Gå til innhold

Hvilken hunderase passer familien?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Familien min ønsker seg en ny hund, da jeg flytter ut og tar med meg pomeranianen 😅💕

Foreldrene mine har veldig forskjellige ønsker, og vi sliter med å finne riktig rase for dem. Faren min er den som skal gå den ene lange turen pr dag. liker å gå tur, gjerne på flere timer i skogen. Noen enklere fjellturer. Men faren min har noen kne problemer og går i sakte tempo, han ønsker ikke en hund som trekker i båndet, men som lusker rolig ved siden av ham. Faren min ønsker gjerne en hund med litt størrelse.

Moren min er den som skal ta seg av kortere turer på morning  og kveld. Men hun har en sykdom som gjør at hun går sakte og kan fort miste balansen. Så det må være en hund som ikke er så sterk. En som går rolig ved siden av. Det hjelper mye for helsen til moren min å ha hund, for det gir mening å komme seg litt ut i frisk luft og få litt bevegelse.

De ønsker ikke mye pelsstell, så korthåret eller enkel pels. Går fint om hunden røyter.

faren min har foreslått Shiba, men det kommer ikke moren min til å klare å holde igjen. Hun klarer holde igjen Pomeranianen vi har nå. Faren min ønsker deg noe som er mer hund (hans ord), enn pomeranian / chihuahua/ pappilon osv. 

det er så krasj med hva de ønsker deg, da pappa vil helst ha en større hund som tåler mer og som tåler en lang tur, men det funker ikke for mamma, for da blir det til at hunden drar mamma etter deg på tur. Mamma ønsker jeg gjerne enda en liten veskehund, for da får hun en venn som kan sitte i sofaen å få masse kos, og med liten hund kan hun få dekket litt fysiske aktiviteter hver dag :) 

tenkt tanken på at de kan kjøpe 2 stk, hver sin. Men igjen da, kan ikke den lille chihuahua blir med på de tyngre turene med faren min. Og moren min kan ikke ta både morning og kveldstur med en større hund

Kan også nevne raser som de ønsker deg, menn sol ikke passer inn:

Pappa: newfounlender, labrador 

Mamma: chihuahua, pappillon

finnes det en rase som kan passe dem begge? burde de få deg hver sin hund?

kriteriende blir slik:

- sofakoser

- Liker å gå på lengre turer i skogen i et rolig tempo

- Ikke en hund som drar i båndet (VIKTIGST)

- Lite pels stell

- en hund som kan tåle litt kaldt vær på tur (men ikke flere timer)

Anonymkode: 09256...2ce

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En hund må lære seg å ikke dra i bånd. Det er ikke noe hunder bare gjør/ikke gjør. 

Anonymkode: 76fba...937

• Liker 5
Skrevet

Lydighetstrening er mye av svaret på å ikke dra i båndet (og trenbarhet). De fleste hunder kan jo gå lange turer når de er vant til det. Ang luske rolig; kan de få seg en eldre omplasseringshund?

Anonymkode: e05d7...cb5

• Liker 2
Skrevet

Tibetsnsk spaniel.

Anonymkode: 6ce63...e55

Skrevet

Hva med en bichon frisé eller bichon havanais? 
Søte, lekne, «små» hunder på ca 6-8 kg. Ganske lettlærte, så bør være greit å få til å gå pent i bånd, og lære basictriks som sitt, ligg osv. Tåler litt temperatur, ca like mye pelsstell som en pomeranian (kanskje litt mer på havanaisen). Liker å gå turer, men trives også godt som kosehund på sofaen.

Skrevet

Mange små hunder tåler lange turer. 

En I nabolaget her jogger med pomeranien sin, og den tassen løper lykkelig foran eieren sin.

Om de får seg hund, så må de belage seg på et år med mye båndtrening, sosialisering, miljøtrening og lydighet. Om de ikke gjør en innsats, så kan de ende med en hund som utagerer på andre hunder på tur, noe som ville vært veldig kjipt for moren din. Lange turer er umulig før valpen er større. De må være forberedt på at deres vanlige rutiner med korte og lengre rutiner blir "ødelagt" mens valpen vokser. 

En mulighet er å skaffe seg en omplasseringshund. Da kan man forsikre seg om hva man får og at de viktigste egenskapene for dine foreldre (gå fint i bånd, størrelse etc) passer. 

Om de vil ha valp, så vil jeg anbefale en whippet. De er generelt rolige hunder og veldig greie å gå tur med. De trenger ikke masse aktivitet og er veldig fornøyd med noen runder i nabolaget samtidig som de klarer lengre turer. De elsker å strekke seg ut på sofaen, er korthåret og røyter ikke spesielt mye, og bjeffer lite også. Eneste de må passe på er å la whippeten få løpe et par ganger i uken. Om det er mulig å slippe hunden i nærheten hvor det ikke er trafikk, eller en hundepark for den får strekke bena, så hadde det vært ideelt. 

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

En hund må lære seg å ikke dra i bånd. Det er ikke noe hunder bare gjør/ikke gjør. 

Ja selvfølgelig, men man har jo raser som typisk drar mer enn andre, som trekkhunder. Samojed vs dachs. Det kunne heller ikke vært en så sterk hund, for om hunden ser et ekorn så måtte moren min klart å holde igjen hunden. Så enten en hund med lite jaktinstinkt eller en hund som er så lett at den ikke er noe sterk. Med et hardt rykk i båndet kunne balansen til moren min endt med et fall

ts

Anonymkode: 09256...2ce

Skrevet

Jeg må nesten bare poengtere at små hunder er undervurdert som turkamerater av mange. Hundene blir litt sånn som man gjør de til. Behandler du hunden som en veskehund, ja så får du en veskehund. Behandler du hunden som en hund, så får du en hund. Min papillon har ingen problemer med lange turer. 6 timer på fjellet der hun er løs, er null problem. Samme må sies om min venninnes hunder (2x papillon, 1x papillon/chihuahua mix). Har en tredje venninne som har chihuahua, og den klarer også flere timer med tur. Så kjenner jeg noen som har en liten hund som ikke vet hvordan den skal gå opp en fortauskant siden eieren alltid har trillet å båret rundt på det stakkars dyret.. Det er mye hund i de små hundene så lenge man behandler de som hunder og ikke små kosebamser. Når det gjelder dette med kaldt vært, så er det ikke værre enn at man kjøper dekken dersom hunden er en frosenpinne. Det tar maks 1 minutt å ta det på.

Ellers kan de fleste hunder læres å gå pent i bånd med litt innsats. Har selv en schæfer på 5 mnd. som stort sett går fint i bånd når jeg ber om det, og det uten at vi har trent voldsomt mye på å gå pent til nå. 

Anonymkode: dcfe4...0df

• Liker 2
Skrevet

Dvergschnauser. Liten kropp, mye hund, lettlært og kan gå lange turer. Litt pelsstell er det, men vel verdt det. 

Anonymkode: 5274e...854

• Liker 2
Skrevet
På 13.11.2020 den 7.29, AnonymBruker skrev:

Shetland sheepdog?

https://www.nkk.no/raser/shetland-sheepdog-article8190-815.html

Anonymkode: 620b7...ee2

Det tenkte jeg også. Det er hunder som er lette å trene, tåler lange turer og ikke er veldig sterke. Pelsstellet begrenser seg stort sett til en ukentlig børsting.

Anonymkode: e16ce...475

• Liker 1
Skrevet

Når moren din skal ta de kortere turene morgen og kveld, og sliter med balansen må dette tas mer hensyn til enn at far ønsker seg noe som er «mer hund». Liten hund er vel så mye hund, så lenge man oppdrar dem som en hund.

Labradoren er impulsiv og bruker mange på å modnes, og dertil også mye trening for å ikke dra. Jeg anser den rasen her som utelukket for en med dårlig balanse. Det er snille hunder og alt det der, men den treningsmengden som skal til kan man ikke regne med at folk som ikke trener hund fra før vil gjennomføre. 

Newfoundlenderen er roligere, men de kan også dra sabla hardt når de først setter i gang. Noen i nabolaget vårt hadde en slik en, det var bare mannen i huset som tilslutt gikk tur med hunden på grunn av hvor himla sterk den var når den først satte i gang.

Ut fra beskrivelsen ville jeg anbefalt å sjekke ut tibetansk spaniel, som en av de andre her også anbefaler. Disse er litt som en dachs i kroppsfasongen, og de er ikke små toyhunder slik som chihuahua og papillon. Jeg opplever også at de er langt sindigere enn begge rasene.

Anonymkode: 21e16...9a2

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...