Gå til innhold

Allergi

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har nå siden i våres vært allergisk. Kløe i nesen, snørrete og tett om hverandre, nyser masse og klør i øynene. Hovner også opp litt i ansiktet!  Har tatt blodprøver men slår ikke ut på noe. Skal videre på sykehuset til prikketest. Jeg har en katt og en allergivennlig hund. Jeg blir ikke verre av å snuse på dyrene, for jeg har testet ut det hehe! Hvis jeg har vinduet åpent på soverommet hele natten er jeg bedre når jeg våkner om morgenen! Jeg er mye bedre når jeg er på jobb. Hva kan jeg reagere på? Kan det være noe inni huset? Noen tips? 

Anonymkode: 1c2fa...6ea

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan tilføye at med en gang jeg tråkker inn i huset her så tetter jeg til og begynner nyse!

Skrevet

Hjelper det om du tar allergimedisin da?

Anonymkode: 8d8c7...fee

Skrevet

Ja det hjelper!

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hjelper det om du tar allergimedisin da?

Ja det hjelper

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan tilføye at med en gang jeg tråkker inn i huset her så tetter jeg til og begynner nyse!

Hvis du forteller legen det du har fortalt i denne tråden så er jeg ganske sikker på at legen vet hva du er allergisk mot. 

Anonymkode: 9ba93...6c7

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du forteller legen det du har fortalt i denne tråden så er jeg ganske sikker på at legen vet hva du er allergisk mot. 

Anonymkode: 9ba93...6c7

Jeg har fortalt det til legen! Jeg ble henvist til prikketest

Skrevet

Jeg gjetter dessverre på at du reagerer på dyrene dine. En av dem eller begge to. 

Prikktest vil jo kanskje gi noe utslag, håper da du blir klokere. 

Allergener i hjemmet er jo gjerne dyr, støv, midd og mugg. 

Skrevet

Samboeren min er helt lik, ikke allergisk på blodprøve, men er ifølge prikktest allergisk mot hund. Hunden vår er også aøøergivennlig og «allergien» hans startet ca 10 år før vi fikk hund. Legens konklusjon var at han har veldig ømfintlige slimhinner. Noe som stemmer i og med at han lett bør neseblod. 

Anonymkode: 78098...12f

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Samboeren min er helt lik, ikke allergisk på blodprøve, men er ifølge prikktest allergisk mot hund. Hunden vår er også aøøergivennlig og «allergien» hans startet ca 10 år før vi fikk hund. Legens konklusjon var at han har veldig ømfintlige slimhinner. Noe som stemmer i og med at han lett bør neseblod. 

*allergivennlig😅

Skrevet

Hadde det nøyaktig som deg for et par år siden. Var allergisk for dyra i huset. Hatt samme dyr før, reagerte ikke da, dette kom plutselig i voksen alder.

Skrevet

Tusen takk for svar :) Ja desverre så er det muligens dyrene. Håper på noe annet.....

Skrevet

Er prikketest mer pålitelig enn blodprøve?

Skrevet
13 timer siden, Me for life skrev:

Hadde det nøyaktig som deg for et par år siden. Var allergisk for dyra i huset. Hatt samme dyr før, reagerte ikke da, dette kom plutselig i voksen alder.

Måtte du omplassere dyrene? Uff jeg håper virkelig jeg ikke må det :( 

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Åssen ble det med hunden da? Måtte dere omplassere den? Jeg er så plaget at jeg vet ikke om jeg kan ha de i hus hvis det er dyrene jeg reagerer på :( Og det er så trist for jeg er så glad i dem!

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Måtte du omplassere dyrene? Uff jeg håper virkelig jeg ikke må det :( 

Dette er burdyr som ikke har så lenge igjen, så jeg medisinere meg og rører ikke buret og dyrene. Bruker en del maske inne på dårlige dager og tenker stille at det er bare for et år eller noe og ungene har så godt av å ha dyr. Vi har laget et enormt område til dem som jeg tipper ingen andre vil ha i sitt hus, så omplassering som garantert hadde begrenset friheten dems var utelukket.

Men merker at allergien sakte blir kraftigere, så hadde aldri gjort dette med dyr som lever i årevis og beveger seg over hele huset.

Skrevet

En ting som er lettere å kvitte seg med, er jo potteplanter. Jeg reagerer på nesten alt av dem. Og så hadde jeg vært litt obs på mugg. En allergi drar ofte med seg flere. Hos meg dukket det plutselig opp i jula, da juletreet kom inn. Så har det bare blitt mer og mer. Nå har jeg kuttet alt av duftlys/ luftfriskere.

Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er prikketest mer pålitelig enn blodprøve?

https://www.lhl.no/lhl-astma-og-allergi/allergi/allergitester-og-diagnose/

Ingen allergitester er egentlig spesielt pålitelige, siden det er masse falske positive. De er dog litt bedre på å utelukke allergi, men heller ikke det er absolutt. Du kan reagere på noe annet i matvaren/pollenet/dyret enn det testen tester for. 

Anonymkode: 37d12...4bf

Skrevet
På 15.11.2020 den 18.40, AnonymBruker skrev:

https://www.lhl.no/lhl-astma-og-allergi/allergi/allergitester-og-diagnose/

Ingen allergitester er egentlig spesielt pålitelige, siden det er masse falske positive. De er dog litt bedre på å utelukke allergi, men heller ikke det er absolutt. Du kan reagere på noe annet i matvaren/pollenet/dyret enn det testen tester for. 

Anonymkode: 37d12...4bf

Utrolig kjedelig at det er så usikkert! Nå må jeg gå en uke uten medisiner før den prikketesten...... Det blir fin form den uka 😮 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...