AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #1 Del Skrevet 18. november 2020 Jeg har arvet en gammel tilhenger av min grandonkel, denne henger til stadighet på bremsene, kan vi fjerne dem å bruke hengeren uten? Pleier ikke ha mye lass på den Anonymkode: d2e51...a3e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdm900 Skrevet 18. november 2020 #2 Del Skrevet 18. november 2020 Tror nok ikke det er så lurt å fjerne de. Skulle dere komme borti en kontroll er dere nok ille ute. Det er å få tak i repsett, om dette ikke er en gammel henger. Hellanor mener jeg har reserverdeler til AL-KO som er brukt mye av. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PetterKanin Skrevet 18. november 2020 #3 Del Skrevet 18. november 2020 Hengeren er typegodkjent med brems, så det er ikke lov, men det er teknisk mulig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fantorang1 Skrevet 19. november 2020 #4 Del Skrevet 19. november 2020 Gamle hengere som har stått mye ute kan fort ruste litt i mekanikken, særlig utsatt er de delene inni "belgen", rett ved krokfestet der bremsestaget kommer inn, det som gjør at henger aktiverer hengerbrems når bilen bremser. Er denne fullt fungerende er det lett å rygge uten trøbbel, sitter den litt kan det være vrient selv å flytte på hengeren. Grundig rengjøring, tørking og litt oppsmøring av dette vil gjøre underverker selv på en gammel henger. I verste fall må bremsetromlene også demonteres, rengjøres og de delene som kan smøres også gås over. Samler seg lett rust i bl.a. wirekablene og armene til de. Noen timers jobb, så er hengeren som ny, de er meget enkle mekanisk og bra kvalitet på de kjente norske i hvert fall. Litt TLC og du har en god henger i mange år. Gjorde det på min far sin henger i fjor sommer, vi veltet den opp/ned og spylte grundig ren, lot det tørke og brukte litt WD40 og kjedespray på deler som skal bevege seg. Ble bra henger igjen etter litt flikking og oppsmøring. https://byggebolig.no/off-topic-chitchat/triks-ved-palopsbrems-(tilhenger) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #5 Del Skrevet 19. november 2020 17 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har arvet en gammel tilhenger 17 hours ago, tdm900 said: repsett, om dette ikke er en gammel henger. HI var da virkelig ikke så langt! Smør opp først og se hva som skjer, litt vedlikehold går nok en lang vei. Anonymkode: 17ca2...2b1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ekkoet Skrevet 20. november 2020 #6 Del Skrevet 20. november 2020 Ikke parker hengeren over tid med bremsen på. Smør og kjør, sørg for at bremsen beveges (noen kraftige bremsinger, rygg i motbakke) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gladgutten79 Skrevet 25. november 2020 #7 Del Skrevet 25. november 2020 Fjerne bremser på en tilhenger som skal ha bremser er i grunn galskap, henger er godkjent engang for last av x antall kg, når man laster opp mot dette å ikke har bremser, må bilen stoppe både bilen og hengeren, dette kan føre til stygge ulykker, det burde strengt tatt være bedre kontroll med tilhengere 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PetterKanin Skrevet 26. november 2020 #8 Del Skrevet 26. november 2020 Gladgutten79 skrev (5 timer siden): Fjerne bremser på en tilhenger som skal ha bremser er i grunn galskap, henger er godkjent engang for last av x antall kg, når man laster opp mot dette å ikke har bremser, må bilen stoppe både bilen og hengeren, dette kan føre til stygge ulykker, det burde strengt tatt være bedre kontroll med tilhengere Om man holder seg til 60-grensen etter å ha fjernet bremsene ved AT over 300 kg er det ikke noe forskjell fra en tilhenger uten bremser i utgangspunktet. Men skal det være lov må man få godkjent ombyggingen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gladgutten79 Skrevet 26. november 2020 #9 Del Skrevet 26. november 2020 PetterKanin skrev (6 timer siden): Om man holder seg til 60-grensen etter å ha fjernet bremsene ved AT over 300 kg er det ikke noe forskjell fra en tilhenger uten bremser i utgangspunktet. Men skal det være lov må man få godkjent ombyggingen. Selvfølgelig må dette godkjennes, men finnes mye gammelt ræl fra 19 pil og bue, med dekk fra året de var registrert, disse blir brukt kanskje en gang årlig vedlikehold har ingen av dem sett, hender jo rett som det er man observerer folk med 1 tonn støpesand på en 40 år gammel henger som var godkjent for 1 tonn når den var ny Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #10 Del Skrevet 26. november 2020 Gladgutten79 skrev (18 timer siden): Fjerne bremser på en tilhenger som skal ha bremser er i grunn galskap, henger er godkjent engang for last av x antall kg, når man laster opp mot dette å ikke har bremser, må bilen stoppe både bilen og hengeren, dette kan føre til stygge ulykker, det burde strengt tatt være bedre kontroll med tilhengere Jeg er helt enig. Jeg kjører mye hest og hengere til dyretransport må inn til sjekk hvert tredje år, men bilhengeren eller skaphengeren på 3,5t er det ingen kontroll på. Anonymkode: 796c7...168 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gladgutten79 Skrevet 26. november 2020 #11 Del Skrevet 26. november 2020 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg er helt enig. Jeg kjører mye hest og hengere til dyretransport må inn til sjekk hvert tredje år, men bilhengeren eller skaphengeren på 3,5t er det ingen kontroll på. Anonymkode: 796c7...168 Mye skrekkeksempler ute å kjører, om de har bremser eller ei, kjenner til flere En kjøpte seg henger på tidlig 70 tall, å bruker den den dag i dag, denne er "modernisert" med biltema magnet lys, tykk stålplate i bunn, for da kunne den jo lastes mer på.... 😂 Dekka var skiftet sistpå 90 tallet da de var morkne Galskap at slike ting er på veiene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå