Gå til innhold

Gråte og bli sint hos psykiater!?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nettopp begynt hos psykiater. Jeg lurer på hvilke følelser det er greit å få der. Kan jeg gråte? Blir jeg trøstet? Kan psykiateren holde rundt meg og gi meg en klem når jeg er lei meg? Hva skjer hvis jeg blir sint? Er det lov å bli sint når jeg snakker om vonde ting?

Anonymkode: 96406...ff4

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har nettopp begynt hos psykiater. Jeg lurer på hvilke følelser det er greit å få der. Kan jeg gråte? Blir jeg trøstet? Kan psykiateren holde rundt meg og gi meg en klem når jeg er lei meg? Hva skjer hvis jeg blir sint? Er det lov å bli sint når jeg snakker om vonde ting?

Anonymkode: 96406...ff4

Ja, er ikke det hele poenget da? Øse ut? Kjenne på de virkelige følelsene?

Om de trøster fysisk, tror jeg ikke, det blir fort uprofesjonelt. Dessuten må du vel ha to meter koronaavstand! 

Men hvis psykiateren skal hjelpe deg, er det jo bare fint at du viser fram hva du føler, tenker, kjemper med :) Det er lov å gråte, bli sint, le :)

Anonymkode: 465d1...7b8

• Liker 4
Skrevet

Så lenge det har med det du er der for så kan du vel reagere som du må der og da. Alt er lov, bortsett fra fysiske angrep på deg selv eller terapauten og heller ikke ramponering av rommet, men det skjønner du kanskje av deg selv? 

Anonymkode: 5a325...9fb

• Liker 3
Skrevet

Er minst 1m avstand, helst 2, så nærhet er ikke der. Så trøst i annet enn ord får du ikke

Anonymkode: f4e6f...ceb

Skrevet

Alle følelser er greit å få hos behandler. Tror ikke du vil bli trøstet fysisk, men bare snakket til. Det vil nok ikke skje noe spesielt om du blir sint annet at dere snakker om det.

Anonymkode: 206b4...111

• Liker 1
Skrevet

Man får ikke fysisk trøst. Men alle følelser er lov, så lenge det ikke er utagerende. Da trykker de på knappen så assistanse kommer løpende. 

Anonymkode: f45a9...8b3

• Liker 3
Skrevet

Ja, du kan gråte og bli sint hos psykiateren. Du får ikke fysisk trøst, korona eller ei. Man får snakke om det som er vanskelig, og hvorfor man gråter, og psykiateren vil selvfølgelig høre på deg og komme med noen ord. Men det er ikke som å gråte foran en venn. Du kan bli sint, men du kan selvfølgelig ikke være fysisk utagerende. Jeg har grått foran psykiateren, og jeg har blitt sint på psykiateren. Det har gått helt fint. 

Anonymkode: fd949...5c9

• Liker 2
Skrevet

Jeg har grått masse hos psykiater. Han trøster, eller kanskje mer bekrefter at det er vondt og lov å gråte. Han holder hånda mi også av og til. 

Jeg har litt problemer med sinne, og hadde aldri hverken turt eller latt meg selv bli sint foran han. Men er jo helt sikkert lov. Men du klarer vel å styre deg, så du ikke blir fysisk?

Anonymkode: bebe0...e0e

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man får ikke fysisk trøst. Men alle følelser er lov, så lenge det ikke er utagerende. Da trykker de på knappen så assistanse kommer løpende. 

Anonymkode: f45a9...8b3

Joda, man kan få fysisk trøst hos en psykiater! Dog ikke nå i disse tider hvor det må være to meter avstand, men i normale tider kan man det!

Anonymkode: cc02c...580

• Liker 1
Skrevet

Joda, man kan få fysisk trøst hos en psykiater! Dog ikke nå i disse tider hvor det må være to meter avstand, men i normale tider kan man det!

Det er uprofesjonelt å gi pasienter fysisk trøst. 

• Liker 6
Skrevet

Neida, for fysisk trøst kan bety en hånd å holde i feks! 

• Liker 2
Skrevet

Trøst er et ord jeg ikke helt liker i forbindelse med terapi. Jeg liker bedre ord som bekrefter følelsene dine, ser deg i sorgen osv. Det er det han skal slik jeg ser det. Og ikke holde rundt deg, det er ytterst uprofesjonelt korona eller ei. Det er ikke en venninnesamtale, eller en samtale som i en familierelasjon dette her. Og det er helt greit å gråte, men viktig også å stoppe så en får brukt timen konstruktivt. Å gå til timen og bare gråte i ett sett er lite konstruktivt. Da får du ikke gjort stort med det han kan tilby deg den timen. En god terapeut hjelper deg å stoppe krana for å si det slik. Selv om det kan kjennes vanslkelig ut om en lar følelsene flomme fritt en stund. Men det er viktig å komme i gang etterhvert med samtale om hvorfor en er slik i oppløsning også. En time er jo ikke så lang, og det er viktig å få utnyttet den best mulig. Men en psykiater er vant til det meste, og er godt trent om han er en god psykiater til å navigere i dette.

Sinne kan være veldig konstruktivt. I mange år etterlyste psykiateren min sinne hos meg. Det var følelser som ikke lå lett hos meg, da jeg som barn ikke fikk lov å uttrykke det. Men fysisk utagering kan en ikke drive med. Det sier seg vel egentlig av seg selv. 

Det finnes dårlige terapeuter dessverre som ikke vil se hverken tårer eller sinne. Noen møter dessverre på slike. Om en da kan klare å bytte terapeut tror jeg at jeg personlig ville prøvd på det, for det er så grunnleggende for fremgangen i terapi at følelser en kjenner på må få komme til utrykk. Husk bare at han skal møte deg som terapeut, ikke som en venn. Det betyr ikke at han er kald, men profesjonell og gjør jobben sin godt og da er du trygg som pasient. 

• Liker 3
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er det ikke nødvendigvis. I noen tilfeller, men ikke alltid. Alt er ikke så firkantet, man må bruke skjønn. 

• Liker 3
Skrevet (endret)

Selvfølgelig er det lov. Til og med jeg har grått og blitt sint. Selv om jeg synes det er flaut å gråte foran folk, men det er jo faktisk ikke flaut. Det er normale reaksjoner og ikke enkelt å holde tilbake når man snakker om tøffe ting. Så du skal ikke være redd for å gråte og bli litt sint. Det har de nok alt sett mange ganger tidligere. 

Endret av Warrior
Skrevet

Så fint at mange her kan snakke på vegne av alle. Når det er sagt, har jeg blitt holdt rundt av min psykolog utallige ganger. Jeg får sterke traumereaksjoner og kaster i verste fall opp av redselen. Ja, også hos psykologen. 

Det vi derimot ikke kan fortelle deg, ts, er om du får trøst av din psykiater eller hvordan h*n vil reagere. De er ulike hver og en, slik alle er. 

Anonymkode: 26852...9b6

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Så fint at mange her kan snakke på vegne av alle. Når det er sagt, har jeg blitt holdt rundt av min psykolog utallige ganger. Jeg får sterke traumereaksjoner og kaster i verste fall opp av redselen. Ja, også hos psykologen. 

Det vi derimot ikke kan fortelle deg, ts, er om du får trøst av din psykiater eller hvordan h*n vil reagere. De er ulike hver og en, slik alle er. 

Og når det er sagt: det ble være aksept og rom for alle følelser i terapi. Det kaller jeg profesjonalitet av en behandler. - å ta i mot og tåle❤️

Skrevet
3 timer siden, Lisaaaaa skrev:

Det er det ikke nødvendigvis. I noen tilfeller, men ikke alltid. Alt er ikke så firkantet, man må bruke skjønn. 

Jeg kan ikke se for meg en eneste situasjon hvor det er profesjonelt å gi en pasient en klem e.l. 

• Liker 3
Skrevet

Min behandler «kasta meg ut» fra timen en gang fordi jeg bare gråt. Føler fortsatt skam og klump i magen for det. 

Anonymkode: 48e98...1fa

Skrevet

Har aldri blitt «tatt på» av behandler, skulle ønske h*n in gjorde det når det er som verst. 
fastlegen har tatt meg på skulderen, det bidro til raskere regulering. 

Anonymkode: 8827c...f3c

• Liker 1
Skrevet
On 11/16/2020 at 11:10 PM, AnonymBruker said:

Neida, for fysisk trøst kan bety en hånd å holde i feks! 

Som etter mitt syn klart er uprofesjonelt.

Anonymkode: 8d6a5...7aa

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...