Gå til innhold

Hvilken hund passer meg?

Fremhevede innlegg

Skrevet

- jeg liker å gå turer og om våren og sommeren blir det en del fjellturer, går gjerne en tur for dag uansett vær, og kanskje en kort tur til på fine dager
- jeg jobber turnus og kommer til å gjøre det til jeg er pensjonist (jeg elsker turnus), foreløpig to-delt dag og kveld men jeg har tenkt å jobbe natt i noen år også, regner med hunden snur døgnet sammen med meg 
- jeg liker best store hunder 
- bor dog ikke i et hus men en leilighet 
- jeg er ikke så energisk av meg
- hunden kan ikke trenge for mye pelsstell
- vil helst at hunden skal være litt smart og være enkel å lære triks 
- jeg vil gjerne ha en hund som ikke er så ivrig og glad i fremmede (slik som f.eks golden retriever, den ELSKER jo folk)

Forslag? 

Anonymkode: d2de9...979

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om en hund er lett å lære triks eller ikke kommer veldig an på treningsmetoden din og på om hunden har den rette motivasjonen. Er hunden (uavhengig av rase) ikke spesielt motivert av godbiter, for eksempel, så blir det litt vanskeligere. 

En typisk smart hunderase er også de som trenger mest fysisk og/eller spesielt mental aktivitet, og passer nok ikke deg da de kan bli smågale av å ikke få brukt hodet nok. (boarder collie, papillon osv). En bruksrase bør du også legge fra deg, da disse trenger å jobbe for å være gode, balanserte hunder.

Hva du sitter igjen med da etter at de andre kriteriene dine er oppfylt, er jeg ikke helt sikker på. En whippet kanskje? Har lest at de skal være veldig bedagelige. De liker godt å ligge utstrekt i sofaen, og er fornøyd om du får inn 3 korte turer hver dag, med noen lengre noen ganger i uken. Ingen pelsstell, og de bjeffer veldig lite og er generelt stille av seg. De er heller ikke store nok til å trekke deg overende på tur. De er loyale og ikke spesielt interessert i fremmede folk.

De er dog ikke særlig "lydighetssmarte". Du får nok lært inn litt triks, men de er ikke "sirkushunder". Dette er nok grunnen til at de er så rolig og avslappet og kan late seg masse inne. Lydighetssmarte hunder trenger nemlig masse mental stimuli og løper oppover veggene om de ikke får det.

Råder deg til å lese deg opp om flere raser før du bestemmer deg. Om du ikke er særlig aktiv, men får deg en hund som krever mer fysisk og mental aktivitet i hverdagen enn du orker å gi, så vil du få en hund som er både ulykkelig, ubalansert og utvikler adferdsproblemer. Det er derfor viktig at du og hunden du velger har omtrent likt energibehov. 

Lykke til! 

Anonymkode: 8f6f7...fae

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...