Gå til innhold

Oppskrift Lasagne

Anbefalte innlegg

Skrevet
38 minutter siden, O.G. skrev:

Bruker du cheddar i sausen da?

Liker best å blande Jarlsberg og parmesan :) men cheddar er godt i mac&cheese! Dog, cheddar og likedan mozerella funker sikkert godt i ostesaus også :) 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
7 minutter siden, skruf skrev:

Liker best å blande Jarlsberg og parmesan :) men cheddar er godt i mac&cheese! Dog, cheddar og likedan mozerella funker sikkert godt i ostesaus også :) 

Enig og ja. ;)

Skrevet

Jeg bruker den her fremgangsmåten, en mix mellom forskjellige bolognese sauser jeg har prøvd oppgjennom, men jeg har endt opp med å droppe bacon og svinekjøtt, syns den blir best med ren oksesmak. Blir vel mer som ragu det jeg lager.... 

Jeg pleier å lage minst tredobbel porsjon når jeg først setter i gang med denne sausen, men her er det jeg bruker pr lasagne:

Kutter opp 4 gulrot, 4 stangselleri, 2 gule løk, 2-3 fedd hvitløk: alt dette surres i jerngryte i litt smør og olje til det er blankt og mykt.

steker opp ca 800 g kjøttdeig av okse i en stekepanne (litt av gangen) og har det oppi jerngryta med grønnsakene.

ca 3 ss tomatpurrè freses i stekepanna (der kjøttet nettopp stekte) sammen med 1 ss sukker. Arbeidd det litt frem og tilbake så det tar opp mest mulig smak fra fettet som er i panna, før det has oppi jerngryta.

hell ca 2 dl tørr hvitvin i panna og kok ut der før den også helles i jerngryta.

Ha så oppi 1 ss cherryeddik, 7 dl oksekraft og 2 bokser hakkede tomater. Ha i salt/pepper/utrer ettersom hva du ønsker, pluss et par laurbærblad.

Så skal alt dette småkoke leeeenge, jeg bruker å sette av fire timer. DA blir det god smak da! Men tommelfingerregelen min er iallfall at tomatsaus skal koke enten under tre minutter eller over 40 for at den skal smake godt.

Bechamelsaus lager jeg av jevning med mel og smør og sper på med melk og en klype revet muskat. Bruker å ha parmesan i den, men mange typer ost kan jo funke her. 

Legg lagvis med saus og lasagneplater (jeg bruker å forvelle dem et halvt minutt først, da tar ikke stekingen så lang tid. Og hvis man vil gi seg selv en skikkelig treat bruker man gruyere på toppen 😄

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.11.2020 den 22.54):

2 pakker vegansk kjøttdeig 

1 stor ferdig skiva synnøve

Toro pastaplater, Toro sin pulvertomatsaus med vann og havremelk og et domino glass + chili

Domino bechamelsaus

Anonymkode: 978db...bd4

Håper du er utestengt fra Italia

Skrevet (endret)

Lager lavkarbo lasagne med squash og ostesaus. Kvelden før lager jeg en bolognesesaus som putrer i tre timer. Mest for å spare tid og være uthvilt når gjestene kommer. Bruker kjøttdeig av okse og serverer med spinat-salat. 

edit. Kjøttet kan halveres eller kuttes ut, erstatt med stekt sopp. 

Endret av Jytte
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.11.2020 den 16.31):

Da vil jeg veldig gjerne vite hvordan du vanligvis lager lasagne? 

Ja, jeg har smakt "fersk og ferdig"-lasagnen. Og jeg synes ikke den smaker noe. Tam og intetsigende. Greit nok i nødsfall, men ikke mer.

Så at din lasagne ikke er bedre enn denne, synes jeg er merkelig...

Anonymkode: f7765...f4b

Trådstarter har nok ikke gode smaksløker. No offence trådstarter, men om du syns den der er bedre enn hjemmelaga, så sier det sitt. Mye tilsetningsstoffer og diverse. 

Anonymkode: 5ef4c...d9c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...