AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #1 Skrevet 19. november 2020 Jeg begynner å bli litt lei nå, og skal ta det videre, men ønsker å høre om andre har kommet noen vei med samme sak. Jeg har nylig begynt å jobbe på sykehjem, jobbet i snart 5 mnd. Og har vel kanskje hatt 3 uforstyrrede matpauser, jobber 100%. Har tatt det opp med fagsykepleier som sier vi er ansvarlige selv for å få avviklet pause. Vi er 2 ansatte på 8 pasienter, og slik avdelingen er nå så må vi være tilgjengelig hele tiden begge to. Lederne kan komme ned å hjelpe til mens vi har pause, men pausen blir da sjeldent uforstyrret da også, ettersom de ikke kjenner pasientene så godt. Ikke alltid de har mulighet til å komme ned heller. Tenkte jeg skulle sende en Mail til tillitsvalgt for å høre om vi kan ha en sak her. Om det så hadde vært mulig å få det slik at en per vakt får betalt, men stort sett så vil heller ikke det holde. Det som hadde vært best for oss hadde jo vært å kunne gå fra, slik at vi fikk et avbrekk. Men om jeg må jobbe pausen slik som det er nå, så vil jeg gjerne ha betalt for det også. Noen som har tatt det opp og fått det gjennom? Anonymkode: 8dda2...f12 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #2 Skrevet 19. november 2020 Mener det er noen regler på at dersom man skal trekkes for pause, skal man kunne forlate arbeidsplassen i pausen. Hør med tillitsvalgt, for det du beskriver er i alle fall ikke riktig. Vi blir sjelden forstyrret i pausen i bofellesskapet her jeg jobber, men har likevel betalt pause fordi vi kan forstyrres (skal være tilgjengelig), og ikke kan dra. Anonymkode: e688d...f0d 12
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #3 Skrevet 19. november 2020 Jobber du 8 timer med trekk for 30 min pause i kommunen? Hørtes merkelig ut som regel har kommune Arbeidere arb.dag på 7,5 timer og dette inkluderer lunsj Anonymkode: 37c77...21e 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #4 Skrevet 19. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Mener det er noen regler på at dersom man skal trekkes for pause, skal man kunne forlate arbeidsplassen i pausen. Hør med tillitsvalgt, for det du beskriver er i alle fall ikke riktig. Vi blir sjelden forstyrret i pausen i bofellesskapet her jeg jobber, men har likevel betalt pause fordi vi kan forstyrres (skal være tilgjengelig), og ikke kan dra. Anonymkode: e688d...f0d Det stemmer det. Ubetalt pause skal man kunne disponere som man selv ønsker. Om det så er å dra på butikken for å kjøpe lunsj som man nyter i solen. Anonymkode: a4af5...916 9
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #5 Skrevet 19. november 2020 Man har krav på betalt matpause om man ikke kan forlate. Ta det opp med tillitsvalgt. Anonymkode: 8b2dd...79e 3
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #6 Skrevet 19. november 2020 Så lenge du må være tilgjengelig, så har du rett på betalt pause. Anonymkode: c4c13...60f 4
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #7 Skrevet 19. november 2020 Kanskje det er typisk sykehjemgreie. Søstrene mine jobber på sykehjem med utbetalt pause og må stadig trå til og er tilgjengelige og påregne ekstra og uventede oppgaver i pausen. Jeg synes det er helt uhørt!!! Jeg jobbet i barnehage og måtte stadig skifte bleier, sette på plaster og bytte klær på barn i pausen. Der jeg jobber nå i bofelleskap , sitter brukerene våre med oss i pausen og trenger ofte praktisk hjelp da, MEN det er en stor forskjell. Jeg har i begge jobbene betalt pause Anonymkode: 050af...b29 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #8 Skrevet 19. november 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jobber du 8 timer med trekk for 30 min pause i kommunen? Hørtes merkelig ut som regel har kommune Arbeidere arb.dag på 7,5 timer og dette inkluderer lunsj Anonymkode: 37c77...21e Ja, jobber fra 07.00-15.00 og har da 30 min ubetalt pause. På kveldsvakter jobber vi fra 14.30-22.15 og blir trekt 30 min for pause, så kveldsvakter er ikke fullt 8 timer da, men skiller 15 min så syntes det er å regne som det. Anonymkode: 8dda2...f12
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #9 Skrevet 19. november 2020 Snakket med leder i dag som sa at å få betalt pause er helt utelukket, det har vært tatt opp alt for mange ganger før, og det koster for mye, så da skal vi heller la det gå utover pasientsikkerheten, og jeg vil si hms for dem som kanskje står igjen. Heia helsenorge 🥳 Anonymkode: 8dda2...f12 3
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #10 Skrevet 19. november 2020 2 hours ago, AnonymBruker said: Jobber du 8 timer med trekk for 30 min pause i kommunen? Hørtes merkelig ut som regel har kommune Arbeidere arb.dag på 7,5 timer og dette inkluderer lunsj Anonymkode: 37c77...21e Ikke her jeg bor Anonymkode: 41ef7...5eb 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #11 Skrevet 19. november 2020 Jeg ville kontaktet fagforbundet og snakke litt med de om det. Fant forøvrig dette når jeg søkte etter informasjon fra dem angående temaet her: https://www.fagforbundet.no/nyheter/a/6573/kjempet-fram-betalt-spisepause/ Fant også dette: https://www.nrk.no/mr/kommunetilsette-er-sinte-fordi-dei-ikkje-far-betalte-matpausar-1.14917465 Og da dette som utfall, nå i år: https://www.nrk.no/mr/kommuneansatte-far-betalt-matpause-1.15246042 Riktignok handler de to siste linkene om kommunesammenslåingen, men betalt matpause er jo hovedtema. Jeg hadde gått til fagforbundet hvis ledelsen ikke tar det seriøst. Er det ubetalt, har man lov til å gjøre hva man vil i pausen - til og med forlate arbeidsplassen helt (iallefall kan vi gjøre det, jobber også i kommune, renholder). Krever det at man er klar til å jobbe midt i pausen skal den være betalt. Anonymkode: 78f5a...72d 7
Aktiv Kverulant Skrevet 19. november 2020 #12 Skrevet 19. november 2020 Enten skal du ha betalt for lunjsen, eller så skal du få fred i lunsjen. Om sjefen ikke vil betale deg i lunsjen så får du enten forlate arbeidsplassen i lunsjen, eller bare sitte pal på lunsjrommet og riste med hodet om noen spør deg om noe jobbrelatert i de 30 minuttene du har lunsj. 6
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #13 Skrevet 19. november 2020 11 minutter siden, Aktiv Kverulant skrev: Enten skal du ha betalt for lunjsen, eller så skal du få fred i lunsjen. Om sjefen ikke vil betale deg i lunsjen så får du enten forlate arbeidsplassen i lunsjen, eller bare sitte pal på lunsjrommet og riste med hodet om noen spør deg om noe jobbrelatert i de 30 minuttene du har lunsj. Snakket med leder i dag og h*n sa vi skulle forlate avd. For å ta pause, for betalt pause var uaktuelt. Jeg forklarte situasjonen og sa at da går det utover pasientsikkerheten, h*n mente at det skulle holde å være en på 8, snakk om demente pasienter hvorav 3 har stor fallfare. Men hørtes ikke ut som det var så farlig om noen falt, sånt skjer innimellom. Jeg skjønner jo jeg må jobbe med samvittigheten, men ikke noe gøy å være hverken den som er igjen på avd. Eller den som går om det resulterer i at noen faller, mens den ansatte som er igjen hjelper en annen pasient. Anonymkode: 8dda2...f12 1
pia mater Skrevet 19. november 2020 #14 Skrevet 19. november 2020 Likedan hos meg også. På kveld er vi to stk på elleve brukere, mange med stort hjelpebehov og stor fallfare. Har 20 minutter ubetalt matpause. Hvis vi klager på det så får vi sikkert bare beskjed om å ta matpause hver for oss så en alltid er tilgjengelig i avdeling 🤷🏻♀️ Jeg jobber ikke på sykehjem, men ved heldøgns omsorgsleiligheter.
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #15 Skrevet 19. november 2020 49 minutter siden, pia mater skrev: Likedan hos meg også. På kveld er vi to stk på elleve brukere, mange med stort hjelpebehov og stor fallfare. Har 20 minutter ubetalt matpause. Hvis vi klager på det så får vi sikkert bare beskjed om å ta matpause hver for oss så en alltid er tilgjengelig i avdeling 🤷🏻♀️ Jeg jobber ikke på sykehjem, men ved heldøgns omsorgsleiligheter. Ja, det er ikke penger til sikker drift.. Anonymkode: 8dda2...f12 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #16 Skrevet 19. november 2020 Dårlig ledelse som ikke tar ansvar. Ta kontakt med fagforening. Anonymkode: a1b47...bb5 2
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #17 Skrevet 19. november 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Jobber du 8 timer med trekk for 30 min pause i kommunen? Hørtes merkelig ut som regel har kommune Arbeidere arb.dag på 7,5 timer og dette inkluderer lunsj Anonymkode: 37c77...21e Tror ikke det er så vanlig i de fleste kommuner. Ingen av jobbene i kommunene jeg har vært ansatt har hatt betalt pause. Anonymkode: 75cdb...a89 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #18 Skrevet 19. november 2020 Merker jeg er veldig heldig med min arbeidplass. vi har ubetalt matpause på dagvaktene, da forlater vi avdelingen, men vi deles i to, så noen er igjen på avdeling. På kveldsvaktene har vi betalt matpause, men da setter vi oss på vaktrommet, vi er tilgjengelige. Har også tid til kaffepauser ila dagen. Anonymkode: e54ff...097
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #19 Skrevet 19. november 2020 Det er kun hj.spl som har betalt pause i vår kommune, da all møte- og kursvirksomhet foregår da. Sykehjem har ikke betalt pause. Legg samvittighet til side, og ta en velfortjent 30 minutters. Anonymkode: 1025d...2e1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #20 Skrevet 20. november 2020 Ei jeg kjenner jobber i en stor dagligvarekjede som har samme regel. Ubetalt pause, men kan stort sett ikke ta pause. De gikk til tillitsvalgt, men fagforeningen ble til slutt enig med arbeidsgiver om at det kom til å bli for dyrt å gi alle betalt pause. Sånn endte den saken. Anonymkode: 5ebcf...509
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå