Gjest lurven Skrevet 3. august 2005 #1 Skrevet 3. august 2005 Rundt om der jeg ferdes har jeg lagt merke til at nesten ingen vet hva original betyr. de fleste tror at det betyr det motsatte av det det faktisk betyr. vet DU hva det betyr
Gjest Gjest Skrevet 3. august 2005 #3 Skrevet 3. august 2005 Opprinnelig ja...hva er det "de andre" tror det er?
Gjest Devil's Spawn Skrevet 3. august 2005 #4 Skrevet 3. august 2005 Opprinnelig ja...hva er det "de andre" tror det er? ← Meg.
Gjest lurven Skrevet 3. august 2005 #5 Skrevet 3. august 2005 men det kan også bety uvanlig, men mange tror det betyr vanlig. har hatt mange diskusjoner med folk om dette *sukk*
Gjest Devil's Spawn Skrevet 3. august 2005 #6 Skrevet 3. august 2005 Må da ikke diskutere sånt, be de slå opp i ei ordbok: http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/o...abet=n&renset=j
vixen Skrevet 3. august 2005 #7 Skrevet 3. august 2005 men det kan også bety uvanlig, men mange tror det betyr vanlig. har hatt mange diskusjoner med folk om dette *sukk* ← Folk tror så mangt... Som rattle sier så er det ikke noe å diskutere. -viXen-
Gjest Darcy Skrevet 4. august 2005 #8 Skrevet 4. august 2005 Det kan vel bety både vanlig og uvanlig. Snakker man om en original, f.eks vase, er det den opprinnelige, altså ingen kopi. En original måte å gjøre ting på = En uvanlig måte å gjøre ting på.
aline Skrevet 4. august 2005 #9 Skrevet 4. august 2005 Det kan vel bety både vanlig og uvanlig. Snakker man om en original, f.eks vase, er det den opprinnelige, altså ingen kopi. En original måte å gjøre ting på = En uvanlig måte å gjøre ting på. ← en original vase kan også være en særpreget vase, det trenger ikke være den ekte eller eneste eller første vasen av sitt slag, men rett og slett en vase som er litt uvanlig.
Lillesøster Skrevet 4. august 2005 #10 Skrevet 4. august 2005 Å snakke om orginal er situasjonsbestemt eller kontekstuelt.
Gjest gjest1 Skrevet 4. august 2005 #11 Skrevet 4. august 2005 (endret) Jeg jobber selv i ordboksbransjen, og synes slikt er gøy! Betydningen 'opprinnelig' kan være noe som ikke bygger på lån fra andre. Når noe er opprinnelig er det jo det første av sitt slag. Slik har original i betydningen 'unik, særpreget, ikke som alle andre' oppstått etter hvert. Altså er verken 'vanlig' eller 'uvanlig' ord jeg ville brukt, men kanskje heller 'det første av sitt slag'.... Endret 4. august 2005 av soleil~noir
Gjest TomKrus Skrevet 4. august 2005 #12 Skrevet 4. august 2005 (endret) Det kan vel bety både vanlig og uvanlig. Snakker man om en original, f.eks vase, er det den opprinnelige, altså ingen kopi. En original måte å gjøre ting på = En uvanlig måte å gjøre ting på. ← Begge deler er eksempler på noe ensartet og spesielt, altså uvanlige og originale. Ellers tror jeg du må slutte å vanke så mye i barnehagen, Lurven. Endret 4. august 2005 av TomKrus
aline Skrevet 4. august 2005 #13 Skrevet 4. august 2005 jeg tenkte også på at du må vanke med litt spesielle personer Lurven... har aldri vært borti noen som har trodd at original betydde vanlig.... aldri!
Gjest Dum Perignon Skrevet 4. august 2005 #14 Skrevet 4. august 2005 Sånn oppsummeringsvis kan man si at det er temmelig originalt å tro at originalt er synonymt med vanlig.
Gjest TomKrus Skrevet 4. august 2005 #15 Skrevet 4. august 2005 jeg tenkte også på at du må vanke med litt spesielle personer Lurven... ← Originale personer.
Gjest lurven Skrevet 4. august 2005 #17 Skrevet 4. august 2005 Begge deler er eksempler på noe ensartet og spesielt, altså uvanlige og originale. Ellers tror jeg du må slutte å vanke så mye i barnehagen, Lurven. ← åh morroklumpen! finnes godt voksne folk som tror det også faktisk.
Bønna Skrevet 5. august 2005 #18 Skrevet 5. august 2005 Altså er verken 'vanlig' eller 'uvanlig' ord jeg ville brukt, men kanskje heller 'det første av sitt slag'.... ← Eller særing, som noen også vil velge å si det. Er ikke janteloven fantastisk? Jeg synes det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå