Gå til innhold

Jeg får helt angst av å kjøre!!! Blir det bedre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nylig startet på en kjøreskole, og skal kjøre med manuelt gir. Jeg har i grunn gledet meg til dette i lang tid, men etter 2-3 timer med kjøring, vil jeg gi opp.

Jeg syns det er vanskelig, og ikke minst skummelt. Problemet mitt er at kjørelæreren virker til å ikke ha tålmodighet, jeg merker det ekstremt godt når han blir irritert/oppgitt. Dette stresser meg bare enda mer, nesten så jeg starter å gråte når jeg kjører med han.

Hadde det vært foreldrene/vennene mine og de hadde blitt irriterte/oppgitt hadde jeg ikke reagert på denne måten, men jeg syns det er utrolig ubehagelig å kjøre med en vilt fremmed voksen mann som ikke klarer å skjule irritasjonen. 

Jeg går rundt konstant på gråten, hjertet i halsen, og mistet matlyst, fordi jeg gruer meg sånn til neste kjøretime. Når jeg kjører blir jeg helt svett fordi jeg er så redd for å gjøre feil (som jeg selvfølgelig gjør!!!)

Hvor lang tid tok det for dere å bli bedre når dere startet å kjøre? Hvordan var kjørelæreren med dere?

Anonymkode: 3994c...be0

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg blir helt fra meg av at folk misbruker ordet angst slik du gjør, ts. 

Anonymkode: 858b1...6c4

• Liker 14
Skrevet

Bytt kjørelærer!

Anonymkode: 89340...d73

• Liker 6
Gjest førstedamen
Skrevet

Bytt kjørelærer eller kjøreskole!! 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det hadde jeg forstått om jeg faktisk misbrukte ordet, men jeg har faktisk angst. Jeg har hatt det i flere år, pga. sosiale settinger med fremmede.

Det at denne kjørelæreren er en fremmed som blir tydelig irritert/oppgitt, får frem angsten. 

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bytt kjørelærer!

Anonymkode: 89340...d73

Akkurat nå, førstedamen skrev:

Bytt kjørelærer eller kjøreskole!! 

Jeg vurderer det sterkt, men er så redd jeg overreagerer!

• Liker 3
Skrevet

Sånn var min første kjørelærer. Byttet skole og det ble mye bedre. 

Anonymkode: ef840...624

Skrevet

Bytt kjørelærer og det blir bedre når du blir tryggere- ikke gi opp! 

• Liker 1
Skrevet

Det skal ikke være slik, bytt. Jeg byttet også, fordi jeg fikk en vikar som jeg var mer komfortabel med. Han første var ok, men han andre var helt fantastisk. Når man betaler så mye så må man ha en lærer som gjør at man tar færrest mulig kjøretimer og at man faktisk blir en god sjåfør. Vær egoistisk på dette ts, det er viktig.

Anonymkode: afe8a...c46

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Misbruker? Ts oppsummerer flere symptomer til angst, og det er rettet mot en spesiell situasjon. Angst er ikke nødvendigvis ei 24/7 generell følelse i kroppen. Tenker det er DU som må lese deg litt opp på hva angst kan være, istedenfor å være nedlatende mot fremmede folk som ber om råd. 

Til TS: jeg ville anbefalt deg å bytte kjørelærer. Det er MANGE som har de samme tankene som deg rundt dette med kjøring. Mestringsfølelsen tar litt tid før den kommer med kjøring, så så lenge du klarer å finne en behagelig person å kjøre med vil dette gå fint.

Jeg hadde motsatt opplevelse av deg, jeg ble veldig stressa av å bli kjefta på av familiemedlemmer jeg kjørte med, men hadde det mye bedre med en rolig kjørelærer. Hadde kvinnelig kjørelærer, men dey finnes nok både kjipe og behagelige lærere av begge kjønn. Hun fortalte meg at mitt stressnivå i begynnelsen var helt vanlig, spesielt blant oss litt voksne (jeg var i begynnelsen av 30-årene da). 

Anonymkode: 61ff4...af9

• Liker 6
Gjest førstedamen
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det hadde jeg forstått om jeg faktisk misbrukte ordet, men jeg har faktisk angst. Jeg har hatt det i flere år, pga. sosiale settinger med fremmede.

Det at denne kjørelæreren er en fremmed som blir tydelig irritert/oppgitt, får frem angsten. 

Jeg vurderer det sterkt, men er så redd jeg overreagerer!

Nei, om du nesten gråter overreagerer du selvfølgelig ikke. Det skal ikke være så ubehagelig å ta kjøretimer. Min kjørelærer er kjempe kul, vi prater og ler hele tiden. Han har tatt i rattet noen ganger, men blir aldri oppgitt eller irritert. Han kan være alvorlig iblant og fortelle meg at noe jeg gjorde kunne vært farlig, men stort sett sier han alt med ett smil. Han får meg til å føle meg trygg når jeg kjører. 

Skrevet

Bytt kjørelærer/skole. Kjøringen din vil ikke bli noe bedre når du kjører med noen du ikke er komfortabel med. Når man er så stresset, så er ikke hjernen i stand til å ta inn informasjon (læring).

Ikke føl deg dum om du bytter heller. Det er viktig at man stoler på kjørelæreren (på samme måte at det er viktig at man stoler på legen, psykologen osv). Om du ikke føler deg komfortabel, så bytter du. Det vil være bedre for både deg og din fremtidige kjøreevne.

Anonymkode: 629a3...60a

• Liker 2
Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen, det er godt å få litt «bekreftelse» på at en kjørelærer ikke skal være som han her! Føler meg så ekstremt dårlig til å kjøre med han her, men jeg tror egnt. ikke jeg er dårligere enn andre. Jeg har jo bare kjørt noen få timer..

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar alle sammen, det er godt å få litt «bekreftelse» på at en kjørelærer ikke skal være som han her! Føler meg så ekstremt dårlig til å kjøre med han her, men jeg tror egnt. ikke jeg er dårligere enn andre. Jeg har jo bare kjørt noen få timer..

Det har nok noe med kjemien å gjøre. Kanskje hans bryske holdning fungerer bra for noen, men ikke for deg. Du skal tilbringe endel timer alene med kjørelærer, og betale masse penger for det (MASSE), så finn en du føler deg komfortabel med. 

Lykke til. Jeg trodde ikke jeg kom til å klare det, sliter også med angst. Men nå kjører jeg alene hver dag, og får kommentarer på hvor flink jeg er. Du kommer deg dit du også!

Anonymkode: 61ff4...af9

• Liker 3
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det skal ikke være slik, bytt. Jeg byttet også, fordi jeg fikk en vikar som jeg var mer komfortabel med. Han første var ok, men han andre var helt fantastisk. Når man betaler så mye så må man ha en lærer som gjør at man tar færrest mulig kjøretimer og at man faktisk blir en god sjåfør. Vær egoistisk på dette ts, det er viktig.

Egoistisk var kanskje feil ord, for det er du selvsagt ikke om du bytter lærer eller skole. Å ta hensyn til seg selv er vel riktigere å si.

Skrevet

Enig i at du burde bytte. Det finnes mange kjørelærere der ute som er mer tålmodige og hyggelige. Helt sikkert!

Anonymkode: 9650e...651

• Liker 2
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da vet du at du ikke overreagerer, og at det er viktig at du finner en kjørelærer du er komfortabel med. Du kan sjekke ut noen kjøreskole, også kan du jo også fortelle at du blir fort stressa og trenger noen som er litt avslappa og tar ting med ro.

Jeg har slitt med angst og prestasjonsangst så lenge jeg kan huske. Heldigvis fikk jeg en helt ok kjørelærer. Vi pratet og lo ikke, men han var laid-back, tålmodig, og forklarte ting rolig og uten å dømme.

Om jeg hadde fått en som virket utålmodig og oppgitt når jeg kjørte, så hadde jeg vært et nervevrak. 

Anonymkode: 629a3...60a

• Liker 1
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har nylig startet på en kjøreskole, og skal kjøre med manuelt gir. Jeg har i grunn gledet meg til dette i lang tid, men etter 2-3 timer med kjøring, vil jeg gi opp.

Jeg syns det er vanskelig, og ikke minst skummelt. Problemet mitt er at kjørelæreren virker til å ikke ha tålmodighet, jeg merker det ekstremt godt når han blir irritert/oppgitt. Dette stresser meg bare enda mer, nesten så jeg starter å gråte når jeg kjører med han.

Hadde det vært foreldrene/vennene mine og de hadde blitt irriterte/oppgitt hadde jeg ikke reagert på denne måten, men jeg syns det er utrolig ubehagelig å kjøre med en vilt fremmed voksen mann som ikke klarer å skjule irritasjonen. 

Jeg går rundt konstant på gråten, hjertet i halsen, og mistet matlyst, fordi jeg gruer meg sånn til neste kjøretime. Når jeg kjører blir jeg helt svett fordi jeg er så redd for å gjøre feil (som jeg selvfølgelig gjør!!!)

Hvor lang tid tok det for dere å bli bedre når dere startet å kjøre? Hvordan var kjørelæreren med dere?

Jeg har også angst, og derfor tok jeg heller ikke lappen før jeg var 35 år fordi jeg var så redd for å sette meg bak rattet på en bil.
Første kjøretimen min fikk jeg et panikkangstanfall som varte i ca ti minutter. Kjørelæreren min klarte å endre energien fra negativ til positiv og vi kjørte i en halvtime med ett stopp hvor vi snakket om den nye erfaringen og hvordan det å bruke mestringsfølelsen til å overvinne angsten, ville bli et godt redskap i opplæringen.

Mitt første råd er å bytte kjørelærer. Bor du i nærheten av Oslo/Drammen, ta kontakt med Atle Johnsen, han er fantastisk rolig og veldig flink til å dempe angsten din til et nivå hvor du klarer å overkomme angsten for kjøringen. Han klarte å snu min holdning fra å være redd og panisk ved tanken på å kjøre, til å bli en trygg og sikker sjåfør på rekordtid.
Mestringsfølelsen jeg fikk hver gang jeg hadde vært på kjøretime gav alle de små dyttene som gjorde at det snudde fullstendig fra angst for kjøringen, til glede over kjøringen.

Bor du et annet sted, eller føler det blir for langt unna, snakk med folk du kjenner i nærmiljøet om hvilke kjørelærere de har hatt, som også har god erfaring med å gjøre elevene trygge ved å bruke positiv reinforcement i læringen, altså fortelle hva du gjør riktig under kjøringen, men samtidig også kunne gi konstruktiv kritikk.

Mitt andre råd er når du har fått byttet lærer eller skole, så passer du på å spise nok før du skal på kjøretime, har du tidlige timer holder det med en nøttebar eller et eple hvis du føler det ikke blir tid til frokost, men ha også med deg en flaske med sukkerholdig drikke, for å holde blodsukkeret oppe under timen. Be om pauser i kjøringen slik at du kan ta en pust i bakken mens du fortsatt føler at angsten prøver å bite seg fast.
Få også nok søvn dagen før og prøv ikke å gå og gnur på at du skal på kjøretime. Bruk alle mulige teknikker for å få angsten til å slutte å bite seg fast i det faktum at du skal ha kjøretime dagen etter.

Og ja. Det blir bedre ❤️ Jeg har i dag hatt lappen i nesten fire år. Jeg elsker fortsatt å kjøre bil og jeg mener fortsatt at mye av det er på grunn av kjørelæreren jeg hadde. Hadde jeg fått en av de andre kjørelærerne på den skolen han var på da jeg kjørte opp, kan det hende jeg hadde lagt kjøringen på hylla før jeg kom så langt som til mørkekjøringskurset.

Skrevet

Hadde det på samme måte. Jeg tok lappen som 40 åring 😅 hadde så kjøreangst at jeg måtte bli så gammel før jeg fikk lappen. Sto på første forsøk da. Ikke alle kjørelærere er naturtalenter til å lære vekk til folk som oss, og gjør det bare vondt verre med å vise irritasjon osv. Du bør bytte med engang ts. Man klarer ikke tilegne seg ny kunnskap når man er ute av det terapeutiske vinduet som man kaller det. Slike lærere som har null forståelse for hvordan hjernen fungerer duger ikke, og du trenger ikke kaste bort pengene på en slik en. For min del gikk seg til etterhvert når jeg fikk en mer rolig og tålmodig lærer. Har hatt lappen noen år nå, og kjørt skadefritt. Har ingen nerver med det å kjøre idag, og jeg var et ganske håpløst tilfellet vil jeg si. Så bytt lærer og ikke gi opp! Har du mulighet så øvekjøre mye privat så du får mengdetrening. Ikke ett must men det hjelper. 

Anonymkode: 66972...9b1

• Liker 1
Skrevet

Bytt kjørelærer!! Det gjorde jeg og fant til slutt en som fungerte. 

jeg var også kjempe redd for å kjøre bil, og ja det blir bedre. Du må bare ha en trygg og rolig lærer :)

Anonymkode: cf7ac...9ef

• Liker 1
Skrevet

Bytt kjørelærer, og om det ikke hjelper bestiller du time hos psykolog for å snakke om det. Å kjøre bil er tross alt latterlig enkelt, sånn egentlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...