AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #1 Skrevet 17. november 2020 Jeg har hatt hund før, men tidligere valper har jeg hentet/fått levert og aldri møtt i forkant. De har hatt varierende gemytt og psykiske skavanker, men usikker på om det er noe jeg hadde oppdaget ved tidlig besøk. Har stått på valpeliste og fått "tildelt" valp og har gjerne lyst å besøke valpene, men er usikker på hva jeg egentlig skal se etter. Valper er liksom valper 🤗 Så, tips til hva jeg skal se etter og hva jeg skal "teste" valpene på? Det er jakthunder av rase, men gjerne en av de mer allsidige jakthundene som planen er skal brukes i hundesport utenom jakta. Anonymkode: f9206...6b9
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #2 Skrevet 17. november 2020 Se på eierne, og de andre voksne dyrene deres. Virker eierne som seriøse folk? Det at andre oppdrettere har solgt til deg, uten å møte deg før, tyder på at de er litt useriøse. Det er ganske vanlig å ikke ville selge valper uten først å ha møtt og "sjekket opp" de man selger til. Gjør man ikke det, virker det som om man ikke bryr seg så fælt om valpene.. Anonymkode: 5b74f...099 2
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #3 Skrevet 17. november 2020 Følg med på «harmonien» mellom valpene, hvem er mest rolig i bakgrunnen og holder seg for seg selv? Hvem er mer frempå? Det valpene lærer i valpekullet kan bli ved de resten av livet. Man ble velge en valp som er «i midten» av alle, ikke den mest frempå og heller ikke den mest sjenerte 😜 Og heller ikke den største valpen, den som har presset seg frem å fått mest melk av mor 😅 Anonymkode: 8db6a...c52
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #4 Skrevet 17. november 2020 Jeg besøker alltid valpene i 5-6 ukers alder, vil se på hvor harmoniske de er, er tispa en bra mor, hvordan er miljøet der de vokser opp og liker jeg valpene. Skurrer noe kjøper jeg ikke valp der. Syns valpetiden er utrolig viktig og er utrolig viktig for resten av livet. Det er tross alt en hund jeg kommer til å bruke usannsynlig mye tid og penger på de neste forhåpentligvis 10-12 årene og jeg vil gjøre mitt for at det skal bli best mulige år. Av valpene velger jeg den jeg liker best, jeg bryr meg lite hvordan den er innad i kullet, det sier bare noe om den i forhold til sine søsken og ikke noe mer. den tøffeste i ett kull kan være like tøff som pysa i et annet kull. Liker jeg en så er det for det meste at noe klaffer med individet og vi er på "bølgelengde". Den jeg har nå er filosofen i kullet og den var egentlig ganske tykk og lat, er ikke det nå mer - og tegner til å bli den beste innenfor sitt bruksområde i kullet. Men jeg likte den så da ble det den. I andre har jeg valgt bølla fordi jeg likte den - og også den har blitt god. Anonymkode: 2b160...448
Tabris Skrevet 17. november 2020 #5 Skrevet 17. november 2020 De fleste valper er trygge og glade hjemme hos seg selv, så hvis mulig så hadde det vært nyttig å se hvordan valpen reagerer på miljø utenfor hjemmet uten støtte fra mor og kullsøsken. Ellers kan du se på om den oppsøker deg av seg selv eller om den holder seg mer i bakgrunnen. Se gjerne hvordan tispemoren er - virker hun glad og imøtekommende eller skeptisk når hun ser deg? Hvis mulig så kan det være lurt å treffe valpene flere ganger. En valp kan f.eks virke tilbakeholden og usikker, men det kan være at den nettopp har sovet og er trøtt, f.eks.
Gjest lillefrøkengrei Skrevet 17. november 2020 #6 Skrevet 17. november 2020 Når vi kjøpte valp før sommeren var vi på besøk to ganger. En når valpen var rett over 4 uker og en når valpen var rett under 7 uker. Begge gangene observerte vi hvordan valpen var med resten av kullet og hvordan hun var på egenhånd (første gang med mammaen til stedet - andre gang helt alene). Det som var viktig for oss å se på var bl.a. hvordan valpen var i forhold til de andre i kullet. Vi ønsket en sosial hund og trygg valp. Ikke den løp først frem og utforsket, men heller ikke den som var mest reservert og tilbakeholden. Andre gangen vi var på besøk gikk vi en "tur" på eiendommen til oppdretter. Hun bodde på småbruk så tok med seg alle valpene ut og utforsket "skogen". Da ble bl.a valpen vår hengende igjen med oss på et punkt for å leke, hun brydde seg ikke om at matmor og kullsøsken forsvant, noe vi tok som et godt tegn. Hun viste også generelt stor interesse for omgivelsene sine, både ute og inne og virket ikke usikker på noen måte. Vi så også på hvordan moren oppførte seg. Min tidligere erfaring er at dersom valpemor er veldig stresset så kan dette påvirke valpene. Men tispa var også super sosial, glad for å få besøk og brydde seg fint lite om at vi holdt på med valpene hennes. Det skal sies at vi også var på besøk å hilste på moren før hun i det hele tatt ble parret for å få et inntrykk av lynnet hennes under mer "normale" omstendigheter. Når vi hilste på moren første gang så hilste vi også på de andre hundene til oppdretter. De var alle av hennes oppdrett så det ga oss et litt bedre bilde av hva slags type hunder hun avler frem før vi i det hele tatt tok beslutningen om at vi ville stå på liste hos henne.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå