Gjest Gjest Skrevet 3. august 2005 #1 Skrevet 3. august 2005 Om bare noen uker starter semesteret, og jeg har plass på en privat høyskole. Tidligere har jeg noen år bak meg på universitet (halvveis til cand mag), og fullførte ikke fordi jeg ikke følte det førte fram til noen jobb jeg er int i. Men så kommer tvilen om jeg velger rett nå. Føler jeg nå bør klare å velge rett, siden jeg ikke klarte det første gang. Men er altså så i tvil om jeg velger rett mht til utdanning. Prøver å tenke mulighetene ved å i det minste ha en utdanning og muligheter for omskolering hvis jeg ev finner ut at yrket ikke er noe for meg. Samtidig går jeg glipp av en annen utdanning som kanskje kunne gitt meg et større personlig utbytte i forhold til personlige interesser osv. Men det hadde jo vært mindre sannsynelig å få jobb hvis jeg hadde valgt slik i steden for. Synes det er vanskelig å vite noe om yrkene også, før man har prøvd dem. I mitt tilfelle kontaktet jeg et firma innen den bransjen jeg nå ønsker å komme inn i for å kunne lære mer om yrket. Fikk ikke noe særlig respons der, men kan muligens jobbe der etter studiene har startet. Men da skal jeg jo allerede ha bestemt meg Det verste oppe i dette synes jeg er at min far som jeg har et veldig godt forhold til ikke orker mer av at jeg går i tvil og lediggang. Da jeg nevnte at jeg tenker på å utsette studier ytterligere ble han sint på meg...Skal jeg bare ta utdannelse for hans del nå? Skal nevne at han har vært veldig støttende hele veien, men han ble vel litt oppgitt siden jeg etter endelig å ha bestemt meg tenker på å trekke meg... Noen ganger må man vel bare hoppe i det, og jeg tenker som så at jeg bare må prøve. Samtidig koster denne høyskolen såpass mye, at jeg ikke vet om jeg har råd til å velge feil enda en gang. Uff, dette ble kanskje kronglete skrevet..Men får ikke sove om nettene pga dette. Synes noen valg er for vanskelige å ta. Flere som har fått akutt studievalgsangst nå før semesteret starter? Noen råd å gi? Skal jeg bare hoppe i det, og i verste fall ende opp ferdiutdanna uten jobbtilbud eller med en jobb jeg ikke trives i?
Gjest Gjest Skrevet 3. august 2005 #2 Skrevet 3. august 2005 Man må velge utdanning etter hjertet. Alt for mange har valgt utdanning utfra jobbmuligheter, men det er stor sjanse for at arbeidsmarkedet har forandret seg veldig i løpet av tiden du er student. (Se bare på IT-bransjen, den kunne ikke få nok folk og plutselig omtrent over natten ble mange arbeidsledige) Er du i tvil synes jeg det er bedre å drøye enda et år før du bestemmer deg. Du må tenke på at det er 30 dager mellom hver lønning, du skal trives på jobben de andre 29 dagene også.
Midnattsol Skrevet 3. august 2005 #3 Skrevet 3. august 2005 Den utdannelsen du velger skal være noe DU har lyst til, noe DU vil, ikke faren din. Vanskelig det der, jeg skjønner faren din også, men du må jo tenke på at dette er noe du skal gjøre og trives med, ikke han. Han blir vel ikke mindre oppgitt om du bruker masse penger og så finner ut at du ikke skal fullføre det eller at dette er noe du ikke vil.
Gjest Gjest Skrevet 4. august 2005 #4 Skrevet 4. august 2005 Ta det fra en som betaler på 150 000 i studielån for et "bortkastet" studie på privatskole: tenk deg nøye om!!! Det er ikke bare tiden man kaster bort, det er også forferdelig surt å skulle ut med 1500,- i mnd for 2 år som ikke førte til noe som helst. Jeg har riktignok jobbet innen bransjen etter studiene, men kun i jobber jeg uansett kunne fått. Nå begynner jeg på en mastergrad i en alder av 29, etter nøye, og flere års, overveielse. Et av problemene med privatskoler er at du ofte ikke får tilbake pengene dersom du finner ut etter noen mnd at du vil kutte ut. Er det evt. mulig å ta noe liknende på en offentlig høyskole eller universitet?
lillesky Skrevet 4. august 2005 #5 Skrevet 4. august 2005 Enig! Velg med hjertet. Men selvsagt, man må tenke litt på jobbmulighetene. Og det er DU som skal ta valget. Ikke tenk på andre enn deg selv.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå