Gå til innhold

Alkoholpolitikken.


ellapille

Anbefalte innlegg

I kommunen der jeg bor er det en PUB, den har hatt samme stengetider i mange år fordi politikerne sier nei til utvidelse.

Ølsalget stenger kl 24 og du skal være ute kl 00.30.

Skal du feste videre men har ikke råd til å reise videre, så stikker du hjem med noen å drekker hjemmebrent.

Hvorfor skal tilbudene være så striksne? Hadde jeg bodd 10 -15 min i noen andre retninger så hadde det vært drøssevis med tilbud, men ikke her nei. Hvis det ble lengre åpningstider så ville jo folk ha valgt å bli der enn å reise vekk og bruke masse penger i en annen by eller en annen kommune. Om folka her i kommunen hadde et slikt tilbud så ville pubben gått mye bedre, pengen ville gjort at stedet kunne utvikle seg til å bli et bra tilbud for flere aldersgrupper i stedet for at det er sånn som det er nå, nemlig: en plass der alt fra 18-70 åringer kommer for å drikke seg dritings, ikke noe stil, ikke noe klasse, ikke noe tilbud, ikke noen ting.

Det er sikkert like firkanta i mange andre kommuner også.

Så 2 minutter på 12 om kvelden så er det kø ved baren og folk kjøper 2-3 og kanskje 4 pils for de vet at salget stenger snart.

Det ender jo med at det blir kappdrikking fram til klokka 00.30.

Setter man det på spissen så er det politikerne som oppfordrer til fyll da jo. Man vil kose seg, og det blir etter en slik dustepolitikk. Tror ikke politikerne som bestemmer vet hva de driver med.

Jeg må jo si at det beste for kommunen er jo om folks penger forblir der de bor, da blir jo kommunen rikere også i form av at det nemlig blir råd til å bygge ut skikkelige tilbud enn å beholde den krisebula som er her nå.

Noen av leserne her vil kalle dette idiotisk og si at man ikke behøver å kjøpe så mange øl når man vet at man skal ut o.s.v Men den kommentaren der kan de spare seg. Folk vil gjøre det for det. En annen ting er det, at de som driver pubber har ikke lov til å selge mer alkohol til en som er overstadig beruset. Men hvis politikerne mente alvor av dette , så bør de kanskje pålegge pubbeieren og ikke selge så mange øl til en person når de vet at det stenges om en halv time. Hvor er grnesene der da? Er det forsvarlig å drikke kanskje 2-3-4 halvlitere på en halvtime da?

Hva med å fortsette å ha den samme stengetiden for ølsalget på stedet, med åpnimgstiden til å kunne nyte øllet du har kjøpt blir betraktelig lengre.

Det måtte jo være en mye mer fornuftig løsning .

Finnes det tilbud, lovlige tilbud på landsbygda, så blir det kanskje mindre hjemmebrenning

Ellapille.

:evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er litt enig med deg, men det er en ting som ofte stopper utvidede åpningstider/skjenketider: Hvis puben ligger i et strøk med mange boliger/naboer skal serveringen stenges tidlig pga støy. Ikke fra musikk og sånt, men fra folk som går ut og inn, sloss og skriker. Dette kan jeg forstå til en viss grad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm' date=' dette anser jeg som et liksusproblem.... :blunke:[/quote']

Synes ikke det er et luksusproblem, dette har irritert denne plassen i mange år, og skal ikke det være likt tilbud til alle?

Ved å stenge ølsalget på samme tidspunkt , men holde lenger oppe, så kanskje folk koser seg litt mer med det de har kjøpt.

Kanskje man får litt drikkekultur også da, for det finnes det lite av.

Politikerne biter seg sjøl i ræva spør du meg.

De som er avholdsfolk, kristne eller har andre ting på hjertet, kan vel være med på å skape en bedre atmosfære på slike plasser.

De som bestemmer dette, vet ikke hva det handler om en gang.

Det er jo en sosial møteplass for folk i helgene også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gurimalla

Man får de politikerne de fleste stemmer på, også i mindre kommuner. Hvis det er mange nok som mener dette er et stort nok problem så kan dere løse det til neste kommunevalg (om et år).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er helt høl i hue spør du meg... Og jeg hørte forresten på nyhetene for litt siden at avholdsfolka vil ha vekk hjemmebrenten, og det er greit nok, men måten de ville gjøre det på, var å fordoble kostnadene på drikkevarene på polet.... Er det mulig da..... selvfølgelig vil det bare føre til mer hjemmebrent og mer handling i utlandet og ergo mer smugling...

Og til deg gurimalla::

Man får dem politikerene man stemmer på, ja... Men da vet du også helt sikkert at de politikerene man stemmer på forandre takt og tone så fort de kommer høyere opp.. Politikere er flink til å love gull og grønne skoger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man får dem politikerene man stemmer på, ja... Men da vet du også helt sikkert at de politikerene man stemmer på forandre takt og tone så fort de kommer høyere opp.. Politikere er flink til å love gull og grønne skoger..

De prøver nok så godt de kan? Jeg tror ikke politikere flest er ute etter å gjøre mest faenskap for sine "undersotter". Hva tror dere? Vi har alle muligheten til å påvirke, gjør vi ikke det, har vi ingen rett til å sitte på rompa og klage over hvor dårlige politikerne er til å gjøre jobben sin!

Kanskje vi selv skal slutte å sutre og syte om småting, så politikerne får øynene opp for de virkelige problemene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke at politikerene er ute etter mest mulig faenskap nei.... Jeg tror rett og slett ikke at de tenker bedre :wink:

Det er ikke lenger så viktig for dem å få igjennom det de har lovet tidligere i valgperioden, når de endelig har kommet dit. Mange politikere har lett for å glemme hva de har lovet. Det mener jeg.

Samtidig kan jeg være så dristig å si at det faktisk ikke forundrer meg om at det er så lettvint som så; "hvis dere hjelper meg i denne saken, stiller vi opp i andre saker for dere"......

Om dere forstår hva jeg mener. Et avtalt spill ......

Så ja... hva syns dere :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...