AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #1 Skrevet 17. november 2020 Jeg drikker dessverre altfor mye, og skjønner at dette begynner å bli ett alvorlig problem. Jeg har siden tenårene vært glad i en god fest og alkohol, men var sjelden tidligere drukket alene hjemme (nå er jeg snart 40). Har den siste tidenvært gjennom en tung skilsmisse og dessverre har alkoholen hjulpet meg gjennom denne perioden. Jeg drikker sikkert fem ganger i uken og da er det snakk om kanskje en flaske vin hver gang, gjerne ett par øl i tillegg. Jeg kan godt drikke istedenfor å spise. Klarer meg litt bedre uken barna er her og drikker litt mindre da (de er store og jeg drikker kun når de sover). Står opp om morgenen og jobber som normalt i lederstilling dagen etter, men er redd for hvordan dette skal påvirke livet mitt fremover. Skjønner jo at jeg må slutte med dette, men suget etter alkohol er så kraftig at jeg nesten ikke vet hvordan jeg skal klare meg uten 😣 Noen som har erfaring og kan komme med noen gode råd? Anonymkode: 1d976...dd2 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #2 Skrevet 17. november 2020 Det er ihvertfall kjempebra at du skriver så åpent og ærlig om problemet her, da har du allerede kommet langt. For det betyr at du ikke lyver til deg selv. Og å innse problemet sitt er det første man må gjøre når man ønsker bedring, og det er det første skrittet på vei til et bedre liv👍 Skal ikke komme med noen reprimande om at du drikker og har barn. Det hjelper jo ingenting, du vt jo at du har et problem, og ønsker å løse det. Jeg har ikke personlig erfaring med alkoholproblemer, men har hatt andre rusproblemer. Så begrepet "avhengighet" forstår jeg rimelig godt. For meg var det å virkelig ville slutte selv helt avgjørende. Og fortelle meg selv at klart jeg klarer dette, hvis jeg virkelig vil. Men vil jeg? Ja, jeg ville det. Å slutte tvert er det beste tror jeg. Ikke noe nedtrapping, ikke noe "belønning" en dag i uka. Konsekvent avhold, hele tiden, hver dag tror jeg er det beste å sikte seg inn på. Det er lurt å fylle tiden sin med andre ting. Ikke ha fritid det første året, som du ikke driver med noe. Få deg en ny hobby nå som du skal slutte, og så gjør du den hobbyen på den tiden du pleide å drikke. For eksempel, jogge eller gå en lang tur, på kvelden når du pleier å drikke. Eller bygge modellfly hvis du liker sånt. Male bilder for eksempel. Eller meld deg inn i en eller annen klubb, sport eller lignende (etter koronaen), og driv mye med dette det første året. Få deg hund kanskje? Noe du kan bruke litt tid på, som du interesserer deg for. Hvis problemet stikker dypere, så finnes det selvsagt avrusning. Men føler at du ikke er helt der? Det er jo dyrt og stigmatiserende, og blir problemer med jobb, barn, førerkort osv. Jeg var aldri til avrusning, men vet andre har hatt stor nytte av det. Hvis du ikke klarer å slutte selv etter å ha gitt det et godt forsøk, så burde du vurdere å legge deg inn. Men prøv selv først. Alt sug etter rus går over. Det sies at de første fem årene er verst, og etter det går det tilbake til normalen. Jeg syns det stemmer ganske bra. Men i tillegg var det de første månedene som var vanskelige, måtte ha bra med viljestyrke. Lett å ty til rus hvis ting går imot, og drukne seg i selvmedlidenhet. Men bit renna sammen og jobb deg igjennom det. Og gi deg selv ros og klapp på skuldra underveis. Som regel kommer alle slags rusproblemer av et underliggende problem. For eksempel noe vanskelig som du trenger hjelp til å takle, som du drukner i rusen. Jeg vil råde deg til å begynne å jobbe med det underliggende problemet med en gang, ta tak i det som egentlig er problemet for eksempel ved hjelp av psykolog. Og du kan vurdere å bli med en AA-gruppe, så har du andre i samme situasjon å støtte deg på. Lyike til, dette klarer du 👍 Anonymkode: 03785...d36 4
kflu Skrevet 17. november 2020 #3 Skrevet 17. november 2020 Du har klart den verste jobben - å erkjenne at du har ett problem! Dette tror jeg du klarer! ❤ 1
got2go Skrevet 17. november 2020 #4 Skrevet 17. november 2020 Snakk med fastlege og få henvisning til terapeut, eller evt få resept på antabus. Bra du tar tak i det nå før det eskalerer! 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #5 Skrevet 17. november 2020 Snakk med fastlege ja. Det finnes medisiner som demper/fjerner suget, hadde selv god effekt av det. Det viktigste er at du tar kontakt med lege og kommer i gang med behandling. Lykke til. Anonymkode: 2d193...969 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #6 Skrevet 17. november 2020 Søk hjelp, før dette går utover ungene. For det vil det, tro meg. Anonymkode: 40249...5d3
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #7 Skrevet 17. november 2020 Søk hjelp. Det er ingen skam, og det finnes SÅ mange måter å få hjelp på. Nettopp fordi det ikke er et uvanlig problem, og du er langt ifra alene! Så veldig bra at du vil ta tak i det Anonymkode: a5e93...cf5
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #8 Skrevet 17. november 2020 Søk hjelp ja, ingen skam. Kartlegg først hvorfor du drikker? Er det smaken? er det å være brisen utover hele ettermiddagen? Eller er det å bli full som er målet? Om du vil konstant drikke pga smaken og kjenne på at det skjer en stigende rus, kanskje finne en vin med mindre promille og drikk den i samme hastighet som du ellers pleier å gjøre. Er det øl, finn en med mindre prosent, eller kanskje en 0,33 liter boks? Uansett, du bør trappe ned gradvis. I dag drikker du en enhet mindre. Og 2-3 dager senere drikker du enda en enhet mindre. Se om ikke du kan gjøre noe som får deg til å være opptatt i den tiden du ellers ville ha drukket. Se om du ikke greier å utsette tiden du ellers ville ha begynt å drikke, og avslutte litt tidligere; med forbehold at du ikke drikker mer og fortere da. Stå på! Dette greier du 💜 Anonymkode: 30602...977
Nuka Skrevet 17. november 2020 #9 Skrevet 17. november 2020 Jeg kan ikke gi deg noe reelt råd da problemet mitt aldri har vært så altoppslukende, men jeg drakk veldig mye i tenårene på grunn av mye stygge episoder m.m. Jeg ble skremt selv da vi har historie i familien med alkohol- og rusproblemer så jeg kuttet når jeg traff gubben.. Vi fikk barn tidlig i forholdet og han er trygg og stabil. Jeg kjenner likevel på suget når ting er veldig vanskelig eller nå i år når ting er dritt og vi har mista tre nær oss samt at jeg har gått i traumeterapi samtidig. Det jeg gjør da er at jeg finner noe å drive med. Tegne, male, rydde, synge, skrive, spør om noen i nærmeste omgangskrets vil finne på noe ect. Kanskje dette hjelper? Holder også en knapp på om du eller barna ikke er allergisk få dere en hund. Ja, det er et ekstremt ansvar og koster litt, men eventuelt en omplasseringshund da? ☺️
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #10 Skrevet 19. november 2020 Når er suget, merker du det på morningen? Hvilken symptomer får du? Det er litt rare tider nå og tror det er mange som grubler mye på alt. Fint med en hobby utenom jobb, har du dett ?:) Anonymkode: 623ef...52d
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå