Gå til innhold

Ser ikke problemet med surugati . Hva med deg ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I tråden om NRK serien «håpes marked» og surugati kom det frem mye negativt syn på surugati

Men jeg ser virkelig ikke problemet med surugati under rette forhold . Om en kvinne vil gjøre det fordi de har lyst, og fordi de vil og ønsker å hjelpe andre. Ja da ser jeg virkelig ikke problemet. Om trekkplasteret er penger ser jeg heller ikke problemet . I håpets marked fortalte ene surugaten at hun druknet i gjeld etter mannen døde og var på vei å miste hus og hjem til seg og barna. Med pengene fra surugat jobben kunne hun slette gjeld og leve komfortabelt med barna sine . Er det en dum ting? Noen får er barn og man løser problemene til en fattig person ? WIN win! 

Og nå snakker jeg ikke om de på slavekontrakter i babyfabrikker som får slikk og ingenting for jobben. Det er jeg helt imot og mener er forkastelig. Men der kvinner gjør dette frivillig, får god omsorg og legehjelp og penger om de ønsker det. Da ser jeg ikke problemet 

Hva mener du? Er du for eller imot ? 

Anonymkode: e472d...86a

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man lager et barn på en kunstig måte for å tilfredsstille et behov for vestlige kvinner. Barnet er kun en vare. Det er forkastelig.

Anonymkode: 087cf...9d8

• Liker 14
Skrevet

Er ikke direkte mot det i alle situasjoner, men synes det er trist at adopsjon ikke heller er et alternativ. 

Og så synes jeg ikke mye om enslige menn som får barn alene. Tviler ikke på at de er gode fedre, men jeg tror det er svært sårbart og at det skal mye til for at det er en ideell oppvekstsituasjon for barnet. Barn trenger nettverk rundt seg, og med enslige er nettverket mindre. Dette gjelder jo selvfølgelig kvinner og menn. Når jeg er mer mot enslige menn så er det dessverre fordi jeg mener at kvinner biologisk har en viktig omsorgsevne og rolle som vanskelig kan fylles av en mann. Det blir veldig sårbart slik jeg ser det for meg. 

Anonymkode: 96584...741

• Liker 4
Skrevet

Eg synest det er litt snodig å leie livmor. Men er mest oppteken av at barnet som blir skapt får eit god liv. Ufrivillig barnlause virker som ganske forberedt på barn og har tenkt nøye igjennom valget om å få barn. Det er og stor forskjell på å leie livmor i India kontra USA.

Men ja det er snodig.

• Liker 1
Skrevet

Synes det skal være opp til hver enkelt å avgjøre. Så lenge det gjøres av de rette grunnene og alle blir rettferdig behandlet i prosessen ser ikke jeg problemet.

Anonymkode: 8ce42...6c7

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg vet faktisk ikke. For menn som ønsker barn er det jo fint dem har muligheten, men det går jo på bekostning av kvinnen. Kvinnen som stiller som surrogat gjør det nok fordi hun er desperat. Hun er i en presset situasjon hvor hun er økonomisk avhengig av det. Hun risikerer mye ved å gå gravid. Og barnet kan risikere mye ved å bli båret frem av en kvinne som ser på det som et produkt, ikke sitt eget. For det MÅ kvinnen, ellers vil det være uholdbart å gjennomføre. Og har man da noen sikkerhet for at hun ikke røyker eller drikker under svangerskapet, eller utsetter fostret for potensielt andre skader. 

Kanskje det er noen kvinner som gjør det for å hjelpe venner, men det tror jeg er ytterst få. Hm. Jeg heller mer mot at jeg ikke synes det er greit, enn at det er greit. 

Endret av Rant
  • Liker 4
Skrevet

Hmm .. Hadde feks datteren min hatt problemer med å få barn og jeg var i god form så skulle jeg gjerne bært det frem for henne (18 år mellom oss), eller om bestevenninnen min ikke kunne fått barn. 

Men jeg syntes at adopsjon burde vært prioritert. Det er allerede så utrolig mange barn som trenger et hjem og en familie ❤️

Anonymkode: 8725f...e61

• Liker 3
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man lager et barn på en kunstig måte for å tilfredsstille et behov for vestlige kvinner. Barnet er kun en vare. Det er forkastelig.

Anonymkode: 087cf...9d8

Barnet er ikke bruk og kast. Ja det blir skapt på et unaturlig måte men både mor og barn får god oppfølging i svangerskapet. Etterpå kommet det til en familie som høyt elsker det og har betalt dyre dommer for å få det til. Barnet får i det fleste tilfeller det bra. Å kalle det en vare blir bare feil. Det er liv som er skapt . 

surugaten har ofte kontakt med familien (brev, bilder, oppdateringer) og av de som får

penger, vil de da ha kanskje løst en økonomisk knipe.

ts

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Barnet er ikke bruk og kast. Ja det blir skapt på et unaturlig måte men både mor og barn får god oppfølging i svangerskapet. Etterpå kommet det til en familie som høyt elsker det og har betalt dyre dommer for å få det til. Barnet får i det fleste tilfeller det bra. Å kalle det en vare blir bare feil. Det er liv som er skapt . 

surugaten har ofte kontakt med familien (brev, bilder, oppdateringer) og av de som får

ts

Så lenge det er kjøpt og betalt er det per definisjon en vare. 

• Liker 6
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ts

Flere eksempler på barn med misdannelser som ender opp med at ingen vil ha de da...

• Liker 9
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke direkte mot det i alle situasjoner, men synes det er trist at adopsjon ikke heller er et alternativ. 

Og så synes jeg ikke mye om enslige menn som får barn alene. Tviler ikke på at de er gode fedre, men jeg tror det er svært sårbart og at det skal mye til for at det er en ideell oppvekstsituasjon for barnet. Barn trenger nettverk rundt seg, og med enslige er nettverket mindre. Dette gjelder jo selvfølgelig kvinner og menn. Når jeg er mer mot enslige menn så er det dessverre fordi jeg mener at kvinner biologisk har en viktig omsorgsevne og rolle som vanskelig kan fylles av en mann. Det blir veldig sårbart slik jeg ser det for meg. 

Dette er kanskje den viktigste grunnen til at kvinner ikke bør oppdra barn alene. De ser ikke mannens funksjon i barns oppvekst. Det er ingenting som tyder på at barn som vokser opp med far klarer seg fint. Barn som vokser opp med alenemødre derimot har statistisk sett mer problemer med rus og kriminalitet. Dette gjelder særlig gutter uten mannlig forbilde.

Anonymkode: 0e3d1...d20

Skrevet

*ikke klarer seg fint

Gjest theTitanic
Skrevet

Jeg syntes det er helt helt feil å skape barn på unaturlig vis når verden er full av barn som trenger omsorg. Kvinnen får penger hun trenger ja, men som alle andre lettjente penger har det en høy personlig pris for den enkelte. Det er verre enn prostitusjon og det vil alltid være mennesker som er fattige nok til at de må, selv om de ikke kan takle det mentalt. 

Nei til surrogatmor

Nei til kunstig befruktning

Ja til abort

Ja til enklere adopsjonspolitikk. 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Flere eksempler på barn med misdannelser som ender opp med at ingen vil ha de da...

Et eksempel er et par fra Australia. De tok bare med seg den ene tvillingen hjem, fordi den andre hadde downs syndrom. Lot ansvaret ligge hos den thailandske surrogatmoren. 

• Liker 8
Skrevet

Synes det er forkastelig og toppen av egoisme.

Anonymkode: bbf22...062

• Liker 7
Skrevet
3 minutter siden, theTitanic skrev:

Nei til surrogatmor ✔️

Nei til kunstig befruktning - Mener du IVF-behandling? Isåfall: 

Ja til abort ✔️

Ja til enklere adopsjonspolitikk. ✔️ 

Enig med deg at det er altfor mange foreldreløse barn der ute som sårt trenger et trygt og godt hjem. Hadde valgt adopsjon om jeg ønsket meg barn. 

• Liker 3
Skrevet

Problemet for meg er ikke det etiske med at et barn blir båret frem av andre enn sin biologiske mor/eggdonor. Det synes jeg ikke er mer unaturlig enn prøverørsbefruktning. 

Problemet oppstår i det dette blir en nødvendig måte for kvinnen å tjene penger på. Det skaper et marked for at mennesker (kvinner) bruker kroppen sin og utsetter seg selv for unødvendige fysikalske påkjenninger for å redde sin egen økonomi/sitt eget liv/sine egne barn. Det er noe galt med et system som ikke gir denne kvinnen mulighet til å brødfø sine barn ved andre metoder enn å være surrogat.

Et annet aspekt er at surrogati mot betaling gjør at den/de som ønsker å bli foreldre i en del tilfeller risikerer alt de har (og mer til) av penger for å få gjennomført dette, og kan tape alt hvis svangerskapet går galt (som for Wei i dokumentaren). Han velger det selv, ja, men å la folk ta store risikoer ved å spille på følelser og lengsler (i dette tilfellet etter barn) passer ikke inn i min etikk.

Surrogati uten økonomisk gevinst for surrogaten (som f.eks i Canada) har jeg derimot ikke noe problem med.

Anonymkode: 9818c...387

• Liker 6
Skrevet

Ser null problem med det i det heletatt.

Jeg tror at vi mennesker er i stand til å kunne ta egne valg om hva som passer best for oss selv, og så kan naboen go og ete en sitron.

for det er jo det alt bunner i, at enkeltindivider mener og tror så mye rart om alle rundt seg i stedet for å bare tenke at naboens business er et sted du ikke skal ha nesa di i.  
Vi lever i en tid der det fortsatt er fordommer om homoseksuelle som får barn, men det er bevist for mangfoldige år siden at det ikke skader noen. 

Etiske problemstillinger osv burde ikke være et tema for de det ikke angår. På lik linje som at menn ikke skal bestemme om jeg skal få lov til å ta abort.  

og ikke nok med det, hvis jeg har dårlig økonomi og ønsker å føde et barn for et par som ikke selv kan få barn.. kan det tenkes at man ser på det som en god gjerning? 2 fluer i en smekk og fortsatt ingen andres valg enn mitt valg. Da ville JEG ha gått igjennom for og imot, og JEG hadde bestemt om jeg ville eller ikke. 

Anonymkode: 356ce...448

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er kanskje den viktigste grunnen til at kvinner ikke bør oppdra barn alene. De ser ikke mannens funksjon i barns oppvekst. Det er ingenting som tyder på at barn som vokser opp med far klarer seg fint. Barn som vokser opp med alenemødre derimot har statistisk sett mer problemer med rus og kriminalitet. Dette gjelder særlig gutter uten mannlig forbilde.

Jo, absolutt. Synes så definitivt at barn har det best med to foreldre. 

At barn av alenemødre er overrepresentert på div negative statistikker tviler jeg på er relevant for den gruppen som skaffer seg barn alene ved hjelp av surrogati eller spermdonasjon. 

Første måten å få barn alene på krever at man ikke forstår grunnleggende biologi, konsekvens, viktigheten av stabile oppvekstforhold med god relasjon mellom mor/far. (Som gruppe, selvfølgelig finnes det unntak som uheldigvis ble alenemødre uten at de kunne gjort noe for å unngå det. Men mange burde tatt forhåndsregler så de ikke fikk barn i den livssituasjonen de var i..)

Barn født ved kunstig hjelp har stikk motsatt opphavsgrunn. Foreldrene klarer både grunnleggende biologi, planlegging og har økonomi og gjennomføringsevne til å få det til.

Tviler dermed på at denne statistikken er særlig relevant mtp. alenemødre etter surrogati/eggdonasjon. 

Finnes vel sikkert ikke forskning som har forsket på alenefedre etter surrogati, og hvordan det går. Min mening er at jeg er veldig skeptisk, fordi jeg vet hvor viktig mor/barn relasjonen er, og hvor viktig rolle mødre har. Vi er faktisk forskjellig biologisk, og kvinner er bedre på omsorg, generelt sett. Selvfølgelig finnes det ubrukelige mødre også, men generelt. 

Om en mann skal ha et barn helt alene krever det nok at han klarer å fylle morsrollen også. Det er det sikkert mange som klarer, men synes det er skummelt på vegne av potensielt mange fremtidige surrogatibarn å «gamble» på det. 

Å få surrogatbarn alene fordi en er redd for et fremtidig samlivsbrudd og lite samvær synes jeg er forkastelig og toppen av egoisme. En frarøver barnet 50 % av de naturlige nære relasjonene en skulle hatt, bare fordi en er redd for å få begrenset samvær. Skjønner ikke at det er mulig å komme frem til at det er riktig å gjøre..

• Liker 1
Skrevet

Å betale leie for å bruke andre sin kropp for å gro frem et barn man så kjøper er bare forkastelig

Anonymkode: ba41e...786

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...