Gå til innhold

Kronikk: Slutt med skjønnhetsfiltrene!

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ser det jo mest på Tinder, og skjønner ingenting.  Disse som drar på med så mye filter, at de ser ut som aliens, er de totalt blinde for inntrykket det gir?  

Anonymkode: 9adb8...af7

• Liker 4
Skrevet

Dessverre, de fleste bruker X lag med sminke konstant. På toppen av det hele legger man på filter.

Disse filettene er ikke sunne. 

Anonymkode: 6dcf2...078

• Liker 1
Skrevet

Aldri skjønt meg på bruk av filter? Spesielt på en datingapp eller datingside. Blir jo veldig falskt og feilaktig å fremstille seg med filter. 

Skrevet

Det latterligste er at det er eldre damer som bruker de ivrigst. 

Anonymkode: 3da39...f34

• Liker 3
Skrevet

Liker at hun runder av med "jeg er for at folk skal få gjøre hva de vil, men slutt med det der!"

Anonymkode: c8b24...6be

• Liker 7
Skrevet

Jeg ser skremmende mange menn med filter også! Veldig rart

Anonymkode: 2a0a9...5f3

• Liker 1
Skrevet

Det har gått for langt når jeg ser bildet av et drapsoffer i en nettavis, og lurer på hvordan hun egentlig så ut.

Anonymkode: 7d5d0...300

Skrevet

Gir jo bare et falskt bilde av deg, og får deg til å føle at du ikke lever opp til et slags mer og mer urealistisk ideal. 

Har alltid synes det er utrolig dumt å fake utseendet på datingapper. Mannen eller kvinnen du møter vil jo se deg på ekte til slutt og eevt bli skuffet. Bedre å fremstille seg realistisk fra start. 

Anonymkode: 2b0d5...267

• Liker 1
Skrevet

Bryr meg i grunn ikke 😊 Min mor som aldri brukte å ta bilder av seg selv føler mye mer komfortabel med å gjøre det nå. Det har gitt hun selvtillit boost. 

Anonymkode: b7db0...ece

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Bryr meg i grunn ikke 😊 Min mor som aldri brukte å ta bilder av seg selv føler mye mer komfortabel med å gjøre det nå. Det har gitt hun selvtillit boost. 

Anonymkode: b7db0...ece

Har hun kjøpt seg speil med innebygd filter?

Anonymkode: 7d5d0...300

• Liker 1
Skrevet

Jeg mener også det kan være skadelig for noen mennesker. Noen blir misfornøyd med sitt eget utseende, og det er skummelt. Noen kommer inn til plastiskkirurg med bilde av en selfie, og sier "sånn vil jeg se ut". Noen tør ikke lenger poste annet enn bilder med et filter, bruker det på datingside, og blir fornærmet om daten påpeker at h*n ser annerledes ut. 

Jeg bruker mest snapfiltere som er "morsomme", sånn med enormt stor munn i forhold til resten av ansiktet, eller store øyne... Filtere som gjør meg umenneskelig. Legger aldri ut et bilde på fb eller insta med filter. 

• Liker 3
Gjest TheCatLady
Skrevet

Jeg skjønner det heller ikke. Synes alltid at jeg ser rar ut de gangene jeg har prøvd. Så har hatt litt forskjellige bilder på datingsider, men aldri med filter. Både med og uten sminke. Vil gi et mest mulig riktig bilde av meg selv og jeg synes det hadde blitt falskt om jeg skulle late som jeg hadde helt glatt og fin hud og generelt penere enn det jeg er. 

Har sett enkelte menn også bruke det, men de fleste bruker såkalte "morsomme" filter. Så lenge han har andre bilder også så er vel greit nok selv om jeg synes det er litt teit. 

Skrevet
13 minutter siden, TheCatLady skrev:

Jeg skjønner det heller ikke. Synes alltid at jeg ser rar ut de gangene jeg har prøvd. Så har hatt litt forskjellige bilder på datingsider, men aldri med filter. Både med og uten sminke. Vil gi et mest mulig riktig bilde av meg selv og jeg synes det hadde blitt falskt om jeg skulle late som jeg hadde helt glatt og fin hud og generelt penere enn det jeg er. 

Har sett enkelte menn også bruke det, men de fleste bruker såkalte "morsomme" filter. Så lenge han har andre bilder også så er vel greit nok selv om jeg synes det er litt teit. 

Jeg også føler meg veldig rar med disse filterne, og jeg har et ganske dårlig selvbilde fra før. Ser ofte at kvinner bruker slike filter og jeg skjønner ikke hvorfor, i 10 av 10 tilfeller er alle penere uten disse filterne. Men det er jo ingen tvil i at slik filterbruk vitner om usikkerhet. 

Anonymkode: a8c5c...49b

Gjest TheCatLady
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg også føler meg veldig rar med disse filterne, og jeg har et ganske dårlig selvbilde fra før. Ser ofte at kvinner bruker slike filter og jeg skjønner ikke hvorfor, i 10 av 10 tilfeller er alle penere uten disse filterne. Men det er jo ingen tvil i at slik filterbruk vitner om usikkerhet. 

Anonymkode: a8c5c...49b

Ja, jeg har heller ikke et godt selvbilde, men jeg ser ut som jeg gjør og tenker at det ikke blir bedre ved å jukse meg til et bedre utseende. Det hadde vært kjipt å møte noen om de ble skuffet over hva de så. 

Jeg forstår hvorfor de føler at de må det. At de er usikre på et eller annet, men man gjør ikke seg selv noen tjeneste ved å gjøre det. 

Gjest Era Vulgaris
Skrevet

Så enig!
Det mest latterlige er middelaldrende kvinner som bruker bilder med ekstremt heavy filter som profilbilde på facebook. Hallo, jeg kjenner deg i virkeligheten, og du ser IKKE sånn ut!

Skrevet
42 minutter siden, TheCatLady said:

Ja, jeg har heller ikke et godt selvbilde, men jeg ser ut som jeg gjør og tenker at det ikke blir bedre ved å jukse meg til et bedre utseende. Det hadde vært kjipt å møte noen om de ble skuffet over hva de så. 

Jeg forstår hvorfor de føler at de må det. At de er usikre på et eller annet, men man gjør ikke seg selv noen tjeneste ved å gjøre det. 

Jeg har filter og tror alltid menn skal bli skuffet når vi møtes, men tvert imot sier de alltid de blir glad siden de er vant til at kvinner ikke er like pene i virkeligheten, men at der skuffet jeg ikke. Hvis de ikke blir skuffet av min filterbruk lurer jeg på hvor ille disse andre kvinnene har jukset 😬 men hørt historier fra menn jeg kjenner om at kvinnen så slank ut på bildet og var overvektig i virkeligheten, det er jo enda verre enn filter. 

Anonymkode: 6c90d...ecd

Skrevet

Enig, og det er ikke bare på Tinder. Har inntrykk av at nesten alle kvinner bruker et eller annet filter, noe av det verste jeg ser er damer 40 + selvsagt fotografert ovenfra med hodet på skakke, øyne som tinntallerkener og krampaktig glis. Mange drar på med bikkjeører og gigantiske fregner også. Selvsagt så rynkefri og glatte at de ser ut som en dukke fra en eller annen skrekkfilm.

Send gjerne sånne bilder til venninnene dine, men det virker bare forferdelig uproft og tåpelig når man bruker sånne bilder i jobbsammenheng, frivillige organisasjoner eller andre offentlige sammenhenger der hvem som helst kan se det. 

Skrevet

Forskjellen før og nå, er vel at alle kan ha filter? Før var det mennesker i magasiner, i reklame, på film og tv. Nå blir det brukt i sosiale medier også. 

Når ikke en gang kjendiser kan vise seg uten filter, så skjønner jeg ikke hvorfor vi skal forvente det av den vanlige ungdom i gata.

Anonymkode: 61cd8...27b

Skrevet
1 time siden, ti10 skrev:

Enig, og det er ikke bare på Tinder. Har inntrykk av at nesten alle kvinner bruker et eller annet filter, noe av det verste jeg ser er damer 40 + selvsagt fotografert ovenfra med hodet på skakke, øyne som tinntallerkener og krampaktig glis. Mange drar på med bikkjeører og gigantiske fregner også. Selvsagt så rynkefri og glatte at de ser ut som en dukke fra en eller annen skrekkfilm.

Send gjerne sånne bilder til venninnene dine, men det virker bare forferdelig uproft og tåpelig når man bruker sånne bilder i jobbsammenheng, frivillige organisasjoner eller andre offentlige sammenhenger der hvem som helst kan se det. 

Denne gjelder ikke bare kvinner over 40 år. Er du over 16 år, så er du for gammel for å holde på sånn.

Til nød slutten på videregående eller fylte 20 år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...