Gå til innhold

Er vennen min alkis??


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

47 minutter siden, MortenMinstelønn skrev:

Prøv sjampis på takterassen min, søta! 

Sa du kattepiss på takterassen?

Anonymkode: fdc0b...44f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, MortenMinstelønn skrev:

Kl 15 holder jeg innlegg for en haug med folk og Teams-folk. Må skjerpe meg. Adios.

Det gikk så fint. Er så flink på dette. Til orientering.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det går i tre litere,tror ikke det er veldig fancy vin.

Vedkommende har begynt å handle på polet i nabo kommunen, så jeg tenker også det begynner å bli et problem. TS

Anonymkode: fdc0b...44f

Alkoholproblem, uten tvil. Faren min er alkoholiker og fordeler innkjøpene på flere av butikkene i og utenfor området han bor i.

Anonymkode: 594b0...a44

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer jo helt ann på kvaliteten på varene.

Billig vodka: det kan være et alkoholproblem.

Dyr Cognac/Whiskey: mest sannsynlig ikke noe alkoholproblem.

Anonymkode: 995c2...5f0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, MortenMinstelønn skrev:

Det gikk så fint. Er så flink på dette. Til orientering.

Hvor mange var det på møtet?

Anonymkode: 2af05...c53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gangen jeg var helt ute å kjøre, var jeg oppe i 9000/mnd. 
Men ingen tvil om at 3000 er uheldig. Forskjellige pol er også en klassiker jeg kjenner godt igjen...

Anonymkode: ba94a...0d2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, O.G. skrev:

Så lenge denne kameraten ikke drikker og sjenerer deg så ser jeg ikke problemet.

Jeg synes jo ikke det er greit at venna mine sliter å bruker alkohol som medisin.... Det går jo tydeligvis en del vin om dagen .... Ts

Anonymkode: fdc0b...44f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mange var det på møtet?

Alle hadde to meter i mellom seg. Selv de med lange neser:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes jo ikke det er greit at venna mine sliter å bruker alkohol som medisin.... Det går jo tydeligvis en del vin om dagen .... Ts

Anonymkode: fdc0b...44f

Hvor mye vin da?

Anonymkode: 2af05...c53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes jo ikke det er greit at venna mine sliter å bruker alkohol som medisin.... Det går jo tydeligvis en del vin om dagen .... Ts

Anonymkode: fdc0b...44f

Hvis ikke de er klare for å gjøre noe med det, så blir det bare at de begynner å si det du vil høre, hvis du tar opp rehab.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tørrlagt alkoholiker her, kjenner jeg blir litt bekymret av å lese dette. Spesielt det at personen går forskjellige steder. Det samme gjorde jeg. Men hvordan man skal hjelpe noen med dette vet jeg ikke. Jeg lurte alle i livet mitt til å akseptere at jeg drakk mye, men ingen visste eller forsto det var et seriøst problem. Ikke engang 2 psykologer. Jeg måtte finne ut av det selv, tror ikke det hadde hjulpet hvis noen hadde sagt jeg måtte slutte, men det hadde vært fint å vite om noen faktisk var bekymret. Syns du skal prøve å uttrykke bekymring uten å presse personen så mye om temaet. Det kan føre til at denne personen begynner å tenke litt mer over forbruket sitt. 

Anonymkode: dcd11...a41

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.11.2020 den 11.19, AnonymBruker skrev:

Tørrlagt alkoholiker her, kjenner jeg blir litt bekymret av å lese dette. Spesielt det at personen går forskjellige steder. Det samme gjorde jeg. Men hvordan man skal hjelpe noen med dette vet jeg ikke. Jeg lurte alle i livet mitt til å akseptere at jeg drakk mye, men ingen visste eller forsto det var et seriøst problem. Ikke engang 2 psykologer. Jeg måtte finne ut av det selv, tror ikke det hadde hjulpet hvis noen hadde sagt jeg måtte slutte, men det hadde vært fint å vite om noen faktisk var bekymret. Syns du skal prøve å uttrykke bekymring uten å presse personen så mye om temaet. Det kan føre til at denne personen begynner å tenke litt mer over forbruket sitt. 

Anonymkode: dcd11...a41

Oppvokst med alkis så skjønner hva du mener.

Update: går tydeligvis ca 2 tre litere i uka. Og det går til  selvmedisinering. Prøver å få vedkommende til å kontakte lege for å få hjelp til å håndtere problemene. 

Anonymkode: fdc0b...44f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

AnonymBruker skrev (På 16.11.2020 den 13.39):

En venn av meg leste gjennom kontoutskriftene sine, som et ledd i å bevisst egen økonomi👍 men det eneste jeg hengte meg opp i var beløpet brukt på polet siste mnd. Over tre tusen! Jeg mistet munn og mæle. I mitt hode er det en syk sum å bruke på alkohol i mnd og i tillegg klage på dårlig økonomi. Tre tusen var snittet over flere mnd. Og det er forresten bare vennen min som drikker alkohol i det hjemmet.

Er det bare meg som reagerer?

Anonymkode: fdc0b...44f

Jeg har drukket for 3000 kroner på en bar, på en ettermiddag.

Jeg har drukket for 3000 kroner på en uke hjemme, det er ikke så mye. En flaske whisky, en kartong vin, to flasker cava og noe spesialøl så er man jo der.

Det er jo stor forskjell på hvordan man drikker. Noen liker å ta en flaske vin eller to til middagen, andre drikker en sekser mens de slapper av om kvelden, mens noen nipper på en alt for dyr flaske whiskey. Man kan drikke en helflaske whisky på en uke uten å engang ha blitt beruset. Noen ganger drikker jeg så sakte at jeg er kjørbar hele kvelden, men når du nipper på whiskyen hele dagen går det jo litt.

Noen drikker mye i perioder, og noen drikker mye generelt. Det trenger ikke være et problem.

Spørsmålene du må spørre deg er: Har hun mistet interesse for aktiviteter? Drikker hun isteden for å overholde forpliktelser? Har hun skadet seg full? Osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 lapper på alkohol er da helt innafor. Dere vet vi bor i sinnsykt dyre Norge med moralistisk prissetting på alkohol?

Anonymkode: 21ec4...708

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg opplever det som bekymringsfullt når nære venner ringer og er tydelig beruset hjemme en tirsdagskveld.... Men hvordan tar man det opp?

Anonymkode: fdc0b...44f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke bruke pengene som målestokk i seg selv. At alle som bruker 3000,- på polet en eller to eller seks måneder har alkoholproblemer blir for grovkalibret. Det kan like gjerne være en samler som har penger til overs på akkurat denne tida, og som finner mye interessant samtidig. Og 3000 kroner går fort på vin, eller brennevin, som er samleobjekter. Og heller ikke i seg selv at det handles på forskjellige utsalg, i og med at utvalget varierer.

Det var den generelle betraktinga.

Den spesielle betraktninga, derimot...

Vennen kjøper pappvin? Nei, det er ingen som samler på pappvin, og det er heller ikke noe større forskjell i utvalget på pappviner fra utsalg til utsalg. Så om ikke vennen er alkoholiker/ fyllik/ rødvinsdranker, så er det noe som gjør meg urolig. Dette er ikke bra. Noen vil bli avhengige av et slikt forbruk, andre bare legger det av seg. Litt mystisk det der. Men det som gjør meg mest urolig, det er at vennen handler på forskjellige utsalg - for da synes jeg det ser ut som at skamfølelsen og folkesnakket begynner å kjennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...