Gå til innhold

Passering, hund

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg sliter litt med at hunden min drar i bånd og kan bjeffe når vi passerer andre hunder. Er avstanden lang nok, står han kun og stirrer. Jeg har prøvd å lokke han med godbit (rett foran nesen hans), men han er ikke interessert i å ha blikkontakt med meg når han ser andre hunder. Når vi ser en hund, prøver jeg som alltid å ta frem godbit og ber hunen se på meg, men det skjer nesten aldri, det skjer også ganske ofte at han bjeffer og da må jeg nesten bære han. Å dra han fra stedet er ikke bra for potene. 

Vi har trent masse på blikkontakt hjemme og det går helt fint, har også prøvd å trene blikkontakt ute når ingen er tilstede og det har også gått fint. Noe tips til hvordan jeg kan få blikkontakt med han? Det kan hende at jeg fåt blikkontakt med han når en annen hund er på vei mot oss (når de fortsatt er langt unna), men når hunden nærmer seg så mister jeg blikkontakt med hunden min og han vil over til den andre hunden:(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trener du noen form for lydighet med hunden? Kan du belønne med leke? 

Det er mange hunder som ikke synes godbiter er den beste belønningen. Hvis hunden er lettere å få kontakt med hvis du tilbyr lek så ville jeg brukt det i begynnelsen.

Min hund kan være intens når vi passerer andre hunder, men hun elsker trening og triks, så jeg løser ubehagelige situasjoner med at jeg gir henne kommandoer også belønner masse etterpå hvis hun holder fokus på meg istedenfor den andre hunden. 

Anonymkode: 8e16b...da4

Skrevet

Nøkkelen her er avstand. Du må ha avstand nok til den passerende hunden til at din hun klarer å trene kontakt med deg og ta godbiter. Dvs at med en gang du ser det kommer noen med hund, så trekker du ut av veien og stiller deg på en slik avstand at dere klarer å trene systematisk.

Gjest lillefrøkengrei
Skrevet

Du trenger større avstand. Per nå har du stor nok avstand til at hunden ikke utadgerer men du har ikke stor nok avstand til at hunden klarer å bryte fokuset på hunden og fokusere på deg. For vår del har det også hulpet å trene kontakt rundt andre forstyrrelser osm er en mindre utfordring for hunden. F. eks å trene kontakt mens det kjører bilder forbi, utenfor matbutikken hvor folk går ut og inn osv. 

Skrevet

Der jeg kan holde avstand, så gjør jeg det, men noen ganger går det ikke og da drar han i båndet og det eneste jeg må gjøre da er å bære han. Må jeg bære han hver gang vi passerer en hund som ikke er langt unna oss?

Skrevet
1 hour ago, Bollaa1 said:

Der jeg kan holde avstand, så gjør jeg det, men noen ganger går det ikke og da drar han i båndet og det eneste jeg må gjøre da er å bære han. Må jeg bære han hver gang vi passerer en hund som ikke er langt unna oss?

Ja, da ville jeg bært han. Så kan det være lurt i en treningsperiode å legge mest mulig av turene til steder hvor du har den plassen du trenger, slik at du får flest mulig gode passeringstreninger. Da kan du få raskere fremgang.

Skrevet
2 timer siden, Tabris skrev:

Ja, da ville jeg bært han. Så kan det være lurt i en treningsperiode å legge mest mulig av turene til steder hvor du har den plassen du trenger, slik at du får flest mulig gode passeringstreninger. Da kan du få raskere fremgang.

Takk! Da vet jeg hva jeg skal gjøre nesten gang:)

• Liker 1
Skrevet

Jeg har to hunder og ene er som din. Synes det er vanskelig for han bare "låser seg". Stirrer intenst på imøtekommende hund. Og dette kan også skje når vi har goooooood avstand. Mistenker litt at det er tisper i de tilfellene. Jeg kan forsøke å mate han med godbiter/pølse/kylling osv, men han er null interessert. Mens hjemme er han matgal! 

Andre hunden er mye mer intens med bjeffing og kan framstå aggressiv, men det er faktisk lettere å trene. For har vi god nok avstand så går det som regel ok. Og om ikke så merker jeg at hun er mer "på". Hun reagerer innimellom og får kontakt med meg, for så å snu seg og bjeffe. Men det er nå bedre enn ingenting. 

Du må forsøke å ha god avstand. Med god avstand menes ikke at du står på høyre side av lysløypen, og de andre på venstre side. Jeg har trent mest i parker med store gressflater. Da kan vi trekke oss 100m unna om vi må. Og det er lett å krysse i alle retninger over plenen om en hund kommer på skrå, rett på, fra venstre osv. Har begynt å trene litt i løyper nå også. Har funnet en løype som er litt bredere enn vanlig og det grøft på begge sider, samt skog/litt mer åpne flater innimellom. Jeg er veldig obs og vi må starte kontakttrening før hunden er for nær. Altså ser jeg en hund på 100m avstand, så skynder jeg meg å trene kontakt (vi gjør det jevnlig hele turen, men første del er kun snusing og tissing). I mens går vi f.eks godt ut i grøften eller inn i skogen, men slik at hunden likevel kan se hunden som passerer. Jeg står med ryggen til, mens hunden kan se. 

Har også lært inn belønnings-og kontaktlyd. Det har hjulpet veldig! Alternativt finnes jo klikker. 

Jeg har også lært inn "blikk". Øvd på hjemme til å begynne med. Fått hunden til å f.eks sitte. Når den ser meg i øynene så er det belønningslyd og godbit. Etter hvert trente jeg inn "blikk" når hunden så på meg. Så når vi trener kontakt nå og de kanskje er litt ukonsentrert, f.eks snur seg mot meg, setter seg, men lar hodet/blikket vandre, så kan jeg si "blikk", og da er de som regel flink og ser meg inn i øynene. 

Anonymkode: c248a...91a

• Liker 1
Skrevet

Kan dere ikke bare fortelle hundene deres at slik oppførsel ikke er lov? Dere gir jo faktisk ikke hunden deres noen som helst regler for oppførsel ute blandt folk og fe.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...