Mokka Skrevet 3. august 2005 #1 Skrevet 3. august 2005 Hei! Noen som skal begynne på pedagogikk på Blindern? Det skal jeg! Er veldig usikker på om jeg valge det rette studie, men et sted på man jo begynne.. Gleder meg litt da:)
14062003 Skrevet 3. august 2005 #2 Skrevet 3. august 2005 Det er det tørreste jeg har vært borti... Lykke til, kanskje du er mer teoretisk enn meg.
Gjest Gjest Skrevet 3. august 2005 #3 Skrevet 3. august 2005 Forferdelig tørt om du ikke interesserer deg veeeldig for faget. Ikke noe jeg ville ha tatt bare for å ta det.
Mokka Skrevet 4. august 2005 Forfatter #4 Skrevet 4. august 2005 Dere som synes det er så tørt? Har dere tatt ped? Er det ikke bare første året som er tørt fordi du på gjennom exphil og exfac? Det har jeg også hørt er skikkelig tørt. Men andre og tredje året for man jo felge emner og fag selv... Da bør det vel ikke bli så tørt?
Gjest Gjest Skrevet 4. august 2005 #5 Skrevet 4. august 2005 Jeg har tatt ped ja. Og hadde det ikke vært fordi jeg måtte ha det for å få godkjent utdanningen min så hadde jeg skydd faget som pesten.
Lillesøster Skrevet 4. august 2005 #6 Skrevet 4. august 2005 Har tatt ped i mange år og må si at jeg er fornøyd. Om du synes det er tørt så er det antageligvis ikke studiet for deg.
Mokka Skrevet 5. august 2005 Forfatter #8 Skrevet 5. august 2005 Hehe Ped er forkortelse for pedagogikk. Da vet du det!
Gjest Gjest Skrevet 6. august 2005 #9 Skrevet 6. august 2005 Jeg har bechelor i spesialpedagogikk og begynner på master om to uker. Synes det er et interessant fag som gir mange muligheter i arbeidslivet.
Mokka Skrevet 6. august 2005 Forfatter #10 Skrevet 6. august 2005 Jeg har bechelor i spesialpedagogikk og begynner på master om to uker. Synes det er et interessant fag som gir mange muligheter i arbeidslivet. ← Høres bra ut! Hva er hovedforskjellene på pedagogikk og spesialpedagogikk? Du skrev at det gir mange muligheter i arbeidslivet... Er litt nyskjerrig på hvordan jobber man egentlig kan få ved en pedagogisk utdannelse.
Gjest Gjest Skrevet 6. august 2005 #11 Skrevet 6. august 2005 Først og fremst undervisning man jobber med når man har en pedagogisk utdannelse.
Gjest Gjest Skrevet 7. august 2005 #12 Skrevet 7. august 2005 Høres bra ut! Hva er hovedforskjellene på pedagogikk og spesialpedagogikk? Du skrev at det gir mange muligheter i arbeidslivet... Er litt nyskjerrig på hvordan jobber man egentlig kan få ved en pedagogisk utdannelse. ← Forskjellen mellom ped og spesped er at ped er mer mot normaltfungerende mens spespeden er mot mennesker med spesielle behov (forskjellige funksjonshemninger). Ser at en skriver at man stort sett underviser, men det stemmer ikke helt. Mange skoler krever undervisningskompetanse noe jeg ikke får. Med master kan man jobbe i PPT, ulike rådgiverstillinger, veileder i skolen i forhold til spesialundervisning, psykiatrien osv. Hvis dette er noe du vurderer anbefaler jeg en veiledningstime på instituttene. Les også mer her: http://www.pfi.uio.no http://www.isp.uio.no
Mokka Skrevet 8. august 2005 Forfatter #13 Skrevet 8. august 2005 Takk for godt svar! Det virker som mange spennende områder å jobbe med dersom man tar master i ped. Begynner å se frem til å studere nå!
Gjest gjesten Skrevet 9. august 2005 #14 Skrevet 9. august 2005 Kjenner mange som har tatt ped (forskjellige typer ped) på Blindern mtp læreryrket. De har trivdes veldig bra med faget og miljøet har også vært bra. Det eneste jeg har hørt klaging over har vært at mye av undervisningen har vært obligatorisk og at dette har vært dårlig utnyttelse av tid pga dårlige forelesere. Men dette finnes jo andre steder på Blindern også ( som en følge av den såkalte kvalitetsreformen ). Problemet har enkelte ganger vært slik at man ble satt tilbake til videregående med opprop og signatur. Sånt føles unødvendig for folk som tar faget av fri vilje og som fra før av har noen år (og andre fag) på baken.
Imedeen Skrevet 19. september 2005 #15 Skrevet 19. september 2005 Ser at innlegget er en måned gammelt, og du er sikkert allerede godt igang med studiet på UV:) Studerer selv pedagogikk på Blindern og er ferdig til våren. Deler av innføringskurset UTVIT1000 var noe tørt, men det er fordi det nettopp skal gi en innføring i alle emner slik ta man lettere kan finne og velge de fag som er riktig for en senere. Det finnes innføringskurs på alle programmer og de fleste inneholder deler som man syns er mindre interessant. Jeg er KJEMPEFORNØYD med studiet! Syns de har et veldig godt opplegg der de følger opp studentene på en utmerket måte. Dette føles veldig godt når man er ny på universitetet og usikker på rutiner etc. Tar litt tid å komme ordentlig igang med innføringskurset, men gudskjelov er det jo ett år før eksamen....utnytt det året faglig:) Vær tålmodig, jobb med faget, så skal jeg love at det løsner og at det blir en fryd å velge akkurat de fagene du ønsker... Du har MANGE muligheter på fag, det finnes FLERE gode, varierte og interessante master-program og ikke minst gir det MANGE muligheter i arbeidslivet! Håper du trives:) Lykke til! Mvh Imedeen
Anglofil Skrevet 20. september 2005 #16 Skrevet 20. september 2005 (endret) Jeg skal ikke ta ped på Blindern, men jeg har ped som eget fag som en del av allmennlærerutdanningen, som jeg har nettopp begynt på i Oslo. Jeg synes ped er råmorsomt og gøy, utrolig interessant. MEN, jeg har flere i klassen som har studert ped på universitet, som synes det var utrolig tørt og kjedelig. Dessuten følte de at de ikke fikk nok dybe i studiet. Dermed begynte de på allmennlærerutdanningen i stedet, fordi utdanningen består mye av ped, men på en helt annen måte. Derfor synes de alle at det er mye mer interessant å ha det på lærerhøgskolen, enn da de hadde det på universitet. Uansett; lykke til! Mvh Yvonne Endret 20. september 2005 av yvonne
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå