Gå til innhold

Leietakere og høy musikk

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei, 

vi leier ut leilighet i et hus som vi selv bor i. Ingen spesielle problemer med leietakerne som flyttet inn for en liten tid tilbake, bortsett fra at de i det siste har begynt å spille innmari høy musikk. Vi har etterisolert huset nettopp for å kunne leie ut, men disse spiller så høy musikk at sofaen skjelver av bassen og jeg uten problem kunne ha sunget med. 
Vi har i kontrakten at det skal være stille etter kl. 23, det er de alltid. De spiller sjelden lenge om gangen, og det går gjerne flere dager imellom. Men jeg synes altså det er veldig plagsomt og irriterende.

Hva mener dere en skal måtte tåle når en velger å leie ut, og hva er det greit å si fra om? 

Anonymkode: 95fcc...2a2

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

LITT må dere tåle. Men det er fullstendig lov å sende en melding å spørre om de kunne skrudd ned litt siden bassen bærer ganske godt til dere. 

Anonymkode: ed89d...8e9

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Jeg syns faktisk at leietagere ikke skal plage sine omgivelser med sin private musikksmak og at øretelefoner må brukes hvis de skal spille så høyt at naboene dirrer. Livet og musikken forringes ikke av å bruke sånne. Bestem dere og si ifra på en hyggelig måte, evt. får det inn i revidert, detaljert leieavtale. 

Anonymkode: 1b104...f69

Lenke til innlegg
Del på andre sider
MadameDeRosa
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei, 

vi leier ut leilighet i et hus som vi selv bor i. Ingen spesielle problemer med leietakerne som flyttet inn for en liten tid tilbake, bortsett fra at de i det siste har begynt å spille innmari høy musikk. Vi har etterisolert huset nettopp for å kunne leie ut, men disse spiller så høy musikk at sofaen skjelver av bassen og jeg uten problem kunne ha sunget med. 
Vi har i kontrakten at det skal være stille etter kl. 23, det er de alltid. De spiller sjelden lenge om gangen, og det går gjerne flere dager imellom. Men jeg synes altså det er veldig plagsomt og irriterende.

Hva mener dere en skal måtte tåle når en velger å leie ut, og hva er det greit å si fra om? 

De må få leve et liv de også. Dere har valgt å være utleiere, da må dere enten isolere til dagens standarder, eller finne dere i at folk har et liv.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Fru Uperfekt
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei, 

Dette må dere tåle.

Har selv utleie i huset, men åpenbart bedre isolering for vi hører nada med mindre vi åpner vinduene på vidt gap

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Beeblebrox
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde tatt den "diplomatiske veien", og spurt om de kunne prøve å flytte litt på bÆsskÆssa/høyttalere, evt. prøve gummiknotter e.l., mtp. at "sofaen skjelver av bassen" :opplyser:

Man må jo finne seg i litt støy fra naboer når man bor tett, men det er også veldig mange som ikke er klar over hvor lytt det faktisk kan være i leiligheter/hus, selv med vegg/er imellom. Alltid greit å ta på seg forhandlings-buksene før man "flipper ut" og endre opp med mugne nabo-forhold uten å engang ha prøv å være litt løsningsorientert :Nikke:

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg hadde sagt noe. Dere får garantert redusert livskavliteten mer med musikken, sammenlignet med hva de gjør om de demper volumet.

Trenger heller ikke direkte be dem skru ned. Pakke det litt forsiktig inn ved første forsøk. Si dere hører musikken veldig godt, og møblene vibrerer. At dere bare ville gjøre dem oppmerksom på det.

Anonymkode: c2e52...ed1

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Er jo lov å sende ei melding og informere om at bassen høres veldig godt og at det er litt vel mye støy - MEN det må dere egentlig finne dere i. Når man leier så har man bruksrett og det er deres hjem, de må jo få leve (men enig med at høy musikk er unødvendig).

Anonymkode: 4b15a...e6c

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Mange ønsker også å være gode leiere, og setter pris på at det sies fra. Det ville jeg selv blitt. 

Anonymkode: c2e52...ed1

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Jeg var en sånn leietaker en gang, spilte høy musikk (på dagtid), jeg hørte aldri at dette var et problem så jeg tenkte ikke at de hørte det så godt. Etter en god stund kom de til meg å spurte om jeg kunne dempe musikken fordi de hørte det så godt. Jeg ble flau og spilte ikke høy musikk mer med mindre jeg var sikker på at de ikke var hjemme 😅 så snakk med dem, det er ikke sikkert de tenker over at dere blir så plaget av det. 

Anonymkode: ed89d...8e9

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Made4u

Selv har jeg høyttalere som strekker seg ned i frekvens til under hva det menneskelige øret kan høre, ned til 17Hz som kan gi en bølgelengde på litt over 20,2 meter, hva gjelder musikk så har de færreste innspillinger bassfrekvenser i nærheten av den dybden. Alle bassfrekvenser har derimot en bølgelengde, 40Hz som fortsatt er dyp bass har til sammenligning en bølgelengde på 8,6 meter.

I HiFi-kretser snakkes det veldig mye om høyttalerplassering, bare ved å flytte høyttalerne (ut eller inn mot bakvegg eller sidevegger, eller ved å flytte lyttepossisjon) utgjør store forskjeller for hvordan lyden oppleves. Det gjelder ikke bare i rommet hvor høyttalerne står, men også i andre rom.

I realiteten forplanter lyden, og da spesielt de dype frekvensene seg slik, at jeg har opplevd å ha høyttalerne mine stående i ett rom, i naborommet til rommet de står trenger det ikke være all verdens bass, men i rommet ved siden av dette kan bass-bølgen treffe og skape en voldsom bass (sågar mer intens enn i det rommet der høyttalerne står). I visse tilfeller kan det være slik at naboen til en leilighet ikke plages så mye av musikken, men det gjør naboen til naboen (det kan være han som bor to etasjer under leiligheten der høyttalerene står, eller to etasjer over). De avgrunnsdype frekvensene har altså en bølgelengde som treffer mer der enn i naborommet/naboleiligheten. Få har derimot høyttalere som kan makte det.

Med de fleste høyttalere og ved mer benyttede frekvenser i musikk er det ofte naboen eller rommet ved siden av som plages, høyttalere flest gjengir jo bare frekvenser med kortere bølgelengde. Og som kjent er disse kortere bølgelengde på... Slike bølgelengder kan være plagsomme for andre, og spesielt der lydbølgene virkelig treffer.

Noe kan bedres med endrede plasseringer av høyttalere eller andre tiltak, eller at de får seg andre høyttalere for den saks skyld, Dere kan starte der tenker jeg. Nå vet jeg ikke hvilken utstyr dine leietagere har, men det er fult ut mulig at selv på samme volume så vil forskjellene hos deg oppleves vidt forskjellig (igjen litt avhengig av tiltak og plassering). Som du skjønner kan man altså endre litt hvor den verste støyen skal havne med enkle tiltak, for igjen så kan man påvirke hvor de verste frekvensene treffer med sine lydbølger.

Tenker du kan ta en prat med dem om dette, og så kan de i samarbeid med deg romstere litt ved plasseringer bl.a. En Equalizer kan også bidra til at de kan senke nivået i frekvenser som treffer godt hos deg, altså at nivået på de frekvensene reduseres i nivå - men de færreste har en equalizer og mange ville heller aldri funnet på å benytte en så da står dere igjen med plasseringen av høyttalerne og tilpasninger for hvordan plassere disse for å finne mer hensiktsmessige steder lydbølgene kan treffe, stue eller soverom er kanskje ikke de mest hensiktsmessige stedene som et eksempel. Og dette kan påvirkes med litt prøving og feiling.

Er man riktig uheldig med slikt som dette så trenger de i grunn ikke spille så høyt som du antar at de gjør heller, for det er utrolig hvor mye støy lydbølger kan lage. Det finnes mange eksempler hvor for eksempel en liten vifte som ikke støyer mye i rommet den står, har skapt voldsomt støy i rom de som bor der ikke har evnet å finne ut eller vil tro at støyen kommer fra. Støy fra lave frekvenser kan virkelig påvirke på uante steder, 17Hz som mine høyttalere gjengir er ikke en gang hørbart for det menneskelige øret men i ett rom i en annen etasje eller i andre enden av huset kan alt vibrere, som sagt er den bølgen 22,2 meter og den bassen er lav,,,

80-150Hz gir en bløge på ca 4 til 2 meter, og der finner man mye informasjon i det meste av musikk og de frekvensene slår fra seg (da snakker vi om naborom eller en etasje forskjell), men hvor det merkes best kan som sagt påvirkes en hel del.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Made4u
52 minutter siden, Beeblebrox skrev:

Jeg hadde tatt den "diplomatiske veien", og spurt om de kunne prøve å flytte litt på bÆsskÆssa/høyttalere,

Det der er et godt og riktig råd. Men nå vil beklageligvis noen lave frekvenser uansett "treffe" bedre enn andre, men det kan bedre mer enn hva mange tror, selv om det spilles på akkurat samme nivå i to forskjellige tilfeller. Dette kan du tydeligvis litt om...

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ts her, 

Nyttig å høre hva dere tenker. Takk. Tror nok jeg kommer til å si noe, men da på en veldig diplomatisk og løsningsorientert måte, mtp plassering og slikt. Vil jo at de skal trives og at vi skal ha et greit leieforhold. Jeg har egentlig en viss følelse av at de tror det er mindre lytt enn hva det faktisk er, slik noen her påpeker. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Beeblebrox
7 minutter siden, Made4u skrev:

Dette kan du tydeligvis litt om...

Dette kan jeg absolutt ingentingen om, så jeg er faktisk litt usikker på om dette var ironi, spesielt mtp. ditt eget innlegg og kunnskap om saken 😅 

Det eneste jeg "vet" er at det "logisk sett" burde ha litt å si - og siden jeg var gjennom lignende scenario med egen nabo, der alt som trengtes var en bitte-liten omrokering av "sett-up" og noe gummi-sakÆr, så går jeg ut i fra at det kanskje lar seg løse på fredelig vis (forhåpentligvis)  for både TS og leietager sin skyld også:fnise:

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Lille Potet

Jeg var leietaker som student, og jeg spilte veldig høy musikk om morgenen. Huseier som bodde i samme hus sa i fra på en høflig måte, og det var helt ok det. 

Etter det har jeg sagt i fra der jeg har leid at de må bare si i fra om jeg spiller for høyt. Hva som er rett og galt etter loven er ikke viktig her, det handler om å ta hensyn til hverandre. 

Jeg synes du bare skal si i fra TS. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Høres ut som noe dere bør tåle :) Så lenge det er flere dager imellom og aldri etter 23, så har de det bare hyggelig i eget hjem.

Hvis det blir hver kveld eller for tidlig sent kan du spørre pent om de vil dempe seg litt, men det må forventes at unge mennesker bråker litt.

Anonymkode: c795e...464

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
På 16.11.2020 den 21.13, AnonymBruker skrev:

Hei, 

Kanskje de som leier fra dere, egentlig ikke var klar over hvor lydt huset deres faktisk var? 

De har kanskje ikke vært inni leiligheten til utleierne, samtidig som musikken deres står på full guffe fra deres egen leilighet. :biggrin: 

Anonymkode: 1c049...9b2

Lenke til innlegg
Del på andre sider
eif

Skremmende hvor mange som mener at TS må finne seg i dette. Ingen trenger å spille høy musikk og det ødelegger livskvaliteten til i hvert fall noen naboer. Det går an å tenke om noe annet enn seg selv.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Hvis du er min nabo TS som leier ut til drittsekken som spiller høy musikk hver eneste helg så hadde det vært fint om du tok med deg balltre og knuste det jævla stereoanlegget til pinneved.

Anonymkode: bed50...e8c

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

Artikler fra forsiden

• Opprett ny...