Holly Hobbie Skrevet 3. august 2005 #1 Skrevet 3. august 2005 Mannen min og jeg har kompromisset oss frem til aa starte proving naar jeg fyller 28. Altsaa om 1,5 aar. Jeg vil egentlig starte saa fort som mulig, men han vil ikke...egentlig ville han vente til jeg er 29. Han mener at jeg maa konsentre meg om karrieren og at vi maa nyte aa vaere barnefri en stund til. Hva er motargumentene? Jeg har sagt at jeg har sterke intensjoner om aa jobbe igjen etter permisjonen, men en kollega av ham har sagt at ingen kvinner vil vende tilbake til arbeidslivet etter de faar barn pg.a at de blir saa knyttet til barnet...naar det er sagt, saa tjener han masse penger, saa det er egentlig ikke oekonomien det kommer an paa, mer at han vil jeg skal gjoere det bra i yrkeslivet. Men jeg foler at jobbe skal jeg vel i maaange aar til, mens aa faa barn er best naa! Er overhodet ikke imot aa faa barn i midten/slutten av 30-aarene heller, men hvorfor vente naar vi er gift, har god oekonomi, faste jobber og er snart 27 og snart 30 aar?? Kanskje jeg er litt for utaalmodig og ego, men synes mannen min ogsaa er litt ego naar det gjelder dette!
Gjest Gjest Skrevet 3. august 2005 #2 Skrevet 3. august 2005 Kan ikke se noen grunn til at du ikke skulle få barn nå!! Dere har jo alt "i boks"! Og det han sier om hva den kollegaen av ham har sagt at ingen kvinner vil vende tilbake til arbeidslivet etter de faar barn pg.a at de blir saa knyttet til barnet... det er vel bare sprøyt!! De fleste både vil og må ut i arbeidslivet etter endt permisjon. Den er for søkt... Aldersmessig er dere helt perfekt synes jeg også!! Stå på ditt, jente!!
Trampe Skrevet 3. august 2005 #3 Skrevet 3. august 2005 Ser bare en grunn til at dere ikke kan få barn nå - at den ene av dere ikke vil. Det er da ganske vesentlig....
Gjest Vindelspev Skrevet 3. august 2005 #4 Skrevet 3. august 2005 Ser bare en grunn til at dere ikke kan få barn nå - at den ene av dere ikke vil. Det er da ganske vesentlig.... ← Det blir feil å skulle "overtale" eller rettere sagt presse noen til å føle seg klar for barn. Det må komme naturlig. Om han hadde veldig lyst på barn akkurat nå, så tror jeg ikke dette ville stoppet han.
Gjest gjest1 Skrevet 3. august 2005 #5 Skrevet 3. august 2005 Det blir feil å skulle "overtale" eller rettere sagt presse noen til å føle seg klar for barn. Det må komme naturlig. Om han hadde veldig lyst på barn akkurat nå, så tror jeg ikke dette ville stoppet han. ← Helt enig. Mange kvinner er litt urimelige i slike situasjoner. Hadde kjæresten min prøvd noe slikt på meg, ville jeg virkelig satt meg på bakbena. Det er snakk om å få et barn, ikke kjøpe en ny bil e.l.
Gjest gjest1 Skrevet 3. august 2005 #6 Skrevet 3. august 2005 Har du lest "I don't know how she does it?" Husker ikke forfatteren i farten. Poenget mitt er: Med det arbeidspresset som er i Storbritannia er det kanskje ikke så rart at mannen din frykter at du ikke vil komme tilbake på jobb igjen etterpå. (Ja, jeg kjenner folk der borte også, jeg tar ikke all min kunnskap fra en skjønnlitterær bok) Å kombinere barn og karriere i Skottland er ikke akkurat det samme som å gjøre det i Norge... Viktig å se realistisk på ting.
Holly Hobbie Skrevet 3. august 2005 Forfatter #7 Skrevet 3. august 2005 Jeg vil ikke presse ham. Jeg vil bare komme med noen argumenter FOR! Han er veldig glad i barn saa jeg vet at han vil ha barn, bare ikke akkurat naa! Men han innrommer at jeg er flinkere til aa ta styringen naar det gjelder ting som giftermaal - da klarte jeg aa overtale ham og han ble etterhvert minst like ivrig som meg paa aa bli smidd i hymens lenker! Men jeg kommer selvsagt ikke til aa lage huskestue for dette uansett om han ombestemmer seg eller ikke - jeg KAN selvsagt vente noen aar, det er ikke det - men hvorfor skal HAN absolutt faa bestemme naar vi skal faa barn? Det er jo jeg som maa gjennom graviditet, foedsel og amming...
Holly Hobbie Skrevet 3. august 2005 Forfatter #8 Skrevet 3. august 2005 angaaende arbeidspress her borte...ja, det er ille, men det skal gaa i en kortere periode. Innen 4-5 aar skal vi flytte til Norge. Men vil ikke vente SAA lenge med aa prove!!
XelmaX Skrevet 3. august 2005 #9 Skrevet 3. august 2005 Jeg syns du er ganske bitchy mot din stakkars mann. Hører du ikke etter når han sier at han vil nyte å være barnfri en stund til? Har man først fått barn tar det lang tid før man blir "fri" igjen!!! Skjerp deg!!
Gjest jomfrua... ikke logget inn Skrevet 3. august 2005 #10 Skrevet 3. august 2005 Bitchy vil jeg IKKE kalle det og ville ha barn nå. Men... dere har jo kommet frem til ett kompromi.... og så lenge det er et kompromi (for begge) så forhold deg til det, synes jeg. Han har vel også gitt litt ved dørene ved det kompromiet? Så mitt råd: Fokuser på det kompromi dere er blitt enige om... gjør karriere somdere sammen har blitt enige om.... og ikke skap problemstillinger som fort kan bli større og vokse for din del fordi du har tankene ett annet sted Lykke til!
XelmaX Skrevet 3. august 2005 #11 Skrevet 3. august 2005 (endret) Det er ikke bitchy å ville ha barn NÅ nei men det er bitchy å ikke respektere sin manns meninger. Innlegget er endret. marianne moderator Endret 3. august 2005 av Marianne
Gjest Turi Skrevet 3. august 2005 #12 Skrevet 3. august 2005 Jeg syns bitchy er et fullstendig malplassert begrep i denne sammenhengen. Men jeg er enig i poenget. Er det inngått et kompromiss og en avtale, holder man den. Jeg er enig med popelka i at det virker lite hensiktsmessig å vente, men om det er det dere har kommet frem til sammen som riktig, har dere vel hatt gode argumenter for det? Eller har det vært du vil nå, han om 3 år, så da blir det om 1,5 år? Ellers tror jeg mannen din har rett. Har også hørt (gjennom leverandører) at kvinner i England velger om de vil ha barn eller karriere. Eller barn og aupair...
Gjest Gjest Skrevet 3. august 2005 #13 Skrevet 3. august 2005 (endret) Det er ikke bitchy å ville ha barn NÅ nei men det er bitchy å ikke respektere sin manns meninger. ← "Bitchy" er vel ikke akkurat ordet å bruke i denne sammenhengen, eller...? Er Popelka "tispete/frekk/atal" og respekterer hun ikke sin manns meninger??!! Hvilket århundre er vi i?! Hun respekterer deres avtaler ved ikke å bli gravid uten sin manns "samtykke", men å prøve å overtale er ikke "bitchy". Vil si at det var et litt overdrevent uttrykk... Dessuten - om Popelka veldig gjerne ønsker seg barn NÅ er da mannen "bitchy" om han ikke respekterer hennes ønsker...??!! Det skal vel gå begge veier eller... Dette ble krasst og sikkert unødvendig, men jeg synes noen har en litt "bitchy" tone som også er helt unødvendig... Endret 3. august 2005 av Marianne
Gjest Gjest Skrevet 3. august 2005 #14 Skrevet 3. august 2005 (endret) Det er ikke bitchy å ville ha barn NÅ nei men det er bitchy å ikke respektere sin manns meninger. ← Hva med hennes meninger og følelser da? Hva med dem? Man er to stykker om å lage barn. Og nei, det er ikke bitchy. Man trenger ikke å være en bitch bare fordi man vil ha barn tidligere enn mannen. Til hovedinnlegger Du og mannen din bør snakke sammen om dette en gang til. Du bør fortelle hvorfor du vil ha barn nå og ikke om et par år. Og det er ikke kun han som bestemmer når dere skal ha barn. Du inngikk kompromiss med han, men etter litt tenking så har du nå ombestemt deg. Du må forklare hvorfor du har forandret mening. Men om han ikke ombestemmer seg og vil vente, så er det ikke så mye du kan gjøre.... Endret 3. august 2005 av Marianne
Thomasine Skrevet 3. august 2005 #16 Skrevet 3. august 2005 (endret) : "Bitchy" er vel ikke akkurat ordet å bruke i denne sammenhengen, eller...? Er Popelka "tispete/frekk/atal" og respekterer hun ikke sin manns meninger??!! Hvilket århundre er vi i?! Hun respekterer deres avtaler ved ikke å bli gravid uten sin manns "samtykke", men å prøve å overtale er ikke "bitchy". Vil si at det var et litt overdrevent uttrykk... Dessuten - om Popelka veldig gjerne ønsker seg barn NÅ er da mannen "bitchy" om han ikke respekterer hennes ønsker...??!! Det skal vel gå begge veier eller... Dette ble krasst og sikkert unødvendig, men jeg synes noen har en litt "bitchy" tone som også er helt unødvendig... ← ... og dette var meg... Endret 3. august 2005 av Marianne
Gjest Xavia Skrevet 3. august 2005 #17 Skrevet 3. august 2005 Poenget mitt er: Med det arbeidspresset som er i Storbritannia er det kanskje ikke så rart at mannen din frykter at du ikke vil komme tilbake på jobb igjen etterpå. ← Akkurat dette tenkte jeg også. Jeg fødte mitt første barn i England, og var sammen med en engelskmann + hadde mange britiske venninder med barn. Det er helt annerledes over der, enn her. Så jeg ser hva mannen din mener. Du må vel bare få han til å innse at norske kvinner er litt annerledes enn britiske kvinner.
Tigi Skrevet 3. august 2005 #18 Skrevet 3. august 2005 (endret) Jeg skjønner godt at du er frusteret jeg. Når alt ligger så til rette som det gjør. Men jeg vet ikke om jeg har noen gode overtalelses argumenter... Du kan jo bruke argumentene som stod i alle aviser på mandag: Norske kvinner føder for sent Lykke til Endret 3. august 2005 av Tigi
Sommerfugl Skrevet 3. august 2005 #19 Skrevet 3. august 2005 Ser bare en grunn til at dere ikke kan få barn nå - at den ene av dere ikke vil. Det er da ganske vesentlig.... ← Enig!
Gjest Gjest Skrevet 4. august 2005 #20 Skrevet 4. august 2005 Jeg tror det kan ha noe å gjøre med at dere bor i Storbritannia, som andre påpeker. "Tradisjoner", lover og tilrettelegging for kvinner, karriere og barn er (som du sikkert vet mer om enn meg) ganske annerledes enn i Norge. Jeg har flere venninner som har hatt langvarige forhold med briter, i GB, og vet hvilke "kulturkrasjer" som har oppstått. Overbevis han om at du tenker annerledes og har andre planer enn det han "tror"
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå