mykemule Skrevet 17. november 2020 #1 Skrevet 17. november 2020 En gladnyhet for alle som har bekymret seg for det motsatte. https://sykepleien.no/2020/11/faerre-selvmord-i-norge-de-forste-manedene-med-covid-19?fbclid=IwAR1kwUE8QZXOIJYhmquXfikJ5tSwY2a4ygPjn9y_t-ZHEe_8FymkWUZxLR4&cid=sm9410219039 4
Example Skrevet 17. november 2020 #2 Skrevet 17. november 2020 Tror man skal være litt forsiktige med å rope hurra for det her enda. Vi er ikke ferdige med året, og personlig tror jeg denne vinteren blir tøffere. Man hadde noe å se frem til i mars, det har man i mindre grad nå. Annet enn en sannsynlig redusert julefeiring. Viktig for polikere å ha i bakhodet at en del av de som vurderer å ende livet nå kanskje ikke er blant dem som er innenfor noens "nære venner". Kanskje ikke den personen som blir bedt på noe som helst i år. Jeg håper ikke politikere ser på dette som noe sovepute. Aris selvmord og fokus på mental helse i etterkant kan ha hatt positiv effekt på disse tallene også. 14
Nostradamus Skrevet 17. november 2020 #3 Skrevet 17. november 2020 For min del har jeg fått det bedre under pandemien, da jeg har innsett hva som betyr noe. Og det er ikke å shoppe, dra på treningssenter, skjønnhetssalonger, frisøren, stress, tidsklemma, A4-livet, dyre reiser, eller hamsterhjulet på evig jakt etter penger og forfremmelse. Er jo like lykkelig på tur i naturen foran bålet, lage god mat med mine nærmeste, eller i sofaen med en god bok. ❤️ Pga. velferdssystemet vårt havner ingen på gata i Norge, det verste som kan skje et at vi må redusere forbruket. Tror flere har hatt godt av å revurdere sine verdier og gå innover i denne tiden. 15
Gjest Senil Skrevet 17. november 2020 #4 Skrevet 17. november 2020 De første mnd er de letteste i krise. Er ikke før det er over vi kan sammenligne noe som helst. Og mindre de første mnd, større sjanse for flere de neste. For psykisk helse har ikke blitt bedre i disse mnd. Det er tragisk vi selv uten en pandemi ikke har psykriatri nok til å fange opp en brøkdel av de som sliter.
Gjest Senil Skrevet 17. november 2020 #5 Skrevet 17. november 2020 3 minutter siden, T1gerlilje skrev: Pga. velferdssystemet vårt havner ingen på gata i Norge, det verste som kan skje et at vi må redusere forbruket. Tror flere har hatt godt av å revurdere sine verdier og gå innover i denne tiden. Tror du virkelig på det? Hva med frisøren som har huslån, som nå ikke får betalt lånet, som faller lengre og lengre ned i den økonomiske felle og blir bostedsløs. Det er mange i Norge uten fast bopel. Og vi hjelper ikke folk å betale lån, de må selge først, bruke opp pengene de tjener ved salg(hvis de tjener noe) før de kan få hjelp. Gå ut av seg selv og sitt indre tror jeg vi trenger. Ikke tenke på at vi skal senke et forbruk. Det forbruket vi har opprettholder arbeidsplasser og gir folk tak over hode.
Nostradamus Skrevet 17. november 2020 #6 Skrevet 17. november 2020 24 minutter siden, Senil skrev: Tror du virkelig på det? Hva med frisøren som har huslån, som nå ikke får betalt lånet, som faller lengre og lengre ned i den økonomiske felle og blir bostedsløs. Det er mange i Norge uten fast bopel. Og vi hjelper ikke folk å betale lån, de må selge først, bruke opp pengene de tjener ved salg(hvis de tjener noe) før de kan få hjelp. Gå ut av seg selv og sitt indre tror jeg vi trenger. Ikke tenke på at vi skal senke et forbruk. Det forbruket vi har opprettholder arbeidsplasser og gir folk tak over hode. Har ikke frisører rett til dagpenger på lik linje med andre, om de står uten jobb? Ja, kanskje de må finne en annen jobb eller ta utdanning, men dette gjelder jo mange i disse tider. Å selge huset for å flytte inn i noe billigere er mange som må gjøre nå. Jeg forstår at det er hardt å minske forbruket, selge hus til fordel for leilighet, kanskje ha én bil eller ingen, fremfor to. Men det er jo derfor jeg sier at mange kan ha godt av å oppsøke lykken i ting som ikke omhandler materielle verdier og status. Det forbruket vi har viser seg å ikke være bærekraftig, så jeg ville heller satset på en ny utdanning for yrkene som allerede har blitt bedt av regjeringen om å tenke nytt. 7
Enda en tulling Skrevet 17. november 2020 #7 Skrevet 17. november 2020 31 minutter siden, T1gerlilje skrev: Har ikke frisører rett til dagpenger på lik linje med andre, om de står uten jobb? Ja, kanskje de må finne en annen jobb eller ta utdanning, men dette gjelder jo mange i disse tider. Å selge huset for å flytte inn i noe billigere er mange som må gjøre nå. Jeg forstår at det er hardt å minske forbruket, selge hus til fordel for leilighet, kanskje ha én bil eller ingen, fremfor to. Men det er jo derfor jeg sier at mange kan ha godt av å oppsøke lykken i ting som ikke omhandler materielle verdier og status. Det forbruket vi har viser seg å ikke være bærekraftig, så jeg ville heller satset på en ny utdanning for yrkene som allerede har blitt bedt av regjeringen om å tenke nytt. Men hvor lenge vil denne frisøren kunne motta dagpenger når flere og flere mister jobben? Hvem skal da betale for disse dagpengene? Og såvidt meg bekjent er hverken frisøryrket eller andre serviceyrker spesielt godt betalt, så tror du nødvendigvis disse har nok oppsparte midler slik at de kan forsørge seg gjennom den 1, 2, 3 års utdannelsen de da må skaffe seg før de får ny jobb? Og tror du virkelig også at det er frisører og andre i tilsvarende yrker som sitter med store villaer og flere biler i garasjen?? Mange har også gjeld på bolig de eier, og får man et stort prisfall pga generelt dårlig økonomi blant folk er det ikke sikkert et salg av boligen dekker gjelda engang. Da blir det fint, når de ikke engang sitter igjen med nok til å leie en hybel. Og å selge bilen, om man har en, når det i praksis er fobudt å reise kollektivt er vel heller ikke noe sjakktrekk. Da kommer man seg ingen steder, og dukker det mot formodning opp en jobbmulighet utenfor gang-/sykkelavstand må man da si den fra seg. Det er kanskje enkelt for noen å romantisere fattigdom. Prøv det selv et par-tre år først, uten sosialt sikkerhetsnett og velvillige foreldre med fete kontoer. 5
Lacy Skrevet 17. november 2020 #8 Skrevet 17. november 2020 7 minutter siden, Enda en tulling skrev: Men hvor lenge vil denne frisøren kunne motta dagpenger når flere og flere mister jobben? Hvem skal da betale for disse dagpengene? Og såvidt meg bekjent er hverken frisøryrket eller andre serviceyrker spesielt godt betalt, så tror du nødvendigvis disse har nok oppsparte midler slik at de kan forsørge seg gjennom den 1, 2, 3 års utdannelsen de da må skaffe seg før de får ny jobb? Og tror du virkelig også at det er frisører og andre i tilsvarende yrker som sitter med store villaer og flere biler i garasjen?? Mange har også gjeld på bolig de eier, og får man et stort prisfall pga generelt dårlig økonomi blant folk er det ikke sikkert et salg av boligen dekker gjelda engang. Da blir det fint, når de ikke engang sitter igjen med nok til å leie en hybel. Og å selge bilen, om man har en, når det i praksis er fobudt å reise kollektivt er vel heller ikke noe sjakktrekk. Da kommer man seg ingen steder, og dukker det mot formodning opp en jobbmulighet utenfor gang-/sykkelavstand må man da si den fra seg. Det er kanskje enkelt for noen å romantisere fattigdom. Prøv det selv et par-tre år først, uten sosialt sikkerhetsnett og velvillige foreldre med fete kontoer. Som et tilleg er det også slik at det å selge seg ned i antalll kvm ikke nødvendigvis innebærer en voldsom nedgang i lån, særlig ikke rundt byene. Jeg stemmer i, det er bare bare å legge om et liv. 2
Nostradamus Skrevet 18. november 2020 #9 Skrevet 18. november 2020 5 timer siden, Enda en tulling skrev: Men hvor lenge vil denne frisøren kunne motta dagpenger når flere og flere mister jobben? Hvem skal da betale for disse dagpengene? Frisøren kan motta dagpenger like lenge som alle andre, i inntil to år. Om personen nekter å søke andre jobber eller vurdere en annen utdanning, så får man selvsagt ingenting. Det skal ikke være en hvilepute å motta dagpenger, men en midlertidig økonomisk drahjelp. Setter man seg på bakbeina, og f.eks. nekter å vurdere annen jobb, utdanning, eller flytte, fordi man alltid har vært frisør, så har man selvsagt ikke rett på økonomisk hjelp. Selv om mange yrker nå står en mørk fremtid i møte, så øker behovet andre steder. Om man ikke vil ta utdanning, så trenger de folk i matbutikker og i helsesektoren, som er under stort press akkurat nå. 5 timer siden, Enda en tulling skrev: Og såvidt meg bekjent er hverken frisøryrket eller andre serviceyrker spesielt godt betalt, så tror du nødvendigvis disse har nok oppsparte midler slik at de kan forsørge seg gjennom den 1, 2, 3 års utdannelsen de da må skaffe seg før de får ny jobb? Man må ikke forsørge seg selv ved hjelp av sparepenger for å få utdannelse. Det er derfor vi har Lånekassen. I hele år har regjeringen til og med åpnet opp for at man kunne ta utdanning ved siden av dagpenger. Mange skifter yrke i løpet av et langt liv, selv før Covid19. Synes det blir feil å svartmale det som om det skulle være helt umulig. Virker som at du ser begrensningene fremfor mulighetene her. 5 timer siden, Enda en tulling skrev: Mange har også gjeld på bolig de eier, og får man et stort prisfall pga generelt dårlig økonomi blant folk er det ikke sikkert et salg av boligen dekker gjelda engang. Da blir det fint, når de ikke engang sitter igjen med nok til å leie en hybel. Boligmarkedet har vokst i hele år, dette er ikke en problemstilling akkurat nå. Er det ikke bedre å forholde seg til slik realiteten er? Tar man seg gjeld opp til ørene, så er jo dette ting noe vi alle risikerer å miste, da alle kan bli syke eller miste jobben. Sitter man igjen uten penger til en hybel fordi man ble frisør, så er det i hvert fall på tide å tenke nytt, både når det gjelder yrkesmessig og økonomiske valg. 5 timer siden, Lacy skrev: Og å selge bilen, om man har en, når det i praksis er fobudt å reise kollektivt er vel heller ikke noe sjakktrekk. Da kommer man seg ingen steder, og dukker det mot formodning opp en jobbmulighet utenfor gang-/sykkelavstand må man da si den fra seg. Her har du et godt poeng, men når jeg selv hadde råd til å ha en gammel bil som student (og to ekstrajobber), så forstår jeg ikke helt problemet med å kjøpe en bruktbil når man får jobb. Klarer man ikke å komme seg på et jobbintervju uten egen bil, så er det på tide å revurdere omgangskretsen sin. Kollektivtransport er heller ikke forbudt? Hvor har du dette fra? Men man må bruke munnbind og følge smittevernsregler. 5 timer siden, Enda en tulling skrev: Det er kanskje enkelt for noen å romantisere fattigdom. Prøv det selv et par-tre år først, uten sosialt sikkerhetsnett og velvillige foreldre med fete kontoer. Det er stor forskjell på å romantisere fattigdom, og å fortelle at vi har mange muligheter her i Norge. Det som er skummelt er å svartmale alt og se problemer fremfor løsninger i ett av verdens beste land. Er du klar over hvor heldige vi er som har muligheter som Lånekassen, dagpenger, sosialstønad o.l.? Velferdsstaten vår er jo bygd opp slik at man skal ha gode muligheter selv om man ikke er født inn i en rik familie. La oss bruke mulighetene og sette pris på dem. 1
Gjest sunriseandsunset Skrevet 18. november 2020 #10 Skrevet 18. november 2020 49 minutter siden, T1gerlilje said: Det er stor forskjell på å romantisere fattigdom, og å fortelle at vi har mange muligheter her i Norge. Det som er skummelt er å svartmale alt og se problemer fremfor løsninger i ett av verdens beste land. Er du klar over hvor heldige vi er som har muligheter som Lånekassen, dagpenger, sosialstønad o.l.? Velferdsstaten vår er jo bygd opp slik at man skal ha gode muligheter selv om man ikke er født inn i en rik familie. La oss bruke mulighetene og sette pris på dem. På papiret er det kanskje så enkelt, men du glemmer at sosalstønad o.l ofte innebærer en viss grad av sosiale problemer. Sosialmobilitet er også svært mye enklere på papiret enn i virkeligheten.
Nostradamus Skrevet 18. november 2020 #11 Skrevet 18. november 2020 18 minutter siden, sunriseandsunset skrev: På papiret er det kanskje så enkelt, men du glemmer at sosalstønad o.l ofte innebærer en viss grad av sosiale problemer. Sosialmobilitet er også svært mye enklere på papiret enn i virkeligheten. Misforstå meg rett, jeg mener virkelig ikke at sosialstønad er enkelt. Det er jo siste mulighet for å få mat og tak over hodet om man ikke er i stand til å arbeide, og ikke har en alvorlig diagnose på papiret. Dessverre er det nok mange som havner her da de er uheldige å få en sykdom som ikke kan verifiserest på papiret, og jeg er ekstremt kritisk til at det arbeider økonomer på NAV, uten noen form for utdanning innen sosial- eller helsefag. Her burde helsepersonell ha siste ord, noe de også skal ha på papiret, men ikke alltid har i praksis. Jeg sier ikke at alle i Norge har det enkelt, men prøver å vise muligheter for folk flest, fremfor offerrollen og svartmaling. Mennesker rundt om i verden bor virkelig på gata, og dør pga. at de ikke har råd til medisiner. Så jeg tenker at vi alle burde tenke oss godt om før vi tar mulighetene de fleste av oss har, for gitt. 1
Gjest Senil Skrevet 18. november 2020 #12 Skrevet 18. november 2020 (endret) 8 timer siden, T1gerlilje skrev: Har ikke frisører rett til dagpenger på lik linje med andre, om de står uten jobb? Ja, kanskje de må finne en annen jobb eller ta utdanning, men dette gjelder jo mange i disse tider. Å selge huset for å flytte inn i noe billigere er mange som må gjøre nå. Jeg forstår at det er hardt å minske forbruket, selge hus til fordel for leilighet, kanskje ha én bil eller ingen, fremfor to. Men det er jo derfor jeg sier at mange kan ha godt av å oppsøke lykken i ting som ikke omhandler materielle verdier og status. Det forbruket vi har viser seg å ikke være bærekraftig, så jeg ville heller satset på en ny utdanning for yrkene som allerede har blitt bedt av regjeringen om å tenke nytt. Det vil gå ut over alle på sikt. Errna 90 på sykehjemmet også. Er veldig mange lavtlønnede og viktige yrker som vi må ha for et bærekraftig samfunn. Alle kan ikke ha lang utdanning. Og løsningen din vil jo på ingen måte hjelpe noen til syvende å sist, kanskje utsette " sykdommen" litt til. Nei, lykken handler ikke om det. Men et velferdssamfunn som gir litt til alle derimot. I lengden er det mange som ikke vil stå ut i dette tror jeg. Jeg er livredd for hva vi gjør nå gjør mentalt for de unge. Ikke bare under pandemien, men etter. Når du ikke lengre har en kohort men står alene nok engang. Ungdommen som har spisevegring å nå ikke får hjelp av helsesykesøster. Blir en for lang liste. Men for mange tror jeg mett ingen er nådd. Endret 18. november 2020 av Senil
Gjest RoNo Skrevet 18. november 2020 #13 Skrevet 18. november 2020 Det er også nedgang i fortidig fødsler og hjerteinfarkt. Det er mange som har fått stresset ned og revudert hva som er viktig etter korona begynte. Selvmord må vi kanskje vente lenger med før vi konkluderer, men jeg er optimist med tanke på dette også. Får vi til å få ned smitte tall de neste ukene vil mye gå tilbake til normalt. Etter jul går vi mot lysere tider, vaksine kappløpet er godt i gang. Det er ingen grunn til å tro at folk skal gå arbeidsledig (i hovedregel) lengre enn de har krav på støtte. Har man lån skal bankene være behjelpelig med avdragsfrihet, og renten er svært lav. De som skal kun betale renter skal kunne betale veldig lite for å bo. Når sittetallene går ned vil også arbeidsmarkedet stabilisere seg og svært mange vil gå tilbake til jobb. Fram til vaksine er det reiseliv (særlig knyttet mot utlandet) som vil slite. Den situasjonen vi er i nå er ikke slik det blir i år etter år og vi har støtteordninger. I mellomtiden kan man måtte ta andre typer arbeid, men det er ikke slik at det ikke er arbeidsplasser å oppdrive. Det viktigste nå er å få ned smitte tallene, slik folk føler seg trygg til å bruke frisør, hudpleie, restaurant og kultur. I vår by er det liten smitte og alt går som normalt (mange bedre). Jo, det er vanskelig å få billetter til konsert (for Max antall er lavt), restaurant og kafeer har åpnet nye filialer noe de trodde var utenkelig i mars, hudpleie og frisør går som normalt. Det viktigste er som sagt å få ned smitten, for veldig mange har mer penger mellom fingrene enn normalt (lav rente osv) og er villig til å bruke disse.
Enda en tulling Skrevet 18. november 2020 #14 Skrevet 18. november 2020 7 timer siden, T1gerlilje skrev: Frisøren kan motta dagpenger like lenge som alle andre, i inntil to år. Om personen nekter å søke andre jobber eller vurdere en annen utdanning, så får man selvsagt ingenting. Det skal ikke være en hvilepute å motta dagpenger, men en midlertidig økonomisk drahjelp. Setter man seg på bakbeina, og f.eks. nekter å vurdere annen jobb, utdanning, eller flytte, fordi man alltid har vært frisør, så har man selvsagt ikke rett på økonomisk hjelp. Selv om mange yrker nå står en mørk fremtid i møte, så øker behovet andre steder. Om man ikke vil ta utdanning, så trenger de folk i matbutikker og i helsesektoren, som er under stort press akkurat nå. Man må ikke forsørge seg selv ved hjelp av sparepenger for å få utdannelse. Det er derfor vi har Lånekassen. I hele år har regjeringen til og med åpnet opp for at man kunne ta utdanning ved siden av dagpenger. Mange skifter yrke i løpet av et langt liv, selv før Covid19. Synes det blir feil å svartmale det som om det skulle være helt umulig. Virker som at du ser begrensningene fremfor mulighetene her. Boligmarkedet har vokst i hele år, dette er ikke en problemstilling akkurat nå. Er det ikke bedre å forholde seg til slik realiteten er? Tar man seg gjeld opp til ørene, så er jo dette ting noe vi alle risikerer å miste, da alle kan bli syke eller miste jobben. Sitter man igjen uten penger til en hybel fordi man ble frisør, så er det i hvert fall på tide å tenke nytt, både når det gjelder yrkesmessig og økonomiske valg. Her har du et godt poeng, men når jeg selv hadde råd til å ha en gammel bil som student (og to ekstrajobber), så forstår jeg ikke helt problemet med å kjøpe en bruktbil når man får jobb. Klarer man ikke å komme seg på et jobbintervju uten egen bil, så er det på tide å revurdere omgangskretsen sin. Kollektivtransport er heller ikke forbudt? Hvor har du dette fra? Men man må bruke munnbind og følge smittevernsregler. Det er stor forskjell på å romantisere fattigdom, og å fortelle at vi har mange muligheter her i Norge. Det som er skummelt er å svartmale alt og se problemer fremfor løsninger i ett av verdens beste land. Er du klar over hvor heldige vi er som har muligheter som Lånekassen, dagpenger, sosialstønad o.l.? Velferdsstaten vår er jo bygd opp slik at man skal ha gode muligheter selv om man ikke er født inn i en rik familie. La oss bruke mulighetene og sette pris på dem. Jeg orker ikke svare i detalj på hver og en av disse punktene, for du ser ut til å overse hovedpoenget fullstendig. Det brukes nå enorme summer på tiltak og støtteordninger samtidig som skatteinntektene synker da det er færre igjen til å betale. Så altså, alle disse offentlige støtteordningene du viser til vil ikke kunne fortsette i det uendelige. Og etterhvert som de reduseres og til slutt forsvinner kommer man i den situasjonen jeg beskriver. Det virker som du tror offentlige midler bare kan trylles fram ut av en hett uavhengig av hva som skjer i samfunnet forøvrig. 1
AfterTheRain Skrevet 18. november 2020 #15 Skrevet 18. november 2020 Ja det var nedgang i konkurser også... fordi bedriftene fikk utsette betaling av avgifter osv til neste år. Når den tidsfristen går ut, da blir det konkurs på de alle sammen. Og da kommer sikkert selvmordstallene også pga folk som mister fremtidsutsiktene. Sammen med de som nå skal bare holde ut til jul, og så bare til nyttår... men hvis det ikke blir noe bedre etter det... 1
Nostradamus Skrevet 18. november 2020 #16 Skrevet 18. november 2020 7 timer siden, Enda en tulling skrev: Jeg orker ikke svare i detalj på hver og en av disse punktene, for du ser ut til å overse hovedpoenget fullstendig. Det brukes nå enorme summer på tiltak og støtteordninger samtidig som skatteinntektene synker da det er færre igjen til å betale. Så altså, alle disse offentlige støtteordningene du viser til vil ikke kunne fortsette i det uendelige. Og etterhvert som de reduseres og til slutt forsvinner kommer man i den situasjonen jeg beskriver. Det virker som du tror offentlige midler bare kan trylles fram ut av en hett uavhengig av hva som skjer i samfunnet forøvrig. Viruset vil ikke vare i det uendelige. Vaksiner er allerede godt i gang 2
Anbefalte innlegg