Gå til innhold

Hvem har det verst under pandemien?

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/JJEQM8/ungdomsklubb-rammes-av-coronaregler-det-er-ille

https://www.minmote.no/?utm_source=vgfront&utm_content=row-r3#!/artikkel/24899488/skjoennhetsbransjen-lider-under-strenge-tiltak-avbestillingene-renner-inn

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/yR76B2/mener-regjeringen-snur-ryggen-til-smaa-bedrifter-alt-jeg-har-bygget-opp-kan-forsvinne

Kveldens VG. Gå inn på hvilken som helst annen avis og det er tilsvarende. Ulike triste skjebner, om hvor hardt stakkars folk har det i pandemien. 

Der sytes og klages, og sympatien og solidariteten i befolkningen daler.

Vi må vel for pokker klare dette! Jeg også er lei, men vi kan jo ikke gi oss nå? Kjipt er det, ingen tvil om det. 

Kanskje vi heller skal være glad vi ikke er en av de som har covid blandt våre nærmeste. Har mistet våre kjære.

Husker ikke folk skrekkbilder fra Bergamo? 

• Liker 11
Videoannonse
Annonse
Skrevet
5 timer siden, Madame Butterfly skrev:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/JJEQM8/ungdomsklubb-rammes-av-coronaregler-det-er-ille

https://www.minmote.no/?utm_source=vgfront&utm_content=row-r3#!/artikkel/24899488/skjoennhetsbransjen-lider-under-strenge-tiltak-avbestillingene-renner-inn

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/yR76B2/mener-regjeringen-snur-ryggen-til-smaa-bedrifter-alt-jeg-har-bygget-opp-kan-forsvinne

Kveldens VG. Gå inn på hvilken som helst annen avis og det er tilsvarende. Ulike triste skjebner, om hvor hardt stakkars folk har det i pandemien. 

Vi må vel for pokker klare dette! Jeg også er lei, men vi kan jo ikke gi oss nå? Kjipt er det, ingen tvil om det. 

Kanskje vi heller skal være glad vi ikke er en av de som har covid blandt våre nærmeste. Har mistet våre kjære.

Nei, dessverre er folks hukommelse kort og behovet for normalitet gjør at selv oppegående folk fortrenger reell risiko. Det er ikke rasjonelt, men fullt forståelig psykologisk og emosjonelt.

De som kanskje har det verst nå i Norge er gründere i risikogruppe, som også er aleneforeldre, med barn i karantene, som har investert sparepenger i eget firma som kommer til å gå konkurs pga manglende tiltak for deres bransje. 

Når både økonomi ryker (som var utenkelig februar 2020) og trusselen er stor for egen helse kan det rable for selv de sterkeste av oss.

Skrevet
5 timer siden, Madame Butterfly skrev:

Jeg tror vi må be alle om å være egoistiske. Skjønne fullt ut at vi ikke selv vil bli smittet. Våre egne nære. Ikke ukjente på sykehjem. Ikke bevare helsevesenet.

Glem solidaritet, det er ikke så mye mer å hente på det budskapet lenger. 

Gjest sunriseandsunset
Skrevet

Barn som lever i familier med vold/rus og spesielt ille er hvis skole/barnehager skulle stenge ned med tanke på de små sårbare.

Skrevet

Prisen folk betaler for at noen få gamle ikke dør er veldig stor, så synes ikke det er syting, faktisk. 

Du kan si at det bare er for en periode, men når folk går konurs og mister hele sitt livsverk, folk får varige tvangstanker og depresjoner og folk må dø i ensomhet og folk får ikke engang gå i begravelser. 

Det er ikke bagateller heller, kun fordi det ikke har skjedd akkurat deg. 

• Liker 17
Skrevet

Det er mange som sliter, men de jeg har mest sympati med er barn og unge som lever i hjem med vold og rus. Særlig i vår under skolestengningen. 

Ellers har jeg også veldig sympati med studenter som bor trangt i nye byer, særlig førsteårsstudenter, eldre som ikke får besøk og folk som har satset hardt på nye bedrifter, men som mister alt og får gjeld oppover ørene på grunn av noe de ikke kan konkludere med. 

• Liker 14
Skrevet

Det må da være lov til å klage og si at man er lei. Det er helt urimelig å forvente at man skal leke være glad leken i 9 mnd. 

• Liker 13
Skrevet (endret)

Klarer jeg, klarer alle holdningen viser empatiske evner...(ironi)

Jeg er redd for de unge, for de ensomme, for de psykisk syke. Jeg er redd for de utviklingshemmede. Og jeg er redd for all den mangelen på forståelse utover seg selv jeg ser nå.

Endret av Senil
Skrevet

Jeg er ikke akkurat glad når jeg blir tatt ifra menneskerettigheter og mister retten til å bestemme selv. Det kunne heller da vært en folkeavstemning ang. munnbind foreksempel. Vil bestemme selv om jeg vil gå med munnbind eller ikke, vil bestemme selv hvor mange som kan være på besøk. Folk mister retten til å jobbe, går konkurs. Så er det ikke noe jobb å komme tilbake til muligens, og kanskje mindre støtteordninger etter dette( hvis det åpner opp igjen de neste årene) = fattigdom. Mange har familie feks i Sverige/Danmark som de ikke får sett. Da må man isåfall i hjemmefengsel i 2 uker selv om man er frisk. 

• Liker 4
Skrevet

Jeg tror hypokondere har det ganske tøft nå. De er jo omringet av negative korona-nyheter, dag ut og dag inn.

• Liker 6
Skrevet

De som har det tøffest nå er de i andre land som ikke har samme ordninger som oss. Vi er som nasjon veldig heldige. 

De som har det verst nå er sannsynligvis de som har spredd smitten videre slik liv har gått tapt. Som f.eks deltatt i selskap og dradd på besøk som har ført til at noen har blitt veldig syke og død. Ellers tror jeg mange av de som hadde det tøft før korona har det verre nå, som enkelte psykisk syke og utsatte barn. 

Skrevet

Jeg er i risikosonen og har holdt meg veldig mye inne og på skogsturer siden mars, men meg er det ikke synd på for jeg har både jobb, mann, barn og et par gode venner jeg går tur med så det går veldig bra! Maske og spriting er supert! Glad for at staten kommer med pålegg nå for ellers hadde ikke folk giddet. Fint med bøter også, eneste som virker!

Nei, jeg syntes ikke synd på studenter som ikke får feiret jul hjemme med familien dette året eller en haug med andre klagere som ikke takler at det blir en annerledes jul dette ene året eller at man blir frarøvet rettigheter om man må gå med maske. Det går bra. Jeg syntes synd på alle som har fått ødelagt økonomi (permitterte og grundere) av dette viruset og selvfølgelig de som blir fysisk misbrukt i et hjem som mån nå blir låst til, spesielt barn og unge.  

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, RoNo said:

De som har det tøffest nå er de i andre land som ikke har samme ordninger som oss. Vi er som nasjon veldig heldige. 

De som har det verst nå er sannsynligvis de som har spredd smitten videre slik liv har gått tapt. Som f.eks deltatt i selskap og dradd på besøk som har ført til at noen har blitt veldig syke og død. Ellers tror jeg mange av de som hadde det tøft før korona har det verre nå, som enkelte psykisk syke og utsatte barn. 

Nå tenkte jeg bare på Norge, men veldig enig med deg i at det er veldig mange andre land som har det veldig mye verre og hvor det ikke finnes støtteordninger slik som her. Syntes også veldig synd på de! Vi er heldige på mange måter tross alt

• Liker 1
Skrevet

Det var, og er, kjipt at faren min døde i sommer uten at vi fikk besøke han før han var på det aller siste. Han lå alene på sykehus og sykehjem i to måneder før vi fikk komme. Det er ganske jævlig å tenke på. 
Men bortsett fra det har jeg det fint og synes egentlig nedstengningen har vært positiv for min del. Mindre stress og mer tid til nærmeste familie. 

• Liker 1
Skrevet

Befolkningen i land ala Jemen har det veldig ille under pandemien. Dette er et land i Midtøsten som allerede lever under fattigdomsgrensen pga krig og nød.

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes barn i dysfunksjonelle hjem må ha det værst. Og kanskje de gamle som må dø uten familien rundt seg. Ellers synes jeg resten bør bite tennene sammen. Det her går over etterhvert. Tenk på de som bor i land som virkelig er hardt rammet og kanskje derfor har et dårlig helsetilbud. Derfor klarer jeg ikke synes synd på de med psykiske problemer som bare sitter og klager. Brett opp armene og bidra for fellesskapet. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg skjønner at enkelte klager. Det er en personlig krise for mange å bli permitterte, i verste fall aldri ha en jobb å gå tilbake til fordi feks bedriften må legge ned. Det går hardt utover den personlige økonomien. Noen som mister jobben ender også opp med å ta selvmord, gjerne om de sliter en del psykisk fra før. Da er det å miste jobben eller kanskje livsverket sitt dråpen som får det til å renne over. Årlig mister barn/unge en foreldre eller et søsken i selvmord, eller foreldrene mister barna i selvmord.  Jeg synes faktisk mer synd på de som mister noen i selvmord, enn de som mister en gammel person pga sykdom, da det å dø av sykdommer når man er eldre er helt naturlig. 

Jeg tenker også at det at fritids klubben ikke er oppe for ungdommen kan føre til økte psykiske problemer hos denne aldersgruppen. Tenker også på enslige eller gamle ensomme som nesten ikke får ha besøk nå. Dagtilbud for de eldre er gjerne stengt, og de blir da sittende enda mer inne. Ensomheten gjør noe med enn. Mange utvikler depressive tanker over tid, som verste fall fører til depresjon. Det gjelder uansett alder.

Så er det alle de barn/unge som vokser opp i hjem med vold som jeg har vondt av.

Den psykiske helsen til folk, og det å ivareta barna er like viktig som det å bremse ned dette viruset mest mulig. Vi må bare finne en balanse gang..

Endret av tussi84
  • Liker 3
Skrevet

Jeg var først og fremst ute etter det negative fokus i media, i stedet for et positivt dugnads fokus. Jeg vet at det er ille for temmelig mange. Jeg minner meg selv på dette når jeg er lei, og husets tenåringer når de er lei, og det siste skjer både titt og ofte. 

Synes media burde endre dette fokuset, og ikke skrive artikkel etter artikkel om grupper og individer som skal overgå hverandre i å ha det ille. Som er nasjonalt syte kor. 

Vi får gjort fint lite med å få det bedre, annet enn å holde smittetallene tilstrekkelig nede.

• Liker 2
Skrevet
9 minutter siden, Madame Butterfly skrev:

Jeg var først og fremst ute etter det negative fokus i media, i stedet for et positivt dugnads fokus. Jeg vet at det er ille for temmelig mange. Jeg minner meg selv på dette når jeg er lei, og husets tenåringer når de er lei, og det siste skjer både titt og ofte. 

Synes media burde endre dette fokuset, og ikke skrive artikkel etter artikkel om grupper og individer som skal overgå hverandre i å ha det ille. Som er nasjonalt syte kor. 

Vi får gjort fint lite med å få det bedre, annet enn å holde smittetallene tilstrekkelig nede.

Du vil ha et regime som Kina da der det kun er fokus på massen med folk og ikke individer? Der man ikke har lov til å ha egne meninger, og avisene er fulle av propaganda? Nei glad vi har lov til å si hva vi mener. 

• Liker 3
Skrevet
1 hour ago, Thaila said:

Du vil ha et regime som Kina da der det kun er fokus på massen med folk og ikke individer? Der man ikke har lov til å ha egne meninger, og avisene er fulle av propaganda? Nei glad vi har lov til å si hva vi mener. 

Nei, jeg vil ikke ha et regime som Kina. 

• Liker 1
  • Opprett ny...