AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #1 Del Skrevet 14. november 2020 Hei! Jeg skal strikke en genser, men forstår ikke hvordan strikkediagramet går opp med antall masker! Litt av oppskriften: Sett merker i hver side med 110 m til hver del. Start ved merket i ene siden, og tell tilbake på bakstykket med 39 m (= halve mønsterrapporten) og start mønster herfra. Strikk videre i glattstrikk og mønster slik: Følg merket på diagram og strikk mønster over 78 m i hver side, og 72 m glattstrikk midt foran og midt bak. Til sammen har jeg da 220 masker, hvor jeg har 110 masker til hver del. Jeg skjønner ikke hvordan det går opp med antall masker... mønsteret viser 78 masker, men noen masker må jo strikkes sammen to og to, men det regner de ikke med i oppskriften. takk for hjelp!! Anonymkode: 47b13...192 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #2 Del Skrevet 14. november 2020 . Anonymkode: 47b13...192 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Føsleguri Skrevet 14. november 2020 #3 Del Skrevet 14. november 2020 Det må være en skrivefeil i oppskriften. 78 masker mønster i hver side og 72 masker glattstrikk midt foran og bak blir totalt 300 masker (78+78+72+72). Når jeg regner på det så blir det 32 masker glattstrikk foran og bak (110-78=32) Det har ingen betydning at noen masker skal strikkes sammen, det er tilsvarende antall kast (nye masker). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #4 Del Skrevet 14. november 2020 Du har ikke rotet med størrelser. Det har skjedd meg. Anonymkode: c985e...2c3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #5 Del Skrevet 14. november 2020 Oi her har det kommet en skrivefeil ser jeg. Skal stå 32 ikke 72😖 Anonymkode: 47b13...192 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #6 Del Skrevet 14. november 2020 Når du strikker sammen to masker, så lager du jo samtidig et kast, da har du jo også to masker på neste omgang. Anonymkode: cc3fb...287 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #7 Del Skrevet 14. november 2020 30 minutter siden, Føsleguri skrev: Det må være en skrivefeil i oppskriften. 78 masker mønster i hver side og 72 masker glattstrikk midt foran og bak blir totalt 300 masker (78+78+72+72). Når jeg regner på det så blir det 32 masker glattstrikk foran og bak (110-78=32) Det har ingen betydning at noen masker skal strikkes sammen, det er tilsvarende antall kast (nye masker). Ser det har kommer en skrivefeil der ja. Skal selvfølgelig stå 32! Så når jeg f.eks har kastet en maske, så skal jeg ikke regne med den nye masken jeg får når jeg skal strikke de 7 neste? Da strikker jeg 7 nye rette masker? Det samme når jeg strikker 2 masker sammen, da fortsetter jeg å følge mønsteret? Anonymkode: 47b13...192 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #8 Del Skrevet 14. november 2020 Da gir det mening. Sett merker i sidene, tell 39 tilbake på ruggdelen og start mønsteret derfra. Anonymkode: c985e...2c3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #9 Del Skrevet 14. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Når du strikker sammen to masker, så lager du jo samtidig et kast, da har du jo også to masker på neste omgang. Anonymkode: cc3fb...287 Betyr det at jeg skal regne den ene masken som en maske i strikkemønsteret? Eller skal jeg strikke 7 rette etter det (hvis du seg på oppskriften) Er her jeg bli forvirra😩 Anonymkode: 47b13...192 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #10 Del Skrevet 14. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Betyr det at jeg skal regne den ene masken som en maske i strikkemønsteret? Eller skal jeg strikke 7 rette etter det (hvis du seg på oppskriften) Er her jeg bli forvirra😩 Anonymkode: 47b13...192 du skal ikke du tar kastet og så strikker du 7 rette etter det. Anonymkode: ee182...81f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #11 Del Skrevet 14. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: du skal ikke du tar kastet og så strikker du 7 rette etter det. Anonymkode: ee182...81f Ok! Tusen takk for god hjelp!! Hva skulle jeg gjort uten denne siden? Anonymkode: 47b13...192 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Føsleguri Skrevet 14. november 2020 #12 Del Skrevet 14. november 2020 Kastet er en egen rute i diagrammet og glattstrikkmaskene har egen ruter. Du skal strikke alle rutene dvs 78 masker/ruter i hver side. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #13 Del Skrevet 14. november 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Betyr det at jeg skal regne den ene masken som en maske i strikkemønsteret? Eller skal jeg strikke 7 rette etter det (hvis du seg på oppskriften) Er her jeg bli forvirra😩 Anonymkode: 47b13...192 Når du tar en maske løs av, strikker to sammen og løfter den løse masken over, har du gjort tre masker til en. Det er derfor det er et kast på begge sider. Kastene skal erstatte de maskene som forsvinner når du strikker flere sammen, slik at det ikke blir færre masker på pinnen. Og det er kastene som gir hullmønsteret. Det er egentlig bare å følge oppskriften slavisk, så ser du at det funker. Og ja, etter kastet strikker du sju vanlige masker som mønsteret viser 😊 Anonymkode: cc3fb...287 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #14 Del Skrevet 14. november 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når du tar en maske løs av, strikker to sammen og løfter den løse masken over, har du gjort tre masker til en. Det er derfor det er et kast på begge sider. Kastene skal erstatte de maskene som forsvinner når du strikker flere sammen, slik at det ikke blir færre masker på pinnen. Og det er kastene som gir hullmønsteret. Det er egentlig bare å følge oppskriften slavisk, så ser du at det funker. Og ja, etter kastet strikker du sju vanlige masker som mønsteret viser 😊 Anonymkode: cc3fb...287 Tusen takk for gode svar! Dette var ei grei forklaring, så tror jeg skal få det til nå! Anonymkode: 47b13...192 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå