Gå til innhold

Datasikkerhet - svindelpost "Posten", "Bring" og "UPS"

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har mottatt en del pakker det siste halve året, og hver gang en pakke er på vei til meg, eller like etter at den har blitt hentet, har jeg fått e-post  (tilsynelatende fra en av de nevnte distributørene) hvor det står at pakken min er klar til henting, jeg må bare betale x kr først.
Bare den siste uken har jeg fått 4 slike e-poster fra disse distributørene.

Svindel så klart!

Men hvordan kan svindlerne få tak i slik kontaktinformasjon?
Har Posten, Bring og UPS (som er de distributørene jeg har fått pakker fra) god nok datasikkerhet siden dette skjer så utrolig ofte?

Anonymkode: 7ff28...182

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er du så sikker på at det er hver gang du har bestilt en pakke du får en sånn e-post? Og har du aldri fått en sånn e-post uten at du har bestilt en pakke?

Dersom det stemmer at du kun får disse e-postene samtidig med at du venter på en pakke, eller rett etterpå, så ville jeg ha dokumentert dette(samle opp sporingsdata + e-postene) og sendt disse over til fraktselskapet.

Og hva med din egen e-postkonto. Har du sikret den? Har du et langt passord som er vanskelig å gjette? Har du aktivert tofaktor? Kan tredjeparter spore opp historikken din via din egen historikk i nettleseren din?

Folk flest tenker ikke over sikkerhet og personvern i dag. Og de svakeste leddene i dag er brukeren og nettbutikken. Nå kan ikke du gjøre så mye med hva nettbutikkene gjør og ikke gjør men du kan prøve å være litt forsiktig med hvilke nettbutikker du bruker og legger igjen data hos. Sørg for at det er en noelunde oppgående butikk du er på, sjekk at selskapet er seriøse(kryptert forbindelse, BankID verifisering når du handler, nettsider fri for feil og skrivefeil, org nummer og kontaktinfo osv).

Deretter kan det være greit å vite at de fleste nettbutikker i dag bruker sporingsdata i stor grad for å tilpasse innhold, tilbud og marked etter hvem som besøker de. Det betyr og i praksis at de legger igjen mye sporingsdata hos deg - og mange nettlesere synkroniserer dette over alle enhetene dine så du skal ha best opplevelse uavhengig av om du sitter på datamaskinen eller mobilen.

Dette er i sin tur en stor utfordring ettersom deler av denne informasjonen kan deles på tvers at nettsider - og det er ikke bare "trygge" nettsider som gjør dette. Spørreundersøkelser på facebook er for eksempel skreddersydd for å samle inn sporingsdata - og de kan da til og med knytte dette opp mot navn og kontaktinfoen du har på facebook.

Mine tips er unike passord som er vanskelige å gjette over alt du har konto, bruk noen minutt på sjekke at butikken du handler i er seriøs, ikke svar på undersøkelser og unngå "se hvem av dine venner som er født samtidig som bikkja di"-spill på sosiale medier. Det meste ut over dette er tilfeldig og de som prøver å svindle sender ut enorme mengder forsøk før de får noen til å bite på. Men er du fortsatt overbevist over at dette ikke er tilfeldig så dokumenterer du og klager til fraktselskapet.

Skrevet
16 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har mottatt en del pakker det siste halve året, og hver gang en pakke er på vei til meg, eller like etter at den har blitt hentet, har jeg fått e-post  (tilsynelatende fra en av de nevnte distributørene) hvor det står at pakken min er klar til henting, jeg må bare betale x kr først.
Bare den siste uken har jeg fått 4 slike e-poster fra disse distributørene.

Svindel så klart!

Men hvordan kan svindlerne få tak i slik kontaktinformasjon?
Har Posten, Bring og UPS (som er de distributørene jeg har fått pakker fra) god nok datasikkerhet siden dette skjer så utrolig ofte?

Anonymkode: 7ff28...182

Det har de, bruker det mye, og har aldri vært borti dette - bruker det svært mye og egentlig, med flere hundre ordrer på utenlandske netthandelsider i året.

Jeg ville heller stilt tvil ved den egen datasikkerhet.

Anonymkode: 62404...c47

• Liker 1
Skrevet

Ble litt dårlig språk der gitt, men for å være klar; jeg ville sett på egen datasikkerhet.

Du nevner flere vidt forskjellige aktører, og ser man på hva som er mest sannsynlig, at flere forskjellige firmaer har en feil som svindlerne du stadig blir plaget av, eller om du selv har en feil, så er det jo klart hvor du bør begynne. Når man i tillegg tar med i regnestykket at andre bruker nøyaktig samme i stor grad (som meg selv), uten å oppleve så mye som et eneste forsøk, blir det enda tydligere hvor man bør begynne.

For jeg antar at du kjøper fra ulike steder, hvis du eksklusivt kjøper fra en og samme plass er det jo dette også et suspekt ledd som burde vurderes.

Anonymkode: 62404...c47

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...