Gjest Gjest Skrevet 3. august 2005 #1 Skrevet 3. august 2005 Jeg har nettopp kommet hjem fra en kort ferietur til stockholm. Flott og sjarmerende by, og en del interessante museer synes jeg! Det som imidlertid overrasket meg var at det så mange steder var totalforbud mot å ta bilder, heller ikke lov å ta bilder uten blitz. Jeg forhørte meg hvorfor de hadde dette forbudet, og grunnen var som de sa det av "hensyn til copyright" osv. Dette forbudet gjaldt på alle kunstmuseene, samt i bygningsmuseer slik som Drottningholm og kongelige slottet. Greit nok tenkte jeg, da får jeg heller kjøpe noen kort i museumsbutikken, men det absurde var jo at på et av stedene var museumsbutikken stengt for dagen, og det andre stedet hadde de nesten ikke noen kort med bildet av stedet. Jeg var altså villig til å bruke penger på å kjøpe prospektkort, men de hadde altså ikke så mye sånt til salgs.. For ikke lenge siden var jeg i Versaille, som kanskje regnes som noe av det flotteste fra enveldstiden. Der var det fullt lovlig å ta bilder innendørs, men seff uten blitz. Synes det er rart at de hadde innført dette fotoforbudet på alle severdighetene i hele Stockholm.. Men er trenden ellers i Europa at de innfører slike forbud mot foto? Hva har dere opplevd på deres ferieturer i sommer?
Gjest Trådstarter her Skrevet 4. august 2005 #2 Skrevet 4. august 2005 Ingen som har vært på noen museer i utlandet i sommer og kan dele erfaringer ang dette?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå