Gå til innhold

Folkehelseinstituttet-svindel eller hva?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Fikk en melding på telefonen om at jeg var utvalgt til å svare på spørsmål om corona. Greit nok tenkte jeg og trykket på en lenke. Da skulle jeg oppgi bank-id for å komme videre. Da vart jeg mistenksom.. Er det svindel eller seriøst? Hva skal de med min bank-id?

Anonymkode: d01dc...3e7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vanskelig å si om det er fake eller ikke, men høres fishy ut.

Det beste er å ringe til de som angivelig har sendt sms'en og spørre. Finn telefonnr på nett (altså ikke ring et nummer oppgitt i sms'en). 

Eventuelt bare la vær å svare, og slett meldingen.

• Liker 1
Skrevet

Uansett om det er FHI, hva skal de med den informasjonen?

Anonymkode: 9da57...af6

• Liker 1
Skrevet

Hvis du er utvalgt, vet de jo hvem du er. Da trenger de ikke din Bank-ID. Så ja, dette er svindelforsøk.

Anonymkode: 11c6a...abc

Skrevet

fhi har plukket en rekke mennesker til diverse spørreundersøkelser. Tilfeldig utvalgte og en må bruke bankid for å komme til undersøkelsene. Jeg har en kamerat som fikk en slik undersøkelse, skulle hver uke fylle ut info om symptomer på helsa si. Han ble ikke med på den undersøkelsen. 

Hva skal de med informasjonen, tja?

Anonymkode: 0bcff...320

• Liker 3
Skrevet

TS her:Nå kom det en E-post med omtrent samme innhold.:Trykket på lenken der , de skulle ha bank.id der også.. Den var undertegnet Camilla Stoltenberg.Uansett, jeg er skeptisk til å gi fra meg bank-id!

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

TS her:Nå kom det en E-post med omtrent samme innhold.:Trykket på lenken der , de skulle ha bank.id der også.. Den var undertegnet Camilla Stoltenberg.Uansett, jeg er skeptisk til å gi fra meg bank-id!

I slike tilfeller kontakter man avsender direkte uten å trykke på noen lenker, og spør dem om de har sendt denne e-posten til deg. Bekrefter FHI informasjonen, er dette tydeligvis ekte.

Enkelt og greit. Gi aldri personlig informasjon fra deg uten at dette er dobbeltsjekket først; bedre å være føre var enn at du blir svindlet.

Dessuten begriper jeg ikke hvorfor FHI tar så lett på personvern - i vår var det sporingsappen, nå vil de ha BankID  ...

Anonymkode: 08344...c1b

• Liker 1
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg synes det ville vært greiere om de ba deg logge inn på Helsenorge, og du der fant en lenke til spørreundersøkelsen. Da ville de vært sikre på identiteten til den som svarte, og de som ble spurt kunne stole på at det ikke var noe muffens.

Anonymkode: 11c6a...abc

• Liker 6
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De skal ha en undersøkelse ja, og trenger nok bekreftelse på at du er deg. 

Anonymkode: 32b05...1e8

• Liker 1
Skrevet

Viktig

Helsenorge ber deg aldri klikke på en lenke for å svare på noe

Du må logge inn på helsenorge.no først, og så gå videre derfra. Du får en melding om å logge deg inn på sidene, ikke klikke på noe linke, og avsender er aldri "Camilla Stoltenberg"

Alt annet er svindel.

Anonymkode: 9bec0...00f

• Liker 2
Skrevet

Du gir jo ikke fra deg bank-id, du skal logge deg inn med den (så de vet hvem som svarer)? Du har jo en kodebrikke eller app som sørger for at påloggingen blir riktig og sikker. 

Anonymkode: b3d42...80b

• Liker 1
Skrevet

Hvis det står helsenorge.no kan det bli automatisk omgjort til en lenke av telefonen, men for å være trygg bør du skrive inn adressen i nettleseren selv. Det samme gjelder alle tilfeller der du må logge deg inn med bankid.

Anonymkode: 8e367...015

• Liker 2
Skrevet

Jeg er med i den store koronastudien og svarer på spørsmål i en nettundersøkelse hvert kvartal. Har aldri logget meg inn med BankId. Jeg får en e-post med personlig link, masse tekst og info og linker til OUS. Den er undertegnet samme dame som stod som ansvarlig i første e-post jeg fikk fra dem, ikke Camilla Stoltenberg.

Anonymkode: d1a95...c33

• Liker 1
Skrevet

Fått samme. Den er legit

Anonymkode: 18be3...c09

• Liker 1
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er med i den store koronastudien og svarer på spørsmål i en nettundersøkelse hvert kvartal. Har aldri logget meg inn med BankId. Jeg får en e-post med personlig link, masse tekst og info og linker til OUS. Den er undertegnet samme dame som stod som ansvarlig i første e-post jeg fikk fra dem, ikke Camilla Stoltenberg.

Anonymkode: d1a95...c33

Det er ikke FHI sin studie. FHI har andre studier. 

Anonymkode: b3d42...80b

Skrevet

Hvem står som avsender på mailen da? Sjekk mailadressen. 

Anonymkode: f7157...b3d

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvem står som avsender på mailen da? Sjekk mailadressen. 

Anonymkode: f7157...b3d

Mailadressen er :fylkeshelseundersø[email protected]. Ser ikke noe skummelt ved den, så kanskje den er OK?

Skrevet

Jeg svarer jevnlig på et spørreskjema fra fhi. Samme spørsmål hver gang, koronarelatert. Har aldri måttet bruke bankID. Får en sms med link, og går rett innpå derfra. 

Skrevet

Man kan skrive hva som helst som avsender, så akkurat det er ingen garanti.

Anonymkode: 8e367...015

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...