Gå til innhold

Erfaringer med embolisering eller ablasjon av myom?

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har en muskelknute i livmora som gjør livet surt i form av svære mensblødninger og smerter. Jeg ønsker ikke å fjerne livmora, da forskning viser en økt risiko for skjedeprolaps på lang sikt- selv om gyn fremstiller dette som det så enkelt og lettvint. 

Har lest om ablasjon (varmebehandling) av livmorslimhinna som reduserer eller ødelegger slimhinna så blødningene forsvinner eller reduseres. Det høres forlokkende ut, men det fjerner jo ikke selve knuten. Embolisering kan fjerne knuten (stoppe blodtilførsel) til myomet. Er det noen som har prøvd noe av dette og vil dele erfaringer? kan jo være begge deler er en mulighet for meg, jeg vet ikke.

Alle metoder har jo sine fordeler og ulemper, og jeg er nå desperat etter å få disse blødningene til å stoppe. Har fått satt inn hormonspiral i et forsøk på å miste mensen, men den er der fortsatt like fast hver måned (etter 5 mnd)...

Takk for svar :)

PS vil gjerne også høre om evt negative erfaringer...

Endret av Newbeginnings
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjedeprolaps er veldig sjeldent etter hysterektomi, så skjønner ikke hvilken forskning du har funnet? Ikke anerkjent i så fall. Pubmed eller sciencedirect du har vært på?

Du kan jo få konsultasjon hos andre gyn og høre hva de mener?

Anonymkode: 105d6...4d1

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skjedeprolaps er veldig sjeldent etter hysterektomi, så skjønner ikke hvilken forskning du har funnet? Ikke anerkjent i så fall. Pubmed eller sciencedirect du har vært på?

Du kan jo få konsultasjon hos andre gyn og høre hva de mener?

Anonymkode: 105d6...4d1

Det var gynekologen som opplyste meg om risikoen for skjedenedfall på lang sikt, så jeg har undersøkt litt selv.

Finner sånt som dette på flere nettsteder tilknytta helseforetak:

https://www.hopkinsmedicine.org/health/conditions-and-diseases/vaginal-prolapse

Vaginal Prolapse After Hysterectomy

Vaginal prolapse can occur after hysterectomy (regardless of the reason for hysterectomy). This is called “vaginal prolapse after hysterectomy.”

Fra britisk retningslinje (NICE) om vaginalprolaps etter hysterektomi:

Post-Hysterectomy Vaginal Vault Prolapse - RCOG

www.rcog.org.uk › gtg-46

PHVP (post-hysterectomy vaginal vault prolapse) has been reported to follow 11.6% of hysterectomies performed for prolapse and 1.8% for other benign diseases.6 A large study from Austria estimated the frequency of PHVP requiring surgical repair to be between 6% and 8%.

Ganske sjeldent altså, rundt 2 % for kvinner med godartede forandringer i livmor. men likevel- jeg har bare ikke så lyst til å risikere å bli blant kvinnene i den gruppa... særlig ikke når det finnes mer skånsomme metoder.

Her er forresten to relativt nye systematiske oversikter som sier noe om behandling og prevalens av skjedeprolaps etter hysterektomi. Begge reviews i fra anerkjente tidsskrifter, så har ingen grunn til å betvile forskningen.

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0378512217307818

https://link.springer.com/article/10.1007/s00192-017-3493-2

så.. er det noen som vil dele erfaringer rundt ablasjon eller embolisering..?🙃

• 2 måneder senere...
Skrevet

Lurer på det samme- noen som har foretatt embolisering her...?

Anonymkode: 19189...e2b

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg har bare gjort vanlig kirurgisk inngrep. Vet ikke om du skal/har barn, men da bør du sterkt vurdere keisersnitt i etterkant.

Anonymkode: 1f056...3e7

• 5 måneder senere...
Skrevet

Siden jeg selv var på jakt etter erfaringer med embolisering av muskelknute i livmor tidligere, tenkte jeg det kunne være interessant for flere å dele min erfaring- jeg har nemlig nå foretatt embolisering i vår. Har bare rukket å ha mensen et par ganger etterpå, men det virker i alle fall så langt positivt. 

jeg har mindre blødning enn før, vil si normal (i motsetning til blodbad før), men har fortstatt noe menssmerter. Tar kanskje 4 tabletter på de første dagene, i motsetning til minst det dobbelte før. Muskelknuten vil krympe ila de første månedene, så jeg håper at både blødninger og smerter vil avta enda noe!!

Selve inngrepet var greit, fikk epidural, noe jeg var veldig glad for etterpå!! Hadde nemlig ganske store smerter i dagene etterpå og hadde epidural i ryggen i 3 dager som jeg bare kunne få påfyll av når det ble vondt. Deretter var det tabletter, og etter de første dagene avtok smertene mye.De ansatte på sykehuset sa også at de ser stor forskjell på de som velger epidural vs smertepumpe som man styrer selv, og mente det var lurest med epidural. Hvor mye smerter man får varierer nemlig en del. Ellers hadde jeg god erfaring med å være pasient på gyn og følte meg bra ivaretatt.

Ville ikke nølt med å foretatt meg noe om man sliter med fryktelige menssykluser pga muskelknute. Hadde det vært mulig å fjerne selve knuten ville jeg heller gjort det, men hos meg var ikke det mulig da den vokste tvers igjennom veggen.. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...