AfterTheRain Skrevet 15. november 2020 #1 Skrevet 15. november 2020 https://www.tv2.no/nyheter/11773356/ Krisetelefonen eksploderte i forrige uke: – Noe er galt "Bare i forrige uke ringte 597 personer til Kirkens SOS om selvmordsrelaterte temaer. Det er over en dobling fra samme tid i fjor. Landets helsesykepleiere og Norges største krisetelefontjeneste Kirkens SOS er alvorlig bekymret." https://www.tv2.no/nyheter/11768706/ «Helsesista» slår alarm: – Folk sier de skal holde ut til over jul, så orker de ikke mer "Tale Maria Krohn Engvik, best kjent som «Helsesista» er bekymret for at antall selvmord skal øke på grunn av manglende fokus på psykisk helse under pandemien." Dette er tragisk, og jeg håper det blir snart slutt på de strenge tiltakene. Jeg er redd for hva som kan skje når vi nærmer oss jul og situasjonen ikke blir bedre... 13
Ukjent. Skrevet 15. november 2020 #2 Skrevet 15. november 2020 Tiltakene kommer til å ta flere liv enn viruset, hvertfall om man teller i forventet gjenstående levetid. Vi er inne i mørketiden, folk ser ingen ende på tiltakene. Folk forteller om at de bryter ut i angstanfall når de møter folk etter ukesvis på hjemmekontor. Myndighetene neglisjerer fullstendig hvilke alvorlige konsekvenser det får for folk å leve på den måten de forventer. 14
NorthernLight Skrevet 15. november 2020 #3 Skrevet 15. november 2020 17 minutter siden, AfterTheRain skrev: https://www.tv2.no/nyheter/11773356/ Krisetelefonen eksploderte i forrige uke: – Noe er galt "Bare i forrige uke ringte 597 personer til Kirkens SOS om selvmordsrelaterte temaer. Det er over en dobling fra samme tid i fjor. Landets helsesykepleiere og Norges største krisetelefontjeneste Kirkens SOS er alvorlig bekymret." https://www.tv2.no/nyheter/11768706/ «Helsesista» slår alarm: – Folk sier de skal holde ut til over jul, så orker de ikke mer "Tale Maria Krohn Engvik, best kjent som «Helsesista» er bekymret for at antall selvmord skal øke på grunn av manglende fokus på psykisk helse under pandemien." Dette er tragisk, og jeg håper det blir snart slutt på de strenge tiltakene. Jeg er redd for hva som kan skje når vi nærmer oss jul og situasjonen ikke blir bedre... Herlighet.. Skjønner du virkelig ikke at man må ha tiltak i en pandemi?? Strenge tiltak?? hvem pokker er det som har gjort at smittetallene har gått mye opp?? kan det være en drøss med folk som driter i smittevern,reiser, møter masse folk i selskap, ikke holder avstand, fester i hopetall, bryllup, religiøse møter med masse mennesker. Det er disse som har bidratt mest til smitteøkningen! Hjelper jo heller ikke at regjeringen åpnet opp for reiser til en drøss med land i sommer, pluss at de ikke engang hadde obligatorisk testing/karantene for folk som kom til Norge igjen. Masse uklare regler, frem og tilbake, få konsekvenser for folk som brøt påbudene/reglene, for milde tiltak under hele høsten. Du får takke alle disse for situasjonen vi er i nå. 15
Kjempeliten Skrevet 15. november 2020 #4 Skrevet 15. november 2020 Jeg synes ting er tungt nå. Tenker på de som har det verre, som ikke har noen å snakke med, ingenting å møte opp på, ingenting å se frem til, og som trenger det for å holde ut i en normal hverdag. Nå har de hvertfall ingenting, og det må være helt forferdelig. 16
AfterTheRain Skrevet 15. november 2020 Forfatter #5 Skrevet 15. november 2020 2 minutter siden, NorthernLight said: Herlighet.. Skjønner du virkelig ikke at man må ha tiltak i en pandemi?? Strenge tiltak?? hvem pokker er det som har gjort at smittetallene har gått mye opp?? ......tldr Altså.. er du sint på MEG nå? Ser ikke noe logikk i utblåsningen din, sorry. Hjelper det på selvmordstankene til folk hvis JEG skjønner at vi trenger strenge tiltak? Ser ikke sånn ut... 11
Mrs Robinson Skrevet 15. november 2020 #6 Skrevet 15. november 2020 Brannfakkel, men: man må faktisk ta ansvar for egen helse og eget liv. Man kan ha inntil et antall nærpersoner, så denne "sosiale distanseringen" er litt villt å skylde på. Folk flest har ikke så mange nærkontakter i det daglige, så dette burde ikke være et problem for folk flest. Å invitere et par venner over på film og prat er helt innafor. Å skylde på koronatiltak for egen psykisk uhelse er veldig tiltaksløst 20
NorthernLight Skrevet 15. november 2020 #7 Skrevet 15. november 2020 1 minutt siden, AfterTheRain skrev: Altså.. er du sint på MEG nå? Ser ikke noe logikk i utblåsningen din, sorry. Hjelper det på selvmordstankene til folk hvis JEG skjønner at vi trenger strenge tiltak? Ser ikke sånn ut... Nei jeg er ikke sint. Jeg forstår bare ikke hvordan det er mulig å ikke skjønne at man må ha strenge tiltak sånn som situasjonen er i Norge nå. 7
Vin_fruen Skrevet 15. november 2020 #8 Skrevet 15. november 2020 I Sverige har hva 6000 dødd av corona? om Sverige hadde strenge tiltak som oss eller strengere tviler jeg på at selvmordsraten hadde oversteget 6000. Vi trenger tiltak for å passe på at sykehus etc ikke blir overbelastet frem til en vaksine kommer. ekstremt skremmende om man ikke skulle fått nødvendig medisinsk hjelp på sykehus fordi vi ikke korte å holde ut noen måneder med tiltak. Vi er ikke i isolasjon, man kan gå turer med venner, de fleste byer gå på cafe, inviter noen få hjem.. men selvfølgelig så må det være tiltak for de som trenger ekstra støtte også!! 9
parmanoia Skrevet 15. november 2020 #9 Skrevet 15. november 2020 Vi er lei, men vi kan ikke gi oss nå. 9
AfterTheRain Skrevet 15. november 2020 Forfatter #10 Skrevet 15. november 2020 2 minutter siden, NorthernLight said: Nei jeg er ikke sint. Jeg forstår bare ikke hvordan det er mulig å ikke skjønne at man må ha strenge tiltak sånn som situasjonen er i Norge nå. Jeg tror de fleste skjønner hvorfor vi må ha tiltakene. Men vi kan da ikke ignorere at dette går utover den psykiske helsa til folk. Dette er realiteten. 3 minutter siden, Mrs Robinson said: Brannfakkel, men: man må faktisk ta ansvar for egen helse og eget liv. Man kan ha inntil et antall nærpersoner, så denne "sosiale distanseringen" er litt villt å skylde på. Folk flest har ikke så mange nærkontakter i det daglige, så dette burde ikke være et problem for folk flest. Å invitere et par venner over på film og prat er helt innafor. Å skylde på koronatiltak for egen psykisk uhelse er veldig tiltaksløst Kanskje dette kan virke overraskende, men jeg har en sterk mistanke om at folk som ringer hjelpetelefonen har ikke så mange gode venner de kunne invitert over på film... Dessuten å skylde psykisk uhelse på folk som opplever dette blir feil. Skal vi skylde diabetes, høyt blodtrykk og andre livsstilsykdommer også på folk som har fått det? Og la de bare dø eller? Ser ut som nå om dagen har fysiske sykdommer høyere status og prioritet enn den psykiske helsen til folk. 12
Mrs Robinson Skrevet 15. november 2020 #11 Skrevet 15. november 2020 1 minutt siden, AfterTheRain skrev: Jeg tror de fleste skjønner hvorfor vi må ha tiltakene. Men vi kan da ikke ignorere at dette går utover den psykiske helsa til folk. Dette er realiteten. Kanskje dette kan virke overraskende, men jeg har en sterk mistanke om at folk som ringer hjelpetelefonen har ikke så mange gode venner de kunne invitert over på film... Dessuten å skylde psykisk uhelse på folk som opplever dette blir feil. Skal vi skylde diabetes, høyt blodtrykk og andre livsstilsykdommer også på folk som har fått det? Og la de bare dø eller? Ser ut som nå om dagen har fysiske sykdommer høyere status og prioritet enn den psykiske helsen til folk. Nei, det er absolutt ikke overraskende. Men da får de enkeltpersonene finne andre løsninger istedenfor å true med selvmord om ikke regjeringa ordner opp for de. Du sammenligner ensomhet med fysiske sykdommer man ikke kan noe for, og som man ikke kan løse opp i på egen hånd? Er du seriøs? 5
AfterTheRain Skrevet 15. november 2020 Forfatter #12 Skrevet 15. november 2020 1 minutt siden, Mrs Robinson said: Nei, det er absolutt ikke overraskende. Men da får de enkeltpersonene finne andre løsninger istedenfor å true med selvmord om ikke regjeringa ordner opp for de. Du sammenligner ensomhet med fysiske sykdommer man ikke kan noe for, og som man ikke kan løse opp i på egen hånd? Er du seriøs? Tror du virkelig folk kan noe for at de har psykiske problemer? Og at de truer med selvmord for at regjeringen skal ordne opp? Da må jeg spørre deg: Er du seriøs? Hvis du vet så lite om psykisk helse da burde du ikke uttale deg i dette temaet. 18
Tiuren Skrevet 15. november 2020 #13 Skrevet 15. november 2020 (endret) 25 minutter siden, Mrs Robinson said: Brannfakkel, men: man må faktisk ta ansvar for egen helse og eget liv. Man kan ha inntil et antall nærpersoner, så denne "sosiale distanseringen" er litt villt å skylde på. Folk flest har ikke så mange nærkontakter i det daglige, så dette burde ikke være et problem for folk flest. Å invitere et par venner over på film og prat er helt innafor. Å skylde på koronatiltak for egen psykisk uhelse er veldig tiltaksløst Men du glemmer at det finnes mange mennesker i Norge som har et marginalt sosialt liv. De har ingen veldig nære "bestiser", og er ikke innenfor den tette vennegjengen. De er mer "hang arounds" eller finner sitt sosiale liv på trening, i Røde kors eller i en menighet. Nå kuttes det i muligheter, og dermed er de helt ensomme. Disse menneskene kan fort bli skadet for livet, eller velge å forlate oss. Endret 15. november 2020 av Tiuren typo 13
Mrs Robinson Skrevet 15. november 2020 #14 Skrevet 15. november 2020 Akkurat nå, AfterTheRain skrev: Tror du virkelig folk kan noe for at de har psykiske problemer? Og at de truer med selvmord for at regjeringen skal ordne opp? Da må jeg spørre deg: Er du seriøs? Hvis du vet så lite om psykisk helse da burde du ikke uttale deg i dette temaet. Mye svada og påstander du kommer med. Jeg kan mye om psykisk helse - blant annet at det er kun en selv som kan gjøre jobben med å komme seg på rett kjøl. Det har aldri vært lettere å komme i kontakt med nye og gamle kjenninger som det er i dag pga sosiale medier og teknologi. Om en velger å ikke benytte seg av dette og mener at andre skal ordne opp, så er man faktisk tiltaksløs 6
Mrs Robinson Skrevet 15. november 2020 #15 Skrevet 15. november 2020 Akkurat nå, Tiuren skrev: Men du glemmer at det finnes mange mennesker i Norge som har et marginalt sosialt liv. De har ingen veldig nøre "bestiser", og er ikke innenfor den tette vennegjengen. De er med "hang arounds" eller finner sitt sosiale liv på trening, i Røde kors eller i en menighet. Nå kuttes det i muligheter, og dermed er de helt ensomme. Disse menneskene kan fort bli skadet for livet, eller velge å forlate oss. Nei, jeg glemmer ikke dette. Som nevnt i forrige innlegg: det har aldri vært lettere å komme i kontakt med folk enn det er i dag pga teknologi og sosiale medier. Velger man å ikke benytte seg er man en smule tiltaksløs 5
Tiuren Skrevet 15. november 2020 #16 Skrevet 15. november 2020 1 minutt siden, Mrs Robinson said: Nei, jeg glemmer ikke dette. Som nevnt i forrige innlegg: det har aldri vært lettere å komme i kontakt med folk enn det er i dag pga teknologi og sosiale medier. Velger man å ikke benytte seg er man en smule tiltaksløs Du skriver over at du har mye kunnskap om psykisk helse, det er det ganske enkelt å se at frøken Robinson ikke har. Jeg lar dine ord henge uimotsagt til spott og spe for de som vil lese. 10
T-Rex Skrevet 15. november 2020 #17 Skrevet 15. november 2020 Det kan jo rett og slett dreie seg om en samordnet aksjon fra bar- og restaurantbransjen. Jeg ville i alle fall likt å vite mer om innringerne og akkurat hva som var deprimerende. Om det var økonomiske bekymringer, dårlig tilgang på dop eller manglende sosial kontakt. 3
Gjest theTitanic Skrevet 15. november 2020 #18 Skrevet 15. november 2020 Tiltakene kan være for mye selv for normaltfungerende mennesker, så det sier seg selv at de som strever får det ekstra tøft. Det er temmelig lavmål å rakke ned på de som strever. Dette virushysteriet enkelte har her forløper ganske likt som helseangst, så vil ikke kalle det hakket bedre. Verden har blitt usosial og fordømmende og med en uspiselig gruppe mennesker som skal være politi og dommer for andre. Det går vel ann å oppføre seg litt.
Ukjent. Skrevet 15. november 2020 #19 Skrevet 15. november 2020 49 minutter siden, Mrs Robinson skrev: Brannfakkel, men: man må faktisk ta ansvar for egen helse og eget liv. Man kan ha inntil et antall nærpersoner, så denne "sosiale distanseringen" er litt villt å skylde på. Folk flest har ikke så mange nærkontakter i det daglige, så dette burde ikke være et problem for folk flest. Å invitere et par venner over på film og prat er helt innafor. Å skylde på koronatiltak for egen psykisk uhelse er veldig tiltaksløst Hvor skal man begynne.. Hvor uvitende er det egentlig mulig å være? Om man ikke er på 1., 2. eller 3. plass hos noen, hvordan tror du at du føler deg nå? Om du er singel og barnløs og hverdagen din pleier å bestå i å treffe folk på jobb, gå på trening og møte perifere venner, men du mangler en bestevenn. Folk blir for faen bedt om å velge noen ytterst få! Da velger man ikke dem man treffer bare når hele gjengen er samlet. Folk i Oslo får ikke lov til å dra på jobb, de sitter og råtner på hjemmekontor. De får ikke lov til å gå på trening. Tenk deg at moren din er død og faren din bor på andre siden av landet, og ikke alle har søsken. Da sitter du helt mutters alene hele dagen, uke etter uke. Fy faen at det er mulig å lire av seg en så utrolig lite gjennomtenkt kommentar. 12
Mrs Robinson Skrevet 15. november 2020 #20 Skrevet 15. november 2020 6 minutter siden, Ukjent. skrev: Hvor skal man begynne.. Hvor uvitende er det egentlig mulig å være? Om man ikke er på 1., 2. eller 3. plass hos noen, hvordan tror du at du føler deg nå? Om du er singel og barnløs og hverdagen din pleier å bestå i å treffe folk på jobb, gå på trening og møte perifere venner, men du mangler en bestevenn. Folk blir for faen bedt om å velge noen ytterst få! Da velger man ikke dem man treffer bare når hele gjengen er samlet. Folk i Oslo får ikke lov til å dra på jobb, de sitter og råtner på hjemmekontor. De får ikke lov til å gå på trening. Tenk deg at moren din er død og faren din bor på andre siden av landet, og ikke alle har søsken. Da sitter du helt mutters alene hele dagen, uke etter uke. Fy faen at det er mulig å lire av seg en så utrolig lite gjennomtenkt kommentar. Nei, men da så. Da får vi være enig i at mennesker med psykisk uhelse får tvinge seg gjennom pandemien og få dårligere helse på veien, og muligens ende med selvmord. Å kunne være løsningsorientert og se på muligheter for sosial kontakt for ensomme, det skal vi IKKE ha noe av! Avkall heller alt av smittevernstiltak og la helsevesenet kneble mens smitten og ettervirkningene av viruset herjer fritt. Alle vet jo at mennesker med dårlig psykisk helse har 0 evne til refleksjon, har 0 hjerneceller og må geleides gjennom livet uten å stille krav til å bidra til bedring av egen helse. Fy faen, er det mulig. 3
Anbefalte innlegg