Gå til innhold

Hvor mye kan en hund tilgi eier?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har fundert på dette en stund. Det er forhåpentligvis mindre vanlig nå enn før, men fortsatt finnes jo folk som er harde i hundeoppdragelsen, skal "dominere hunden" osv. Påfører ubehag/smerte ved f.eks tar hardt i nakken, legger hunden i bakken/på rygg og lignende eller verre. Tror mange nybegynnere har fått slike råd og noen prøver dem kanskje også, enten i god tro/tror at rådgiver har peiling eller fordi man er opprådd/fortvilet og ikke har fått det til med andre metoder. Eller at man har trodd på slike metoder selv men i løpet av hundens liv kommer på andre tanker.

Hvor stor skade tror du man gjør ved å ty til slike metoder én gang eller i en kort periode? Vil jo tro at daglig bruk over tid gjør hunden utrygg (og det kommer vel også an på hundens psyke fra naturens side), men hvor uopprettelig er et feiltrinn eller to i løpet av hundens liv? Vil usikkerheten alltid ligge der, om at plutselig kan matfar/-mor bli voldsom?

Anonymkode: 8aab2...4cd

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Dette er det jo ingen fasitsvar på, det er så mange faktorer som spiller inn. Viktige elementer er forutsigbarhet, hundens personlighet og andre erfaringer.

- Forutsigbarhet: Hvis ubehaget er forutsigbart (skjer hver gang hunden gjør en bestemt feilaktig handling, men ikke ellers) så er det mulig for hunden å unngå det og dermed større sjanse for at hunden vil takle det. Hvis det skjer i affekt og man noen ganger er streng og hard og andre ganger mild eller overser samme situasjon, så vet ikke hunden når det skjer og det blir utforutsigbart og dermed mye mer skadelig.

- Hundens personlighet. Hunder er forskjellige og noen hunder kan man ta hardt i uten at de bryr seg mens andre kryper sammen bare av et strengt blikk. Det vil derfor være individuelt hvor skremt hunden blir av det. Noen vil da riste det av seg fort og bry seg lite, spesielt om det er unntaksvis. Andre kan bli så skremt at det sitter i lenge.

- Tidligere erfaringer: Hvis hunden over lang tid har for det meste bare positive erfaringer med eier, så kan den tåle unntakene bedre enn om det skjer ofte. Hvis hunden får for det meste positive erfaringer etter en slik hendelse, så vil den sannsynligvis også fortere glemme det.

Endret av Tabris
  • Liker 3
Skrevet

Jeg har lagt en hund i bakken én gang. Det var en schæfer/huskeyblanding, godt voksen hannhund, ompassering, nesten uhåndtert av mennesker. Jeg tok ham på fersken i en angrepssituasjon. Før dette skjedde var han ekstremt stri, hadde ikke særlig tilknytning til mennesker, og var egentlig ikke noe grei å ha med å gjøre på noen måter. 

Jeg hadde nok ikke bevisst valgt denne metoden, men han måtte ut av situasjonen og det brennfort, så det var dårlig med alternativer. Jeg røsket rett og slett tak i ham og satt meg over ham til han var helt slapp og rolig. Ikke kjefting, bare rolig snakk. 

Dette snudde hele forholdet vårt. Han gikk fra å tolerere til å elske meg. Men det var bare flaks. For ham var tydeligvis styrke og makt et symbol på trygghet.

Hadde jeg gjort dette med andre hunder jeg har hatt hadde jeg antageligvis ødelagt hele tilliten deres og jeg vil aldri råde andre til å gjøre det samme.

Anonymkode: 56fb4...be2

• Liker 1
Skrevet

Har overtatt to hunder, begge med negler som gikk helt rundt, fordi eier mente de ikke ville klippe. Jeg lå oppe på hunden og brukte kroppen min til å låse hundene fast og klippet. Dette gjorde jeg hver dag i 4 uker ( klippet litt og litt av neglene). Den ene ble helt kurert av sin skrekk, den andre ikke kurert, men godtar neglklipping, men ser "surt" på meg under hele seansen. Jeg klipper enda daglig. 

For min del tror jeg den tvangen var viktig, slik de fikk oppleve at neglsaks ikke er farlig, og at de slapp sedasjon ved hver klipp resten av livet.

Den ene av de var også så skadet at den gikk i en modus så fort den så en annen hund når den var i bånd, den fløy rett på meg og bet. Igjen gikk jeg inn å la meg på hunden slik den måtte bli til den hadde roet seg. Hunden ble bedre, men aldri bra nok til at det er forsvarlig for hunden å være rundt hunder når hunden selv bruker bånd ( ingen agresjoner når hunden er løs). Så løsningen ble jo at turer der det er andre folk ikke lengre ble utført. Har mange arr etter bitt, men nå er snill gammel dement hund, som helt har glemt han ikke liker andre hunder i bånd eller sykkler for den sak skyld. Hunden var verdt å redde altså, snill som et lam hjemme og løs. 

Men aldri igjen med skadet hund

Anonymkode: 84cea...9c6

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...