle bor sammen). Fem gjester hver fra fem forskjellige husstander (altså 25 gjester totalt) er ikke innafor regelen. Endret 19. november 2020 av noragrets 13
Djungelvrål Skrevet 19. november 2020 #3 Skrevet 19. november 2020 Er du f.eks 3 personer i husholdningen kan du har 5 gjester i tillegg. Er ikke så komplisert. 1
sonush Skrevet 19. november 2020 Forfatter #4 Skrevet 19. november 2020 1 time siden, Apocalypte skrev: Er du f.eks 3 personer i husholdningen kan du har 5 gjester i tillegg. Er ikke så komplisert. Så, vi har bursdag i familien. Vi er en familie med tre forskjellige husholdninger. Altså 4 + 3 + 3: 10 til sammen blir liksom feil. Uavhengig av bursdag, det hender at vi tar en kaffe hos hverandre (alle husholdninger). Så det blir liksom feil nå, sånn å forstå?
Djungelvrål Skrevet 19. november 2020 #5 Skrevet 19. november 2020 2 minutter siden, sonush skrev: Så, vi har bursdag i familien. Vi er en familie med tre forskjellige husholdninger. Altså 4 + 3 + 3: 10 til sammen blir liksom feil. Uavhengig av bursdag, det hender at vi tar en kaffe hos hverandre (alle husholdninger). Så det blir liksom feil nå, sånn å forstå? Hva mener du med en famile med 3 husholdninger?
sonush Skrevet 20. november 2020 Forfatter #6 Skrevet 20. november 2020 3 timer siden, Apocalypte skrev: Hva mener du med en famile med 3 husholdninger? Vår familie 3, min svigerinne sin familie 4 stk og svigerinnes sønns familie 3 stk. Vi er i familien alle sammen og bor i samme by. Ganske enkelt.
KvinneguidenBruker Skrevet 20. november 2020 #7 Skrevet 20. november 2020 3 timer siden, sonush skrev: Vår familie 3, min svigerinne sin familie 4 stk og svigerinnes sønns familie 3 stk. Vi er i familien alle sammen og bor i samme by. Ganske enkelt. Tenk på alle kontaktflatene dere har til sammen som veier for smitte inn til dere. "Hold dere hjemme" sa Erna. 7
KvinneguidenBruker Skrevet 20. november 2020 #8 Skrevet 20. november 2020 (endret) 7 timer siden, sonush skrev: Så, vi har bursdag i familien. Vi er en familie med tre forskjellige husholdninger. Altså 4 + 3 + 3: 10 til sammen blir liksom feil. Uavhengig av bursdag, det hender at vi tar en kaffe hos hverandre (alle husholdninger). Så det blir liksom feil nå, sånn å forstå? Ja, det er ikke særlig lurt i den nåværende situasjon. I Bergen og omegn er det ulovlig og kan bøtelegges i henhold til lokal forskrift. Fordi det er farlig. I min storfamilie håper vi på at det kan bli julaften med 8 personer fra 3 husholdninger. Så vi ses digitalt inntil smitten kanskje går ned. Ellers blir det jul i hvert sitt hus. Endret 20. november 2020 av KvinneguidenBruker 7
skrue Skrevet 20. november 2020 #9 Skrevet 20. november 2020 8 hours ago, sonush said: Så, vi har bursdag i familien. Vi er en familie med tre forskjellige husholdninger. Altså 4 + 3 + 3: 10 til sammen blir liksom feil. Uavhengig av bursdag, det hender at vi tar en kaffe hos hverandre (alle husholdninger). Så det blir liksom feil nå, sånn å forstå? Ja så klart. Det blir 4 +1 +1 som kan samles om det er den med fire som inviterer. 4
Gjest EmKay Skrevet 20. november 2020 #10 Skrevet 20. november 2020 (endret) I Bergen og omegn har de definert det som maks 5 personer i eget hjem. I en spørrespalte om Coronarestriksjoner i BT svarte de at om man er 5 i familien kan man da ikke ha gjester uten at en person har forlatt huset. (Unntak for barn i samme kohort, og selvsagt får større husholdninger være sammen selv om de er fler enn 5) Så der sier de altså maks 5 i huset, og ikke familien + 5 gjester. Men i en annen avis sier se "ikke fler enn 5 gjester". Så det er ikke like lett å bli klok på alltid. Endret 20. november 2020 av EmKay
Akuline Skrevet 20. november 2020 #12 Skrevet 20. november 2020 Det er ulike reglere regler rundt om i kommunene. De nasjonale reglene er 5 personer i tillegg til de som bor i huset. I Bergen er det max 5 personer i huset om gangen (med mindre man er mer enn 5 personer som bor der til vanlig). Så min søster, som har tre barn, får ikke ha besøk i det hele tatt. Vi er tre i familien, og kan da invitere to stk på besøk. 1
Gjest Blondie65 Skrevet 20. november 2020 #13 Skrevet 20. november 2020 (endret) Nå skal dere få høre hvor inn i granskauen idiotisk den regelen er. Kari bor alene. Kari har 6 voksne barn og alle bor alene. Kan disse møtes til jul hos Kari? Hvis nei, hvem av dem er det som skal tvinges til å feire julen alene? Er det noen som for ramme alvor tror at det er umulig å opprettholde smittevern dersom alle disse 6 møtes på julaften? Endret 20. november 2020 av Blondie65
sonush Skrevet 20. november 2020 Forfatter #14 Skrevet 20. november 2020 Jeg bor i Skien i Telemark om det har noe å si. Ikke Bergen, Oslo eller Trondheim. Utenfor disse stedene, er det mere anbefaling el krav?
Nappetass1 Skrevet 20. november 2020 #15 Skrevet 20. november 2020 5 minutter siden, sonush skrev: Jeg bor i Skien i Telemark om det har noe å si. Ikke Bergen, Oslo eller Trondheim. Utenfor disse stedene, er det mere anbefaling el krav? https://www.skien.kommune.no/skien-kommune/assisterende-radmann/informasjon-om-koronaviruset/#heading-h2-6 Har du ikke vært på Internett før du kanskje? 3
Gjest Sprettballen Skrevet 20. november 2020 #16 Skrevet 20. november 2020 10 timer siden, sonush skrev: Så, vi har bursdag i familien. Vi er en familie med tre forskjellige husholdninger. Altså 4 + 3 + 3: 10 til sammen blir liksom feil. Uavhengig av bursdag, det hender at vi tar en kaffe hos hverandre (alle husholdninger). Så det blir liksom feil nå, sånn å forstå? Du kan ikke tenke "familie", du må tenke "husstand" (folk som bor sammen) Din husstand kan ha en annen husstand (uavhengig av antall) på besøk, og være innenfor anbefalingene Eller så kan din husstand ha opptil 5 gjester fra diverse husstander og være innenfor anbefalingene. Det du beskriver med 3 personer fra 2 husstander er ikke innenfor anbefalingene. Hvis du vil følge anbefalingene kan du ha 4 (din husstand) + 3 (en annen husstand) + 2 (fra siste husstand) for å være innenfor. Men uansett oppfordres det til ikke å ha gjester utenom ved spesielle anledninger akkurat nå. At du bor i Skien har ingen betydning, denne anbefalingen er nasjonal. Hvis du er i tvil om hvilke tiltak som gjelder for deg, er det greit å enten søke på kommunens sider, eller så har vg.no laget en oversikt over hvilke nasjonale og lokale regler som gjelder for hver enkelt kommune. Det gjør det litt lettere å følge med. https://www.vg.no/spesial/2020/corona/tiltak/?utm_source=coronav-new-front
Gjest Sprettballen Skrevet 20. november 2020 #17 Skrevet 20. november 2020 1 time siden, Blondie65 skrev: Nå skal dere få høre hvor inn i granskauen idiotisk den regelen er. Kari bor alene. Kari har 6 voksne barn og alle bor alene. Kan disse møtes til jul hos Kari? Hvis nei, hvem av dem er det som skal tvinges til å feire julen alene? Er det noen som for ramme alvor tror at det er umulig å opprettholde smittevern dersom alle disse 6 møtes på julaften? Nå håper, og tror, jeg at disse anbefalingene ikke vil gjelde for julen, men hvis de hadde gjort det, og jeg hadde vært i Karis situasjon, ville jeg absolutt ha brutt anbefalingene!
Kemila Skrevet 20. november 2020 #18 Skrevet 20. november 2020 40 minutter siden, sonush skrev: Jeg bor i Skien i Telemark om det har noe å si. Ikke Bergen, Oslo eller Trondheim. Utenfor disse stedene, er det mere anbefaling el krav? Trondheim har ikke samme restriksjoner som Bergen og Oslo. Lite smitte i Trondheim. 1
Kemila Skrevet 20. november 2020 #19 Skrevet 20. november 2020 26 minutter siden, Sprettballen skrev: Nå håper, og tror, jeg at disse anbefalingene ikke vil gjelde for julen, men hvis de hadde gjort det, og jeg hadde vært i Karis situasjon, ville jeg absolutt ha brutt anbefalingene! Samme her. Vi kommer ikke til å ekskludere 1 person. Vi blir forhåpentligvis 7 på juleaften. 2+2+2+1. Men vi har vært nærkontakter hele veien , og vi voksne møter ikke folk utenom jobb.
Yeyo Skrevet 20. november 2020 #20 Skrevet 20. november 2020 38 minutter siden, Nappetass1 skrev: https://www.skien.kommune.no/skien-kommune/assisterende-radmann/informasjon-om-koronaviruset/#heading-h2-6 Har du ikke vært på Internett før du kanskje? 😂
Anbefalte innlegg