Gå til innhold

Triathlon?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Er man for gammel til å satse aktivt på triathlon når man er 26 år? Jeg har trent mer og mer det siste året, men er fortsatt ikke det man vil kalle i toppform og har heller ikke vært aktiv som ung. 

Anonymkode: 0d109...a1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som konkurransedeltaker eller bare for å gjennomføre?

Har du gjennomført trialtlon?

Om du tror at du kan greie det vil jeg tro at du kan greie å gjennomføre, så ville jeg tatt neste spørsmålet når du er kommet så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Er man for gammel til å satse aktivt på triathlon når man er 26 år? Jeg har trent mer og mer det siste året, men er fortsatt ikke det man vil kalle i toppform og har heller ikke vært aktiv som ung. 

Man blir ikke i toppform i løpet av et år. Det er ikke for sent for å satse aktivt men veien til toppen av resultatlistene kan kanskje bli drøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Triatlon har jo forskjellige aldersklasser i konkurranser, noe som gjør det mulig for «nye» å kunne kjempe seg oppover på resultatlistene blant de som er i samme aldersgruppe. Med tanke på alderen din, så kan det nok bli tøft å hevde seg i norgestoppen totalt (landslag etc.), men det er ingenting i veien for at du kan gjøre det bra likevel. Vet at det er mange som starter med triatlon i voksen alder og har stor glede av det. 

Anonymkode: 45252...a3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kanskje noen missforstod spørsmålet mitt:

Jeg vet at jeg på ingen måte er godt trent etter et år med trening, jeg ville bare fortelle hvor formen min lå. Dvs. Jeg har ikke drevet med noen type idrett når jeg var ung (utenom hest) og begynte å trene styrke for en tre år siden, og har trent det av og på før jeg har trent jevnlig hele år samtidig som at jeg også har begynt å sykle og løpe. Jeg tror ikke jeg kunne blitt noe verdensmester, men med riktig trening og oppfølging, kan man bli skikkelig god når man starter så seint, eller er løpet «kjørt»? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bli skikkelig god. Det vil da handle om å klare å holde treningsinnsatsen oppe samtidig som du må unngå typiske slitasjeskader og overbelastning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På triathlon kunne kanskje det gått an å bli ganske god. Det er vel en typisk idrett der man blir bedre litt opp i åra. Typisk for de lange seige idrettene. Hvor god vil jo komme an på mye bl.a. hva du har gjort før, genetikk og hvor mye tid du er villig til å legge ned.

Du bør vel begynne med å finne deg en klubb og noen likesinnede?

Anonymkode: 38289...387

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange som byrjar ganske seint med triatlon og som blir ganske gode. Mannen min vann klassa si på ein Ironman-distanse i 2011 på 9.36, då var han 40. Tida var den 19. beste av alle dei som var med, og han ville blitt nummer 17 i proffklassa. Mind you, dette var ikkje av dei snøggare løypene altså, dei beste proffane fullfører jo Ironman på godt under 8 timar i dei snøggaste løypene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...