Gaupen Skrevet 3. august 2005 #1 Skrevet 3. august 2005 (endret) Hva rettigheter har Jeg når det gjelder disse folka? Ok saken er den at jeg får stadig tlf fra Statistisk Sentralbyrå om at de skal interjuve meg å spørre hvor mye eg tjener, hvor eg jobber, hva eg bruker pengene til og masse slike spørs. eg syntes dette er privat og har opp til flere ganger sakt at eg ikke vil ha slike tlf fra de. Da truer de meg med politi almelelse, sende innkasso og det er ikke måte på... Eg har egentlig bare ledd av de, fordi eg ikke visste hvilken rettigheter de sitter på... Saken nå er den at eg har fått et flott brev fra de om hvor det står nettopp det at hvis ikke eg svarer de på spørsmålene så vil de gå videre med saken..."Saken" .. Få¨r ikke eg lov til å bestemme noe selv? Eg blir så provosert av dette, blir tussete rett og slett =) Hva ville dere gjort? - Syntes dette bare er ren galskap. Latterlig... (Sånn, deilig å få dette ut også hehe) -Gaupen- Endret 3. august 2005 av Gaupen
Gjest Devil's Spawn Skrevet 3. august 2005 #2 Skrevet 3. august 2005 Tvilsomt om du har fått telefon fra SSB.
inar Skrevet 3. august 2005 #4 Skrevet 3. august 2005 høres merkelig ut..... tror ikke jeg hadde tatt det så alvorlig... du kan jo reservere deg mot telefonsalg, men vet ikke om ssb faller under der.
Gjest Violetta Skrevet 3. august 2005 #5 Skrevet 3. august 2005 Man kan reservere seg mot spørreundersøkelser også. Men at de driver inkasso for å få vite hva du tjener er jo bare latterlig.
Gjest Gjest Skrevet 4. august 2005 #6 Skrevet 4. august 2005 Nei, man kan ikke reservere seg mot spørreundersøkelser, fordi de er ansett som samfunnsnyttige. Men det er da frivillig å svare uansett. De kan jo heller ikke gå til inkasso, siden du ikke har motatt noen faktura, siden du rett og slett ikke har kjøpt noe. Skal du betale for en vare/tjeneste som DU skal levere til DEM?? Politianmeldelse? For brudd på hvilken lov? Neste gang kan du jo spørre dem hvilken lov du har brutt, nøyaktig hvilken paragraf? Om de kan henvise til en lov eller forskrift eller regel, som du kan sjekke opp senere, som sier at du må svare? Ellers kan du jo svare at du tjener 0,-, ikke handler, ikke jobber, ikke har inntekt, ikke bruker penger på noe, ikke spiser, ikke sover, ikke bor noe sted, og du har jo ikke telefon heller!
MiniMjau Skrevet 4. august 2005 #7 Skrevet 4. august 2005 Det kan ikke være SSB som har ringt deg. Hos de åfr du brev først om at du vil bli oppringt og så kan du avstå fra å svare om du vil det. Alt av innsamlede data blir anonymisert. Driver du enkeltmannsforetak eller bedrift på annen måte er du pliktig til å rapportere inn diverse data til SSB. SSB driver med offisiell statistikk(SSB finansieres bla via statsbudsjettet), det er mange som IKKE gjør det(dvs driver med markedsundersøkelser osv)
Kristin S Skrevet 4. august 2005 #8 Skrevet 4. august 2005 Hmm..Jeg har også blitt oppringt av de flere ganger. Uten å ha fått noe brev på forhånd.
Gaupen Skrevet 4. august 2005 Forfatter #9 Skrevet 4. august 2005 Tvilsomt om du har fått telefon fra SSB. ← Minst 10 ganger pr. mnd fordi eg ikke vil snakke med de...
Gaupen Skrevet 4. august 2005 Forfatter #10 Skrevet 4. august 2005 Nei, man kan ikke reservere seg mot spørreundersøkelser, fordi de er ansett som samfunnsnyttige. Men det er da frivillig å svare uansett. De kan jo heller ikke gå til inkasso, siden du ikke har motatt noen faktura, siden du rett og slett ikke har kjøpt noe. Skal du betale for en vare/tjeneste som DU skal levere til DEM?? Politianmeldelse? For brudd på hvilken lov? Neste gang kan du jo spørre dem hvilken lov du har brutt, nøyaktig hvilken paragraf? Om de kan henvise til en lov eller forskrift eller regel, som du kan sjekke opp senere, som sier at du må svare? Ellers kan du jo svare at du tjener 0,-, ikke handler, ikke jobber, ikke har inntekt, ikke bruker penger på noe, ikke spiser, ikke sover, ikke bor noe sted, og du har jo ikke telefon heller! ← Hehe ler meg i hel, (det som eg farget lilla var veldig bra skrevet hehe Det skal eg pokkern meg si ass, eg fikk en ny sjangse (de skrev i brevet at eg bille bli oppringt av en kis som skulle spørre meg om nye ting om noen dager...) Da skal eg ta denne setningen til denne gjesten skrev =) Hehe utrolig bra!!
MiniMjau Skrevet 4. august 2005 #11 Skrevet 4. august 2005 Å bli intervjuet av SSB er frivillig, så jeg kan ikke skjønne at det er de som ringer å "truer" de.
Gjest Devil's Spawn Skrevet 4. august 2005 #12 Skrevet 4. august 2005 Minst 10 ganger pr. mnd fordi eg ikke vil snakke med de... ← Igjen...Helt sikker på at det er de? Jeg kan si jeg er Kjell Magne Bondevik i telefonen, ikke noe problem, selv om jeg ikke er så flink til å immitere han.
Gaupen Skrevet 4. august 2005 Forfatter #13 Skrevet 4. august 2005 Igjen...Helt sikker på at det er de? Jeg kan si jeg er Kjell Magne Bondevik i telefonen, ikke noe problem, selv om jeg ikke er så flink til å immitere han. ← Man kan aldri være helt sikker... Men hvem gidder å plage noen så mye hver mnd??? Det hadde ikke eg giddet om det så snødde i helv... Blir så lei og provosert, at eg vet ikke hva eg skal gjøre med disse folka ..
Gjest Devil's Spawn Skrevet 4. august 2005 #14 Skrevet 4. august 2005 Hva som er årsaken til at noen gidder vet jeg ikke, men det er nok ikke SSB. De truer ikke med politanmeldelse over telefon, og du plikter ikke de å svare noe over telefon. Hvis du er pliktig å gjøre det av en eller annen grunn, skjer dette skriftlig. De som blir intervjuet har rett til å være sikker på hvem intervjuer er og at de faktisk er den de gir seg ut for å være. Det finnes mange barnslige folk der ute, jeg ser ikke bort i fra at noen kødderinger .
Gaupen Skrevet 4. august 2005 Forfatter #15 Skrevet 4. august 2005 Sant så sant, skal scanne brevet inn på pc`n hjemme og linke den inn her så kan dere få lese det hehe ;-) Hvis det er noen guttunger som driver på så blir eg glad hehe slipper allefall purken eller hva pokker de skulle sende på meg =)
Superlammet Skrevet 4. august 2005 #16 Skrevet 4. august 2005 Høres så rart ut om du har fått brev i posten også da...
Mette Skrevet 4. august 2005 #17 Skrevet 4. august 2005 Jeg hadde tatt en tlf til SSB for å få en avklaring på saken. Jeg tror heller ikke det er de som ringer deg og skriver brev, har selv sagt nei mange ganger og de har aldri vært sure for det, bare ønsket meg en god dag videre.
Gaupen Skrevet 4. august 2005 Forfatter #18 Skrevet 4. august 2005 Ja eg skjønner det ikke allefall, ikke min mann heller.. Vi bare ler av dette, håper jo selvklart at det bare er tull og fanteri, men aldri si aldri
Superlammet Skrevet 4. august 2005 #19 Skrevet 4. august 2005 Ja eg skjønner det ikke allefall, ikke min mann heller.. Vi bare ler av dette, håper jo selvklart at det bare er tull og fanteri, men aldri si aldri ← Hvordan er brevet du fikk? har det SSB-logo på konvolutt og brev, underskrevet av hvem osv..? Hvis det ser autentisk ut med underskrifter og alt så ringer du til SSB og spør om du kan få prate med vedkommede.
Gaupen Skrevet 4. august 2005 Forfatter #20 Skrevet 4. august 2005 Hvordan er brevet du fikk? har det SSB-logo på konvolutt og brev, underskrevet av hvem osv..? Hvis det ser autentisk ut med underskrifter og alt så ringer du til SSB og spør om du kan få prate med vedkommede. ← Som sakt, så skal eg scanne brevet så dere får se det. For i mine øyner så ser det skikkelig ut, ikke noe tull liksom ... Men takk for tipset, skal ta en tlf når eg kommer hjem å spørre om dette er riktig. (har verken navn eller nr her nå..)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå