KvinneguidenBruker Skrevet 15. november 2020 #1 Skrevet 15. november 2020 https://www.nrk.no/norge/xl/_-det-verste-er-angsten-for-ikke-a-fa-puste-1.15208219 6
Maleficenta Skrevet 15. november 2020 #2 Skrevet 15. november 2020 2 minutter siden, KvinneguidenBruker skrev: https://www.nrk.no/norge/xl/_-det-verste-er-angsten-for-ikke-a-fa-puste-1.15208219 Om det er en trøst så er det en stor sannsynlighet for at du allerede kan ha vært igjennom viruset uten et eneste symptom.. 9
KvinneguidenBruker Skrevet 15. november 2020 Forfatter #3 Skrevet 15. november 2020 (endret) Sannsynligvis ikke. Jeg har holdt 2 meter + til alle siden mars. Hjemmekontor hele tiden. Fått levert mat, og bestilt på nett det jeg trenger. Trent hjemme. Null klemmer. Har bekjente som er langtidssyke siden smitte midt i mars. Endret 15. november 2020 av KvinneguidenBruker 12
Maleficenta Skrevet 15. november 2020 #4 Skrevet 15. november 2020 3 minutter siden, KvinneguidenBruker skrev: Sannsynligvis ikke. Jeg har holdt 2 meter + til alle siden mars. Hjemmekontor hele tiden. Fått levert mat, og bestilt på nett det jeg trenger. Trent hjemme. Null klemmer. Har bekjente som er langtidssyke siden smitte midt i mars. Tror et fåtall av oss slipper unna dette viruset jeg... 2
KvinneguidenBruker Skrevet 15. november 2020 Forfatter #5 Skrevet 15. november 2020 Akkurat nå, Maleficenta skrev: Tror et fåtall av oss slipper unna dette viruset jeg... Jeg er priviligert som kan beskytte meg såpass mye. Samtidig får jeg vel viruset når sykehusene er overfylte... 1
Maleficenta Skrevet 15. november 2020 #6 Skrevet 15. november 2020 2 minutter siden, KvinneguidenBruker skrev: Jeg er priviligert som kan beskytte meg såpass mye. Samtidig får jeg vel viruset når sykehusene er overfylte... Ikke sikkert de blir det da. Er mye mer smitte nå men det sykehuset jeg jobber har foreløpig ikke hatt mange innleggelser pga dette. iallefall ifølge sist oppdatering. En får ha litt is i magen. 6
Lærke Skrevet 15. november 2020 #7 Skrevet 15. november 2020 Jeg har hatt det og for min del var det ikke ille. Ble litt tett i nesa, vondt i halsen, hadde litt hoste og litt feber. Var syk i 3/4 dager. De fleste blir ikke veldig syke. Om det kan være en mager trøst 3
Honey Dew Skrevet 15. november 2020 #8 Skrevet 15. november 2020 Og *POFF* så er viruset borte. Tenk om det hadde vært så enkelt å bli kvitt det. 4
Fakta? Skrevet 15. november 2020 #9 Skrevet 15. november 2020 5 hours ago, Maleficenta said: Om det er en trøst så er det en stor sannsynlighet for at du allerede kan ha vært igjennom viruset uten et eneste symptom.. Det er antakelig under 1% sannsynlighet for det, så ikke så veldig stor. Veldig få i Norge har vært smittet så langt. De fleste får symptomer i løpet av sykdomsperioden selv om ikke de hadde det da de ble testet. På et amerikansk marinefartøy der alle ble testet var det bare 20% som aldri fikk symptomer. 6
Anonymus1986 Skrevet 15. november 2020 #10 Skrevet 15. november 2020 6 hours ago, Maleficenta said: Om det er en trøst så er det en stor sannsynlighet for at du allerede kan ha vært igjennom viruset uten et eneste symptom.. Nei det er svært lite sannsynlig med såpass få registrerte smittede, i forhold til antall testede personer (27000 av 2 millioner) Mørketallene vil heller ikke kunne demme opp for resten.. 5
Djungelvrål Skrevet 15. november 2020 #11 Skrevet 15. november 2020 Viruset var i omløp i Norge lenge før mars i år. Tipper mange av de som var syke i oktober/november i fjor hadde covid så endel av oss er immune. Det er jo ikke farlig såsant du ikke er 80+. er ikke redd i det hele tatt. 3
kflu Skrevet 15. november 2020 #12 Skrevet 15. november 2020 3 minutter siden, Apocalypte skrev: Viruset var i omløp i Norge lenge før mars i år. Tipper mange av de som var syke i oktober/november i fjor hadde covid så endel av oss er immune. Det er jo ikke farlig såsant du ikke er 80+. er ikke redd i det hele tatt. Ble det ikke utbrudd i Wuhan, Desember 2019? 5
Djungelvrål Skrevet 16. november 2020 #13 Skrevet 16. november 2020 Akkurat nå, kflu skrev: Ble det ikke utbrudd i Wuhan, Desember 2019? Ja det ble kjent da....men viruset har sirkulert lengre.
kflu Skrevet 16. november 2020 #14 Skrevet 16. november 2020 (endret) 17 minutter siden, Apocalypte skrev: Ja det ble kjent da....men viruset har sirkulert lengre. Hvor finner man info om det? Det første tilfelle tror dem er en mann på 55 år fra Kina i November 🤷♂️ Endret 16. november 2020 av kflu Skrivefeil 4
ajarRun Skrevet 16. november 2020 #15 Skrevet 16. november 2020 6 timer siden, KvinneguidenBruker skrev: Sannsynligvis ikke. Jeg har holdt 2 meter + til alle siden mars. Hjemmekontor hele tiden. Fått levert mat, og bestilt på nett det jeg trenger. Trent hjemme. Null klemmer. Har bekjente som er langtidssyke siden smitte midt i mars. Husk at maten må være varmere enn 60 grader. Hjelper ikke å få levert mat hvis de nyser i den.
etnavn Skrevet 16. november 2020 #16 Skrevet 16. november 2020 2 minutter siden, kflu skrev: Hvor finner man info om det? Det første tilfelle tror dem er en mann i 55 årene fra Kina i November 🤷♂️ Første tilfelle 17. november 2019: https://www.theguardian.com/world/2020/mar/13/first-covid-19-case-happened-in-november-china-government-records-show-report Enkelte rapporterer om korona lignende sykdom tidligere enn dette, på diverse youtubefilmer etc. Men umulig å si om det stemmer. 3
Majorita Skrevet 16. november 2020 #17 Skrevet 16. november 2020 4 minutter siden, Apocalypte said: Ja det ble kjent da....men viruset har sirkulert lengre. Har du mer info på det? Var stein syk i desember. Hadde passet bra med symptomene.. vet om fler som sier det samme. 2
kflu Skrevet 16. november 2020 #18 Skrevet 16. november 2020 1 minutt siden, etnavn skrev: Første tilfelle 17. november 2019: https://www.theguardian.com/world/2020/mar/13/first-covid-19-case-happened-in-november-china-government-records-show-report Enkelte rapporterer om korona lignende sykdom tidligere enn dette, på diverse youtubefilmer etc. Men umulig å si om det stemmer. Denne jeg også leste 👍 Hadde egentlig vært bra nyhet om det har sirkulert lengre enn antatt. Vet man om man blir immun hvis man har hatt det? Er vel mulig å få det flere ganger?
Fakta? Skrevet 16. november 2020 #19 Skrevet 16. november 2020 12 minutter siden, Apocalypte said: Viruset var i omløp i Norge lenge før mars i år. Tipper mange av de som var syke i oktober/november i fjor hadde covid så endel av oss er immune. Det er jo ikke farlig såsant du ikke er 80+. er ikke redd i det hele tatt. Du tipper feil. Det er gjort tester av tidligere blodprøver og vannprøver fra kloakkanlegg flere steder i Europa, og det tidligste man har funnet det noe sted er i desember. Hvis det hadde vært i omløp her i oktober så ville vi hatt massedød og overfylte sykehus til jul i fjor. Det er bare å se hvor raskt smitten har økt i høst. 9
etnavn Skrevet 16. november 2020 #20 Skrevet 16. november 2020 (endret) 8 minutter siden, kflu skrev: Denne jeg også leste 👍 Hadde egentlig vært bra nyhet om det har sirkulert lengre enn antatt. Vet man om man blir immun hvis man har hatt det? Er vel mulig å få det flere ganger? Tidlige rapporter fra Kina som lekket ut sa at immuniteten var ekstremt kortvarig når det gjelder dette viruset, og at flere ble smittet to ganger. Andre gang de ble smittet, ble de gjerne mye sykere enn første gang. Finner ikke igjen disse rapportene. Enten er de fjernet, eller så er jeg dårlig til å lete. Hvis noen andre vil linke til dem så er det topp. Nyere studier sier imidlertid at man kan ha 5 - 7 måneders immunitet etter å ha vært smittet: https://www.healthline.com/health-news/how-long-does-immunity-last-after-covid-19-what-we-know Så kan man jo velge selv hva man ønsker å tro... Dette sier ECDC (EU) om immunitet etter smitte: Sitat Påvisning av antistoffer mot SARS-CoV-2 indikerer ikke direkte beskyttende immunitet og korrelater av beskyttelse for COVID-19 har ennå ikke blitt etablert. De fleste personer smittet med SARS-CoV-2 viser en antistoffrespons mellom dag 10 og dag 21 etter infeksjon. Deteksjon i milde tilfeller kan ta lengre tid (fire uker eller mer), og i et lite antall tilfeller blir antistoffer (dvs. IgM, IgG) ikke oppdaget i det hele tatt (i det minste i studienes tidsskala). Basert på de tilgjengelige dataene, utvikles IgM- og IgG-antistoffene mot SARS-CoV-2 mellom 6–15 dager etter sykdomsutbrudd [7-12]. Median serokonverteringstid for totale antistoffer, IgM og deretter IgG var henholdsvis dag 11, dag 12 og dag 14 etter symptom. Tilstedeværelsen av antistoffer ble påvist hos <40% blant pasientene innen 1 uke fra begynnelsen, og økte raskt til 100% (totale antistoffer), 94,3% (IgM) og 79,8% (IgG) fra dag 15 etter utbruddet [13]. Antistoffresponsens levetid er fremdeles ukjent, men det er kjent at antistoffer mot andre coronavirus avtar over tid (område: 12 - 52 uker fra symptomdebut) og homologe reinfeksjoner har blitt vist [14]. SARS-CoV-2 IgM- og IgG-antistoffnivåer kan forbli i løpet av syv uker [15] eller minst i 80% av tilfellene til dag 49 [16]. Til sammenligning har 90% og 50% av SARS-CoV-1-infiserte pasienter vist seg å opprettholde IgG-antistoffer i henholdsvis to og tre år [17]. I tillegg kan det være viktig å oppdage nasale IgA-antistoffer, ettersom serum-IgA-antistoffene ikke ble hevet, men IgA vedvarte i neseslimhinnen ett år etter infeksjon for sesongmessig coronavirus 229E [18]. Les mer her: https://www.ecdc.europa.eu/en/covid-19/latest-evidence/immune-responses Endret 16. november 2020 av etnavn 2
Anbefalte innlegg